Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Basilicum soorten en problemen


Riverdale27

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

Ik heb onlangs een groen en rood basilicum plantje gekocht. Bij aankoop identiek. Zie hier onder het verschil tussen beide. De rode schiet niks op, de groene groeit wel goed. Maar beide doen het ook niet super. Bij de rode heb ik al veel dode stengels weg moeten nemen.

 

Ze hebben water genoeg maar niet teveel, staan zoveel mogelijk in zon, ik hou ze 's nachts ook warm door ze binnen te zetten tijdens koude nachten.

 

Zie ook hoeveel plantjes er bij mekaar staan. Ik dacht dat dit de bedoeling is? Telkens wanneer ik kruiden koop in de winkel zet ik gewoon de volledige kluit in een grotere pot of in de volle grond. Tot nu toe ging dat prima. Mag dat niet met basilicum?

 

Basilicum doet het eigenlijk altijd slecht hier. Vorig jaar ook een groene gekocht. Die groeide traag en uiteindelijk stieft de ene stengel na de andere.

 

Is het de bedoeling dat ik al die aparte stengeltjes uit mekaar haal en apart plant? De blaadjes van de plantjes uit de supermarkt zijn ook altijd zoveel groener en staan altijd bol, maar die van mij krullen zich precies altijd hol. Is dat normaal?

 

basilrood.jpg

 

basilgroen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb van de week zo'n bakje ( een grijpstuiver bij plaatselijke kweker ) gekocht. Ik heb ze gisteren net opgepot; kluitje uit elkaar getrokken en in aparte potjes gezet. Van onderop water geven is wel belangrijk, en geen koud water.

 

Deze staan nu bovenin de koude kas:

 

dscn512858681366992054.JPG

 

en deze ging mee naar huis, en staat nu op de vensterbank binnen:

 

dscn512972951366992133.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha je zet die dus plantje per plantje in een apart potje. Dat ga ik morgen ook eens proberen. Moest het niet lukken zijn er altijd nog wel basilicum plantjes te koop

 

Denk vooral dat ze veel zon en veel warmte nodig hebben. Warmte heb ik altijd voor het raam, maar enkel zon tussen pakweg 10u en 12u. Dus niet ideaal. Daarom had ik ze buiten in een plastieken serre gezet. Als de zon daarop schijnt wordt het meteen goed warm daarin, plus zon, en daar ging het eigenlijk vrij goed. Maar nu dus terug binnen

 

Ben nieuw op dit forum maar zo'n snelle antwoorden had ik nooit verwacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze basilicum wil eigenlijk helemaal niet té veel volle zon. Wel warmte , en een enigszins hoge luchtvochtigheid, maar volle zon kan alleen bij echt zeer veel water-toevoer ( en geen koud water ) van onderaf.

 

2 a 3 uurtjes zon voor een raam is prima. 20-26gr is heerlijk. Wel veel licht ( wel voor een raam zetten dus )

 

Buiten schijnt ook te kunnen, doe ik zelf bij dit soortje niet. Dat blad moet bij mij vooral groot en gaaf en veel worden. Buiten wordt het harder en minder geurrijk vind ik.

Nu ( temperaturen ) sowieso nog lang niet naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of gewoon zelf zaaien, dan weet je hoe ze zijn "opgevoed"...

Gaat heel makkelijk in de vensterbank in het zonnetje.

 

Misschien de basilicum ook niet te veel heen en weer naar buiten/binnen slepen maar pas als het warm genoeg is. Het kan zijn dat ze door de temperatuurswisselingen in de war raken?

 

Zelf gezaaid laat ik ze ongeveer ook in zulke polletjes als op jouw fotooz in een potje staan en daar komen mooie bossen Basilicum uit.

De rode doet het uiteindelijk (als het warm genoeg is) bij mij buíten nog beter als de groene.

 

En... basilicum houdt niet van natte voetjes. Dat is makkelijk te onthouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het zowel met zelfgezaaide plantjes als gekochte plantjes, in de kas, in volle grond, in pot ...nog nooit gelukt!

"k Kan beter basilicum kopen dan kost het me niet zoveel geld

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, van onderop wateren is belangrijk om rot te vermijden zeker? Stengelrot? Wortelrot?

 

Naar mijn ervaring met name stengelrot. Een enkele keer van boven wateren kan overigens niet veel kwaad hoor ( het is geen tomaat, in die zin ). bij grote warmte en/of veel zon , kan veel water geven van onderaf ( schotel ) naar mijn ervaring in ieder geval, geen kwaad. ( nog nooit wortelrot gehad )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nu gedaan zoals je zei. Ik heb alle plantjes mooi in kluitjes gescheurd en in aparte potjes met zaai- en stekgrond gestoken. Die grond is goed luchtig. Vervolgens alle potjes in een plastieken bakje gezet en dat bakje opgevuld met water. Na een paar uren was alles mooi nat. Werkte perfect!

 

Nu nog één vraagje. Kan het kwaad als je water laat staan in het plastieke bakje? Ik weet dat plantjes NOOIT staand water mogen hebben bij de wortels omdat je plantjes dan afsterven? Maar anderzijds, water zakt naar beneden, dus dat water wat in het bakje blijft staan gaat enkel omhoog als de plant water opneemt of wanneer de aarde bovenaan het potje warm wordt en er water verdampt.

 

Dus ben niet zo zeker. Hoe doe jij dat doorgaans? Gewoon opvullen en laat de plantjes maar slurpen? Of af en toe een beetje ingieten en ze dat laten opnemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 dingen. Water geven : van onderaf dus , en geen echt koud water. 10 minuten ( komt niet zo nauw hoor ) laten opzuigen , niet veel langer dan een half uur bv, en dan de rest wat niet opgenomen wordt weg uit de schotel. Maar ik laat eigenlijk nooit de pot helemaal door en door nat worden ( ik voel het gewicht )

Lijkt een hoop getuttel , maar bedoel dat allemaal niet zo nauw.

 

twee : Sorry, dat ik het je zo moeilijk maak, maar waarom heb je ze nu in zaai en stek-grond overgepot ? Zaai en stekgrond is lekker luchtig ja , maar dat is goede potgrond ook. De Basilicum wil absoluut het voedsel wat wél in de potgrond zit, maar nu juist niet in zaai en stekgrond. Dat gaat nou juist echt niet werken. sorry.

 

Op deze manier lijkt zo'n basilicum plantje opkweken tóch nog een heel handenbindertje hahaha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik was niet zeker van die zaai- en stekgrond. Maar dat moet goed genoeg zijn om jonge plantjes mee op te kweken (daar dient die grond immers voor). Als ze eenmaal wat groter zijn, zet ik ze wel in een voedselrijke grond. Maar op mijn zak zaai- en stekgrond staat ook dat er voldoende voeding voor jonge plantjes inzit, dus ze zullen nog wel kunnen groeien. Zal wel niet zo nauw komen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren gewoon een Ocimum Basilicum Magic white gekocht, lekker dikbladerig niet van dat dunne spul dat als je het aanraakt al scheurt......doet het meestal prima in de tuin, heerlijk aroma en kan wel wat hebben )

 

basilicum41361367768300.jpg

 

Ik had ook nog wat zaad voor mijn kiem-eetneigingen liggen, daar heb ik er ook wat van gezaaid en eens kijken wat daar uit komt als ik het groot laat worden. Zakje kwijt dus ik weet niet welk 'merk' het is )

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die soort is inderdaad veel sterker. Heb zo'n rode variant staan en die knalt echt als geen ander.

 

Van die verspeende plantjes heb ik er al ééntje moeten weggooien. Zat vol groene bladluizen. Ze stonden nochtans in de living. Raar, dat die beestjes daar komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plant zowel in mijn kruidentuin als in mijn bakken hier en daar oostindische kers....prima luizenvanger en luizen komen overal, binnen en buiten...

 

Ik probeer het altijd voor te zijn door regelmatig bvb de Rozen te controleren, die hebben ze meestal als eerste en dan gelijk wat Diatom er op dusten...

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi zit een beetje met dezelfde vraag. Heb ook 2 weken geleden zaadjes geplant en ze komen nu op.

 

Nu zie ik in de vorige foto's dat de plantjes vervolgens 1 voor 1 in een apart bakje worden overgezet. Ik neem aan dat deze plantjes nog te klein zijn om dit te doen of zou dit al kunnen? Lijkt mij nogal wat lastig vanwege de kleine worteltjes.

 

Niet alles is goed gegaan maar ze staan buiten in een klein kastje. Het is de eerste keer dus ik ben al doende aan het leren...

 

basilicum91821368535428.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap er dus geen donder van, maar ik heb mijn basilicum van vorig jaar over weten te houden. De boel werd dor richting de winter, dus de pot op een plank in de (onverwarmde) kas gezet en er tot maart niet meer naar om gekeken. Toen ik de pot wilde leegmaken zag ik groene puntjes in de grond. Pot laten staan en nu heb ik een gigantische bos die ik heb moeten scheuren. Is dit een mazzeltje?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Flyer. Nog niet verpoten ( verspenen ). Nog even wachten. Goed licht houden , water van onderaf geven, niet te nat nu. Geen volle zon. Met een week zullen ze de 1e echte blaadjes hebben , en kun je ze verspenen. Hoeft niet per stuk in 1 potje hoor. Met een paar in 1 potje kan ook.

 

succes !

 

@ Bubbels. Ben ik even jaloers !! Ik heb die poging meermaals gedaan. Nooit gelukt ( of te snel opgegeven ? ) Vorig jaar had ik een hele mooie, die volgens de kweker wel over te houden zou zijn. Die legde al het loodje na 1 nachtje vorst buiten de koude kas. Ding stond in die kas. Maar misschien wel te vroeg weggegooid

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gezaaide basilicums hebben denk ik hun max. hoogte bereikt en beginnen in de breedte te groeien.

Een van de plantjes is 40cm hoog maar enorm zwak.

Als je het potje beweegt, wiegt hij heftig heen en weer.

Komt dit vanzelf in orde of zet ik de plant beter wat dieper in de aarde?

En welke potgrootte gebruiken jullie voor een volgroeide basilicum?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij knallen ook goed door. Heb er wel eentje moeten weggooien die niet meer goed was vanwege bladluizen. Effe buiten gezet en de insecten in mijn tuin hebben hun werk precies goed gedaan. Veel luizen weg. Alle basilicum heb ik nu buiten staan in de serre. Doet het prima. Binnenkort samen met de tomaten in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Itoero misschien heb je een splitsing met aan iedere kant een blaadje in de oksel van een groter blad van die spichtige plant? Dan een 2 cm daarboven afknippen, dat scheelt gewicht, het plantje krijgt wat tijd de steel te verstevigen (natuurlijke beweging buiten door wind enz bevordert dat eigenlijk) en later wordt de plant bossiger door deze soort van snoeien, ik doe dit regelmatig om mijn basilicums bossiger en sterker te krijgen maar ik heb mij voorgenomen alleen nog buiten te zaaien, sterkere en aromatischere planten....

 

Ik heb eigenlijk speciaal voor de basilicum een aantal tomaten geplant en daar ga ik zo verschillende soorten basilicum tussen zaaien.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...