Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fundering voor mijn nieuwe kas


Anneli

Aanbevolen berichten

allen,

 

Ik heb gezocht op fundering maar kon het antwoord niet helemaal vinden op het forum. Vandaar het besluit om er toch nog maar een onderwerp aan te wijden.

 

Ik ben zo blij want ik heb een kas op de kop kunnen tikken (2.00 x 2.50). Alleen nu zit ik te dubben wat voor fundering ik ga maken en hoe ik hem vast moet zetten. Moet hij vast? overleeft hij anders een storm niet etc.

 

De man van wie ik de kas heb gekocht vertelde mij dat een fundering van borderranden met daarop siliconen genoeg zou zijn. Maar ook sprak ik iemand die 4 paaltjes in de hoeken van de kas had gemaakt met daaromheen houten latten. Op deze latten de kas vastgeschroefd. Jullie snappen vast wel, ik weet het even niet meer....

 

Het gaat mij dus vooral hoe de kas vast te maken zodat hij bestand is tegen de storm......Was in de veronderstelling dat een glazen kas zwaar genoeg zou zijn.....

 

Kan iemand mij verder helpen met ervaringen?

 

Zou super zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hangt helemaal van je situatie af, staat hij in het open veld, vangt hij veel wind. Ik heb mijn kas op 2 hoeken vastgebout met fretten met 2 hardhouten paaltjes in de grond.

 

De kas staat op 60x40 grindgewassen tegels op zijn kant half ingegraven, dus 20 cm in de grond, 20 cm boven de grond. Zo win ik wat hoogte, dus ruimte in de kas. Op deze rand van grindgewassen tegels een standaard geimpregneerde houten tuinpaal 69x69 plat neergelegd, zo kom je dus op een totale hoogte van 27 cm. Overhoeks 2 palen de grond in geslagen en vastgezet aan houten vierkant van 69x69 palen. de kas vervolgens op het vierkante houten frame geschroefd. Hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ja er leiden meerdere wegen naar Rome.

 

Voordelen van dit systeem, waterpas, redelijk simpel, hoogte dus ruimte gewonnen, weersbestendig.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

hoi,

 

Ik heb mijn kas op opsluitbandjes staan. Wilde de kas ook nog vastmaken aan de bandjes. Is niet van gekomen maar de kas heeft al aardige stormen overleefd, waarschijnlijk omdat hij niet vol in de wind staat

Qua wind hangt het inderdaad af of je kas in het open veld staat of redelijk beschut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kas staat nogal open. Ons hele moestuin-complex ligt open, vlakbij de rivier en open land. Veel wind, en stormt het, dat stormt het goed.

 

De kas, glas, is met zijn onderste rand in de 4 hoeken vastgezet met bouten aan zware ijzeren hoekprofielen, die in de grond geslagen zijn. Ik weet niet hoe diep. Zelf niet gedaan. Kasje is overgenomen van de vorige eigenaar, die weer van de vorige daarvoor enz. Ding staat daar nu 23 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, wij hebben vorig jaar een kas geplaatst. Op Marktplaats heb ik toen (gratis) oude stoepranden gevonden. Deze hebben we als fundering gebruikt. De kas hebben we op de banden geschroefd. Bijkomend voordeel is dat de kas zo zeker 10cm hoger is geworden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...