Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alles op rijen, of mag het ook door elkaar?


Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik vroeg me al een tijdje af:

Waarom moeten groenten altijd in rijen en vakken staan? Ik zou het wel leuk vinden om op sommige stukjes gewoon lekker van alles door elkaar te doen, vooral plantjes die vrij klein blijven. Als ik de radijsjes, de wortelen en de Romeinse mini sla bijvoorbeeld gewoon door elkaar zet, heeft dat dan grote nadelen?

Ik begrijp dat bij een grote tuin het oogsten heel veel makkelijker is als alles netjes bij elkaar staat, maar dat punt is bij zo`n kleine tuin als hier niet zo belangrijk. Zijn er wat dit betreft nog andere belangrijke redenen? Met andere woorden, ga ik problemen krijgen als ik het lekker koppig gewoon door elkaar heen zet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Ik vroeg me al een tijdje af:

Waarom moeten groenten altijd in rijen en vakken staan?

Wie zegt dat? Je moet niks natuurlijk, maar zoals je zelf al aangeeft op grotere oppervlakten zeker wel handig. Ik heb zelf ook alles netjes op een rij, maar kijk hier maar even :

alternatief-voor-wisselteelt-rotatie-t798.html

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groente staan in rijen en vakken, omdat ze elk een iets andere verzorging kunnen hebben, veel weinig water, extra bemesting geen bemesting ook bestrijding bv insekten stel

1 ding is luisgevoelig en krijgt luis dan moet je alles bespuiten waneer het door elkaar staat ipv de luisgroenterij.

De wortels zijn bv gevoelig voor wortelvlieg best stoor je een wortel rijtje niet tijdens de groei, ga je een radijs plukken beschadig je mogelijk wortel enzv enzv.

Soms kun je bij een snelle groente grond daarna weer gebruiken voor iets anders ook dat kan niet met door elkaar.

op kleine oppervlakt lijkt mij door elkaar nog extra rommelig worden

Ik ben wel voor nieuwe dingen proberen maar allerlei dingen door elkaar heen zaaien vindt ik beetje onzin want nut van door elkaar zie ik niet

maak je jezelf enkel lastig mee omdat het onoverzichtelijk is.

ik zou een eerste seizoen gewoon draaien dat is soms al ingewikkeld zat en daarna met wat ervaring kun je denk ik allerlei dingen experimenteren.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Ik vroeg me al een tijdje af:

Waarom moeten groenten altijd in rijen en vakken staan? Ik zou het wel leuk vinden om op sommige stukjes gewoon lekker van alles door elkaar te doen, vooral plantjes die vrij klein blijven. Als ik de radijsjes, de wortelen en de Romeinse mini sla bijvoorbeeld gewoon door elkaar zet, heeft dat dan grote nadelen?

Ik begrijp dat bij een grote tuin het oogsten heel veel makkelijker is als alles netjes bij elkaar staat, maar dat punt is bij zo`n kleine tuin als hier niet zo belangrijk. Zijn er wat dit betreft nog andere belangrijke redenen? Met andere woorden, ga ik problemen krijgen als ik het lekker koppig gewoon door elkaar heen zet?

 

Er zijn ook voordelen van het door elkaar zetten: minder eenzijdige belasting van de grond.

 

Het is helemaal aan jou hoe jij je tuin in deelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor overzicht en orde zou alles op een rijtje, of andere orderlijke verdeling, goed zijn. Misschien een voordeel als je nog niet goed weet, welk plantje nu wat is als ze klein zijn.

 

Maar voor de kwaliteit van je bodem en de kwaliteit van je planten en minder onderhoud, is een mix van planten beter. Radijsjes, wortelen en sla kunnen volgens mij zonder problemen door elkaar. Je zou de mengeling nog veel groter kunnen maken (als je de ruimte daarvoor hebt en dat wilt proberen), zoals in het volgende filmpje, deze man doet dit al decenia lang met zeer groot succes.

 

Hier is een voorbeeld van iemand die al zijn groente door elkaar heeft gezaaid en hoe dat gaat qua oogsten enz. (het kan ook zonder de 'raised beds'): http://www.youtube.com/watch?v=ADN8bSXSYv8&feature=related

Dan legt dezelfde man hier ongeveer uit waarom en hoe dat nu eigenlijk beter is dan de normale teeltwijze: http://www.youtube.com/watch?v=DXx2kWjgV6o

 

De planten wisselen namelijk voedingsstoffen uit, houden vocht beter vast, kortom leven in 'Symbiose'. De lucht en bodem vochtigheid wordt gereguleerd, doordat alle grond begroeid is => grond verdampt minder & door de verschillende worteldiepten => vochtaanvoer vanuit de diepte => verdamping van planten, maar deze verdamping wordt vastgehouden door de verschillende grootte van planten en verschillende bladgrootte => de vochtigheid kan moeilijker ontsnappen, maar is nooit te vochtig. En ook betekenen de verschillende worteldiepten van verschillende planten dat elke plant weer andere bodemlagen kan aanspreken en dus andere voedingsstoffen, die naar de toplaag worden getransporteerd. Na een tijdje heb je er geen omkijken meer naar, want de planten zorgen dan voor zichzelf, zijn zelfstandig. En als er af en toe een onkruidje staat is dat ook niet erg, die hebben zo ook weer hun redenen om daar te groeien. (Alle 'onkruiden' groeien namelijk binnen een zeer bepaald voedingsstoffen spectrum, om het zo maar even te zeggen. En geven dus aan hoe je bodem ervoor staat en wat voor mineralen zich daarin bevinden en welke de bodem juist tekort komt. Paardenbloem wijst bijv. op een Calcium, Fosfor en vitamine a tekort, en juist deze stoffen zitten in de paardenbloem zelf. Wanneer de paardenbloem vergaat komt de calcium en fosfor en vitamine a weer in de grond, waar het tekort langzaam wordt opgeheven. Wanneer de calcium en fosfor enz. weer voldoende aanwezig is, dan stopt de paardenbloem met groeien op die plek. De paardenbloem en alle andere onkruiden staan beschreven in: "Weeds and what they tell" - Ehrenfried Pfeiffer en Weeds and why they grow - Jay McCaman)

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ghaha, dit topic heeft m`n getwijfel niet minder gemaakt Het idee dingen door elkaar te zetten ontstond bij mij trouwens door de Fukuoka verhalen. Ik kan die methode niet helemaal proberen omdat het maar zo klein is hier. Maar kleine dingen eruit pikken.. dat leek me een boeiend iets.

 

Ik denk dat ik uiteindelijk misschien toch voor rijtjes ga, maar omdat het zo kleinschalig is hier, blijft het zo dat als ik een plantje uit de grond haal, een ander plantje verstoord raakt. Het stukje over de wortelen, radijsjes en sla bijvoorbeeld is maar 1 vierkante meter ongeveer. Wat in die vierkante meter gaat komen is wortelen, radijs, sla, snijbiet, borage, knoflook, ietsje munt, alliums (knoflook, uitjes en sjalotjes, prei sla ik over denk ik)

In een dun randje eromheen komen de alliums, een stukje borage/komkommerkruid en ergens in de buurt ook munt.

Zover ik weet zijn dit allemaal planten die elkaar gelukkig maken.

Bij m`n plan bedoelde ik niet dat ik alles wat in de hele tuin komt, door elkaar wilde zetten (sorry, ik was dan ook erg onduidelijk ) maar de combinaties van soorten die ik eerder al bedacht had voor ieder stukje. Planten die, zover ik kan uitvinden, graag bij elkaar staan en elkaar helpen.

In zo`n kleine tuin, kan ik niet grofweg de bovengenoemde dingen mixen en erin zetten. Sommigen zijn te groot om vooraan te komen, juist omdat het zo`n klein stukje is. Dus daarom bedacht ik dat ik alleen de kleine soorten zou mixen en door elkaar zou zetten. En de grote soorten achteraan. De alliums eromheen als hulpje voor wortelen en hopelijk ietsje tegen slakken, en de borage er ergens half tussen of naast als extra hulpje.

 

In het stukje ernaast kwamen dan verschillende soorten tomaten, peper, paprika, oregano, goudsbloem, aubergine en basilicum. Als het goed is helpen ook deze elkaar. De borage staat ook hier in de buurt (tussen de twee stukken in). Ik noemde bij het 'alles door elkaar' plan deze soorten niet omdat deze zo erg verschillen in formaat, ik kan niet anders dan ze van klein naar groot neerzetten. Misschien komen er in het eerst genoemde en het stuk dat als tweede genoemd is ook nog andere bloemen die iets bijzonders zijn. Misschien, als het past. Ik zou het leuk vinden echina of zoiets te proberen. Maar daar heb ik nog niets over gelezen, dus misschien kan het er niet eens bij.

 

Naja, goed, lang verhaal sorry

Ik bedoelde dus door elkaar 'per stuk' waarbij de planten die elkaar helpen bij elkaar staan, en niet de hele laat zeggen 'kleine collectie' door elkaar.

 

In een ander bedje komt mais, bonen en pompoen lol, de oude manier. De buren zullen raar opkijken.

Misschien radijsjes en spinazie (of zoiets) zolang de pompoen nog niet alles overneemt.

 

Uiteindelijk zet ik het toch in rijtjes denk ik, ook per vierkante meter stukje. De soorten staan zo dicht bij elkaar dat door elkaar of in rijen misschien niet eens zoveel verschil maakt.

 

En wie weet overleefd de helft niet, dus ik moet het allemaal nog zien natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jup een super goed advies lol. Ik vergeet wel eens dat het makkelijker is om gewoon met 'materialen' te experimenteren dan met levende planten. En ik wil toch echt gezonde planten dus ik moet voorzichtig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ghaha, dit topic heeft m`n getwijfel niet minder gemaakt Het idee dingen door elkaar te zetten ontstond bij mij trouwens door de Fukuoka verhalen. Ik kan die methode niet helemaal proberen omdat het maar zo klein is hier. Maar kleine dingen eruit pikken.. dat leek me een boeiend iets.

 

Ik denk dat ik uiteindelijk misschien toch voor rijtjes ga, maar omdat het zo kleinschalig is hier, blijft het zo dat als ik een plantje uit de grond haal, een ander plantje verstoord raakt. Het stukje over de wortelen, radijsjes en sla bijvoorbeeld is maar 1 vierkante meter ongeveer. Wat in die vierkante meter gaat komen is wortelen, radijs, sla, snijbiet, borage, knoflook, ietsje munt, alliums (knoflook, uitjes en sjalotjes, prei sla ik over denk ik)

In een dun randje eromheen komen de alliums, een stukje borage/komkommerkruid en ergens in de buurt ook munt.

Zover ik weet zijn dit allemaal planten die elkaar gelukkig maken.

Bij m`n plan bedoelde ik niet dat ik alles wat in de hele tuin komt, door elkaar wilde zetten (sorry, ik was dan ook erg onduidelijk ) maar de combinaties van soorten die ik eerder al bedacht had voor ieder stukje. Planten die, zover ik kan uitvinden, graag bij elkaar staan en elkaar helpen.

In zo`n kleine tuin, kan ik niet grofweg de bovengenoemde dingen mixen en erin zetten. Sommigen zijn te groot om vooraan te komen, juist omdat het zo`n klein stukje is. Dus daarom bedacht ik dat ik alleen de kleine soorten zou mixen en door elkaar zou zetten. En de grote soorten achteraan. De alliums eromheen als hulpje voor wortelen en hopelijk ietsje tegen slakken, en de borage er ergens half tussen of naast als extra hulpje.

 

In het stukje ernaast kwamen dan verschillende soorten tomaten, peper, paprika, oregano, goudsbloem, aubergine en basilicum. Als het goed is helpen ook deze elkaar. De borage staat ook hier in de buurt (tussen de twee stukken in). Ik noemde bij het 'alles door elkaar' plan deze soorten niet omdat deze zo erg verschillen in formaat, ik kan niet anders dan ze van klein naar groot neerzetten. Misschien komen er in het eerst genoemde en het stuk dat als tweede genoemd is ook nog andere bloemen die iets bijzonders zijn. Misschien, als het past. Ik zou het leuk vinden echina of zoiets te proberen. Maar daar heb ik nog niets over gelezen, dus misschien kan het er niet eens bij.

 

Naja, goed, lang verhaal sorry

Ik bedoelde dus door elkaar 'per stuk' waarbij de planten die elkaar helpen bij elkaar staan, en niet de hele laat zeggen 'kleine collectie' door elkaar.

 

In een ander bedje komt mais, bonen en pompoen lol, de oude manier. De buren zullen raar opkijken.

Misschien radijsjes en spinazie (of zoiets) zolang de pompoen nog niet alles overneemt.

 

Uiteindelijk zet ik het toch in rijtjes denk ik, ook per vierkante meter stukje. De soorten staan zo dicht bij elkaar dat door elkaar of in rijen misschien niet eens zoveel verschil maakt.

 

En wie weet overleefd de helft niet, dus ik moet het allemaal nog zien natuurlijk

 

Dit is ENG, Juna... jij zegt dingen die ik ook denk of van plan ben... sommige dingen bijna letterlijk als in mijn koppie...

 

Het enige verschil is dat ik waarschijnlijk meer ruimte heb. Plus dat ik ook aardappels wil proberen, en als je met aardappels gaat spelen ben je wel verplicht aan wisselteelt te gaan doen. Dus ik ben op een mengvorm uitgekomen. Ik heb dus officiële velden voor aardappel, kool, boon, ... en op die velden zullen dat de hoofdsoorten worden, en er doorheen wat hulpsoorten. Daarnaast wil ik alles-door-elkaar-bedden maken...

Voor pompoen/mais/boon/radijs ... heb ik vaste bedjes gemaakt.. eerst uitgegraven en dan laag voor laag weer opgebouwd... die liggen nu te rusten en in te werken, want pompoen en courgette komen toch pas over twee maanden...

Ik wil méér vast bedden, grotere... om gewoon standaard alles door elkaar te zetten - in evenwicht... maar dat zal stap-voor-stap moeten, want voor de vulling van de bedden heb je een boel compost en zooi nodig... en alles is al op...

En dan precies zoals jij het zegt: niet je zaad klutsen, mixen en uitstrooien, maar wel nagedacht over de combinaties...

 

Dit zijn alvast de bedjes voor pompoen en courgette... (ben nog steeds bezig lagen te leggen, inmiddels ligt er ook koemest te drogen)...

dscn6500.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

mijn buurvrouw op de tuin zet knoflook tussen de aardbeien... zelf heb ik sla en aarbeien gecombineerd. Werkte prima. Het is wel uitkijken want sommige planten zijn niet zulke goede buren van elkaar. Zo houden peulvruchten niet van uien en omgekeerd.. hebben tuinbonen en mais meerdere plantjes nodig voor goede vrucht afzetting. Kan je tomaat, paprika, aubergine beter niet naast de aardappel zetten. Maar er zijn ook hele goede combinaties. Ik zaai de wortel gelijk in met de radijs. Ik meng een beetje scherpzaad met beide zaadjes en strooi dit in rijtjes uit. De radijsje markeren het rijtje en als die volgroeit zijn en ik ze er uit haal hoef ik de wortelen niet meer zo uit te dunnen. Door rijtjes (bos)uitjes tussen de wortelen te zaaien schrik je ook meteen de wortel vlieg en de ui vlieg af. Deze twee helpen elkaar. Ik zaai er dan ook nog rijtje bietjes tussen. Oostindische kers, afrikaantjes en goudsbloem hebben vele goede eigenschappen die van goede invloed zijn op de groentes. Dille tussen de tuinbonen zorgt voor minder luis op de tuinbonen. Mierikswortel heeft goede invloed op de aardappel. Dus ik zou zeggen... ga ervoor en maak je eigen leuke combinaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...