Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Iemand tips mini tomaten?


Aanbevolen berichten

Hallo ik ben een nogal nieuweling op gebied van moestuin. Ik heb zelf geen tuin maar een aantal dingen in pot. (braambes, framboos, laagstam kerselaar, aardbeien en sinds vandaag ook mini tomaatjes. Gekocht op de markt, plantjes van 25 cm ongeveer die volwassen rond de 50cm zijn. Het is een soort speciaal voor in pot (verkoper had drie soorten mini tomaatjes de rest werd veel groter)

Wie heeft ervaring met mini tomaatjes in pot en heeft misschien wat tips voor mij?

Alvast bedankt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik he dit jaar 3 verschillende soorten mini tomaatjes in een mand: Tiny Tim, Micro Tom en de Tomberry. Ik zet de mand nu als het lekker weer is buiten en haal hem 's nachts binnen. Pas vanaf 15 mei mag de mand definitief naar buiten. De verzorging van mini tomaatjes is niet veel anders dan die van gewone grote tomaten hoor, gewoon zo zonnig mogelijk zetten, liefst onder een overkapping of afdakje (tomaten houden niet van vocht op hun bladeren, dus ook niet van regen) en lekker veel water geven aan de voet van de plantjes.

 

Ook houden ze van flink bijmesten. Overigens mag je tomaten nooit bij komkommers zetten en zijn tomatenplanten giftig (het blad maar ook de onrijpe tomaten!) dus altijd je handen wassen als je de planten hebt aangeraakt.

 

Mijn tomatenplantjes dit jaar (foto van een paar weken terug, inmiddels zijn ze al flink groter ):

dsc01510x15291364813246.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het snelle antwoord. en de tips, ze staan op het terras (wat overdekt is) dus dat kom al goed uit

Ik heb ze net geplant en veel water gegeven dus ook in orde.

Bemesting heb ik ook, de moestuin was namelijk een zij-project van mijn wormencompostbak (stapel-wormery)

De tip van water komt goed uit want ik spray soms mijn planten met water.

En wat met dat giftig? Erg giftig, of spreek je over irritaties? Heb namelijk drie kleine kinderen rond, zal er zeker voor opletten maar je weet nooit met kinderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik de planten zeker ergens neerzetten waar de kids niet bij kunnen! Dit geldt trouwens ook voor aardappelplanten, aubergines en paprika planten. Lees dit stukje maar even (even van Wiki gekopieerd):

 

De tomaat is een meerjarige, kruipende plant, die als eenjarige wordt gekweekt. Het blad en de stengel zijn giftig, net zoals bij aardappel-, aubergine- en paprikaplanten. De rijpe vrucht is dan wel gezond, maar dit is in tegenstelling tot de rest van de plant, die giftig is: de plant hoort tot het geslacht nachtschade. De gifstof in deze plant heet tomatine; het is een glycoalkaloïde. De stof wordt door de plant geproduceerd als afweerstof tegen allerlei ziekteverwekkers en is ook giftig voor de mens. Bij het rijpen van de vrucht verdwijnt de gifstof hieruit, hierdoor wordt de vrucht eetbaar maar ook gevoeliger voor schimmels en bacteriën.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn paprika's, meloenen en aubergines doe ik dat wel, maar van mijn tomaten heb ik het nooit eerder geprobeerd. Ga dat dit jaar ook voor het eerst proberen. Normaliter leg je dan de vochtige zaadjes op keukenpapier voor een paar weken en kun je het daarna opbergen.

Ik heb tot nu toe mijn zaadjes altijd online besteld bij verschillende webwinkels die de wat specialere soorten aanbieden.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...