Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstellen + vraag!


martha

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Sinds een jaar zijn we in onze eerste koopwoning getrokken, waarbij we dit jaar eens willen beginnen met het plan een moestuin aan te leggen:). Enthousiast begonnen met de grond klaarmaken, maar nu lopen we toch tegen een probleempje aan; op het stuk grond wat we willen gebruiken (3-hoekig, 5 m lang, van 1 tot 3 meter uitlopend) staat ook een pruimenboom van zeker 4 meter hoog. De wortels blijken behoorlijk oppervlakkig te liggen en zijn erg dik. We willen de boom het liefst laten staan (verplaatsen lijkt me ook erg veel werk). Heeft iemand tips hiervoor; hoeveel ruimte moet je om de pruimenboom niet bezaaien, is het uberhaupt mogelijk op een dergelijk oppervlak naast een pruimenboom een moestuin aan te leggen?

Bijgevoegd een fotootje! Ben benieuwd...

 

Groetjes,

Martha 2akdzxw.jpg14tbpds.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de foto's niet zien want ik zit op school, dus moet daar vanavond even naar kijken. Denk wel dat je er inderdaad wat rekening mee moet houden, verhoogde bakken maken of iets dergelijks? (randen van +/- 10cm. met daarin nieuwe aarde). Maar een goed advies hou je van me tegoed!

*zet topic in to-do list*

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom .

verhoogde bak is misschien wel wat .

maar de boom geeft wel erg veel shaduw hoor .

er moet een keuze gemaakt worden .

of de boom of de moestuin .

of anders de boom flink snoeien en kort houden .

maar dan heeft hij ook geen nut .

ik zaagde de boom bij de grond af en dan een verhoogde bak er van maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben juist onze pruimenboom aan de buren op de tuin gegeven. Die hebben m zelf uitgegraven. Viel qua wortels wel mee en lijkt goed aan te slaan in hun tuintje. Dus je zou kunnen overwegen om m te verplaatsen naar een ander deel van je tuin. Heel eerlijk gezegd doet een tuin het gewoon minder goed onder aan bomen. Verhoogde bak kan uitkomst bieden maar dat verhelpt niet het licht probleem. Betekend dat de grond later opwarmt en dat sommige dingen niet ten volle zullen rijpen of langzamer zullen groeien. Handig is om eerst uit te zoeken wat je nou echt wilt.

groetjes en van harte welkom op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dennis, de buurtjes hebben m uitgegraven. Het was al een wat oudere pruimenboom die al heel wat jaartjes geweldig veel vruchten gaf. Ze hebben m een meter rondom uitgestoken. Hij had redelijk oppervlakkige wortels vonden wij eigenlijk wel. Volgens mij kan je dat alleen in de wintertijd doen als ik het goed heb dus waarschijnlijk is deze maand je laatste kans. Gat was iets van 50cm diep wat wij weer opgevuld hebben. T helpt om het gat waar die inkomt goed voor te bereiden. Beetje vertroetelen kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een 20 jaar oude pruim , met eentje er naast die zomaar ontstaan is.. Deze is nu 3 á 4 jaar oud, snel 3 á 4m hoog.

Deze willen we dus gaan verplaatsen.. Dat zal een heeeel erg groot klusje worden denk.. zonder die andere te beschadigen, mag wel archeologen inhuren met kwastjes

Zijn we inderdaad van plan nog deze maand te doen, even kijken wanneer de vorst een beetje weg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...