Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hans, kom maar op met die foto!!!

Geplaatst:

We krijgen natuurlijk pas een foto van hans te zien, als die kruidjes van de aldi er al in staan

Geplaatst:

moet eerst nog kruiden in, anders zie je enkel stenen, ik kreeg nog zin in buxus hagen/vakken eromheen en dat heb ik nu net af.

Visite zegt wat moet die wensput in de tuin, ik zeg gooi er dan maar twee euro in, verder heb ik ruine, fort,

toren, bergstenen en hoop stenen gehoord ik heb gewoon geen kennissen die warm lopen bij het woord

kruidenspiraal/permatuin ze kijken me zo vreemd aan

Niks erg hoor ik ben dik tevrede ermee, de katten van de buren ook met de combi zand en potgrond, ik schep elke dag een drol weg.

nog even geduld zoals altijd bij mij en even van de week vol planten dan foto's

GD die aldi dingen gelijk geplant, maar niet in de spiraal

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Hans, als ik jou was maakte ik bovenop de spiraal een waterornament, kan iedereen er een 2 eurostuk in gooien

Geplaatst:

Dit is echt leuk!

Ik heb een kruidentuin met vierkantjes gemaakt twee jaar geleden..het leek me praktisch, alle kruiden lekker in hun eigen vierkantje. Maar het is ook wel een beetje saai. Omdat ik geen stoeptegels genoeg had gebruikte ik een pak vloertegels..die wilde manlief weer graag terug ivm voortgaande verbouwing Nu lijkt de kruidenspiraal me ook wel wat..ik moet toch een deel van de tuin opnieuw inrichten omdat een deel van de kruiden is bevroren..nu nog bedenken wat een goede plek is..want achter de keukenkruiden heb ik een vierkant perk met geneeskruiden, dan wordt de opzet een beetje "raar"denk ik..

De schaduw is van de walnoot en die komt om een uur of drie over de tuin. Achter de dubbele stoeptegels ligt dus het deel bedoeld voor de geneeskrachtige kruiden.

p103016913361331739902.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik vind 'm niet saai hoor. Je kruidendambord. Je hebt me in elk geval op een idee gebracht.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ik vindt juist ook heel leuk idee Jet, praktisch en simpel maar mooi.

denk waneer je hem groter grover opzet, nog mooier is je hebt toch ruimte zat

Geplaatst:

Dank je wel jongens..dacht ik net, dit is niets, beginnen jullie mij complimenten te geven..en kijk ik ook weer anders naar mijn kruidentuintje. het lastige was oa de tegels..die heb ik weer ingeleverd, maar dat gaf niet ze zijn toch "te dun"..het schuift, zo`n vloertegel. Misschien ga ik aan al mijn gasten dit jaar als entree een of twee stoeptegels vragen

Hans het idee van grover opzetten vind ik wel leuk..misschien kan ik toch een mix maken van dit idee en een verhoging erin.

Geplaatst:

Ja ik denk bij grover dat je grote maar ook kleine kruiden beter uitkomen,

ik heb al gezien dat kleine groepjes van meerdere dezelfde kruiden tof is.

Omdat je zo'n grote tuin heb zou ik nooit iets klein opzetten maar lekker ruim en groot

Je zou die vierkante tegels ook kunnen vervangen door iets wat je wel hebt liggen, bv een vierkant raam werkje wat je volstort met houtsnippers of kiezels

Of vierkanten maken van dakpan ofzo.

Heb je niet iets liggen waar je iets mee kan ?

Geplaatst:

Oké ik ben echt weg van de kruidenspiraal. Helaas te laat voor mij gekomen, wij hebben de voortuin helemaal af en daar heb ik de "vaste" kruiden staan zodat ik die niet op de tuin hoef te halen. Hans wat wel goed werkt tegen kruiden al is het tot je spiraal volgroeid is, zijn cacou doppen. Vooral neerleggen als het regent. Je hele tuin stinkt naar chocola

En dat waterornament ik zou het doen

Ik vindt het dambord ook wel leuk!! Ik ben een strucopaat (ja niet handig in een tuin) en dit is echt een topoplossing! Ooit als ik in frankrijk woon met heel veel tuin

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:
Ik ben een strucopaat

Ah? Ik wist niet dat er een naam voor bestond..ik ben dat ook ...gelukkig ben ik ook aartslui..dat helpt

Geplaatst:

ik vind het dambord echt geweldig en lekker overzichtelijk

ben alleen bang dat we daar geen ruimte voor hebben helaas

Geplaatst:

Tja, leuk hoor al die complimenten voor het "dambord"..net nu ik erover denk het op te doeken voor een spiraal. Maar Lie denkt er net zo over als jullie en vind het idee van Rantje om zelf tegels te storten heel goed. Dan kunnen we inderdaad eens kijken naar andere vormen, een misschien een wat minder vierkante opstelling.

Geplaatst:

Niks erg hoor ik ben dik tevrede ermee, de katten van de buren ook met de combi zand en potgrond, ik schep elke dag een drol weg.

Je kan ze ook naar de lokale afhaal Chinees brengen, krijg je ze in een bakje met rode saus weer terug

Benieuwd naar de foto's (van de kruidenspiraal).

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Geplaatst:

@appelvrouw, dat maakt het lastig hè haha. heb je net een besluit genomen. misschien kun je beide doen als je genoeg ruimte hebt

Geplaatst:

Juist de vierkante schaakbord opstelling vindt ik top en dat strakke maakt het mooi,

buxus haagjes om de plantvakken lijkt mijwel tof, maarja ik ben altijd gek op mini hagen en buxus.

Geplaatst:

@appelvrouw, misschien in een rondje en daar dan de heft van de stenen verwijderen, maar ik moet zeggen het dambord blijft favoriet.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:
@appelvrouw, misschien in een rondje en daar dan de heft van de stenen verwijderen, maar ik moet zeggen het dambord blijft favoriet.

Jooze in een rondje is oo leuk. Wat bedoel je met de helft van de stenen verwijderen?

Hans is heb een oude buxus aan de beek staan..kan je die dingen ook gemakkelijk stekken? is misschien ook wel een leuk idee...

Claartje, ja goed lastig..maar je weet, als vrouw..door erover te praten kom je tot de juiste oplossing

Geplaatst:

Ja je kunt buxus heel eenvoudig winterstekken, ik heb dat vorige week gedaan terplaatse en dat is wat laat dan moet je heel zorgvuldig water geven voorjaar en zomer, denk dat je daarvoor te vaak weg bent.

Maar in december januari kun je het wel doen en heb je dat watergeef probleem niet.

Geplaatst:

De buxus staat aan de beek, en is nogal een warrig uitgebreid "ding". Zou ik er volgende week niet gewoon wat stekjes onder kunnen zetten..ze staan dan niet in de zon. Zijn dat top-stekken?

Geplaatst:

Ja je kunt allicht proberen, vorig jaar heb ik ook laat gedaan potten steeds bomvol gestoken en die zijn nu prima geworteld en kan ik uitplanten, maar die hebben heel zorgvuldig voorjaar en zomer water gehad, uitdroging moet je zolaat echt voorkomen.

Het is stek met een hieltje, je knipt het dus niet maar scheurt/breekt een takje af waarbij automatisch een stukje het hieltje van de volgende tak mee komt.

Als je dus aan een tak een zijtak hebt breek/scheur je dat zijtak af en neemt stukje van de tak mee.

Ja je zouhet kopstek kunnen noemen, ik knip nadat in de grond gestoken is gelijk alles op zelfde lengte.

Waarschijnlijk zou ook helpen als je wegggaat even goed water geven en een stuk plastic erover gooien dat RV hoog blijft als je er niet bent.

Schaduw lijkt me goed idee.

Geplaatst:

Weet je dat wat je van die buxus afsnoeit....gewoon in de buurt in de grond stoppen....alles wat aangaat is gewonnen. De beste tijd is inderdaad het najaar....maar dat duurt nu nog zolang. Ik duw snoeisel gewoon in de grond....80 % gaat aan(niet hetzelfde jaar al willen verplanten....wortelgroei duurt soms langer dan het bovengrondse gedeelte laat vermoeden).

Hier zie je een foto van nu..mrt 2012 van de snoei( topstek inderdaad) van de moederplant die ik vorig jaar juni in de grond heb gepoot. Het was een dichte rij dus je ziet hoeveel uitval er kan zijn.

img095991521332015474.JPG

Geplaatst:

Maar GD je graaft dit randje van je toch nog gewoon op en plant ze toch nog netjes of was je dat niet van plan ?

Geplaatst:

Mijn buxux stekken die ik binnen ( ) had staan zijn allemaal aangeslagen op 2 na, had er een stuk of 20 gestekt.

Zijn nu mooi geworteld en opgepot, staan nu kouder @ zolder om binnenkort naar buiten te verplaatsen.

Waarom binnen? Had toen ooit aan een "buxus-freak" gevraagd wat het verschil zou zijn.. Die zij dat de beworteling sneller gaat bij een hogere bodemtemperatuur. En tja... Had toen weer is weinig geduld

Geplaatst:

Nuja het gaat niet om snel wortelen maar om een goed wortel gestel en daarvoor

kies je best winterstek want alleen in de koude periode wordt callus gevormd, waardoor later een mooi wortelgestel ontstaat wat uit de callus groeid.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic