Bubbels Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 @Bit: Ik had m ook bijna weg gegooid hoor. Het zag er niet uit. Als ik m bij het zien van die groene puntjes geen water had gegeven was t waarschijnlijk ook niks geworden. Dit is het deel dat ik er een paar weken geleden afgescheurd heb. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Heb je weet van het soortje ? Waar je hem vandaan hebt anders ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ziet er uit als mijn magic white, oftewel gewone italiaanse tuinbasilicum....de beste MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Inmiddels veel later in het seizoen zijn de eerste plantjes al lang op. Daarna nog een keer een potje met piepkleine basilicum gekocht, verspeend, opgepot en weer weggezet.Zijn nu deze planten. 3 van de 6 potten uit zo'n klein potje met 1 cm hoge zaailingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 @Bubbels: die basilicum van je lijkt verdomd sterk op pepermunt. Magic White ziet er eerder zo uit: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finita Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 Mijn basilicum groeit als 'kool' maar hij bloeit ook......moet ik de bloemen eruit halen?? Of maakt dat niks uit?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 sommige mensen vinden dat het de smaak ten goede komt om ze er uit te halen, maar de bloemetjes zijn wel mooi en zo'n ramp is het nou ook weer niet als je ze laat zitten. Maarrrr je kunt ze ook gewoon opeten! Staat nog leuk in de salade ook Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Mijn basilicum groeit als 'kool' maar hij bloeit ook......moet ik de bloemen eruit halen?? Of maakt dat niks uit?? Bloemen verwijderen bevordert bladgroei. Aan jou de keuze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted August 21, 2013 Author Share Posted August 21, 2013 Mijn basilicum groeit als 'kool' maar hij bloeit ook......moet ik de bloemen eruit halen?? Of maakt dat niks uit?? Basilicum toppen hoeft niet, maar je plant wordt er wel een hele mooie bos van. Hij vult alles beter omdat zijtakken zo gaan groeien. Ik top altijd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Hier ook. Ik top vooral nú. net voor de plant in bloei wil komen. Je stelt de bloei er wat mee uit en de plant maakt weer nieuwe takken met blad. Het gaat mij om het blad.Straks, met een week of wat , is dat niet meer uit te stellen die bloei. Dan is de plant wel klaar. Oogsten en dan maar pesto maken ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted August 22, 2013 Author Share Posted August 22, 2013 Hoe lang kan je die pesto eigenlijk bewaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Niet te lang nee, maar wel een maand of 2 hoor. ( haal ik niet )Kan je in de eet-en verwerkings-topics vragen misschien ? Weinig verstand van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 De potten met Basilicum struikjes zijn inmiddels niet meer uit de bloei te houden. Ik geef ook al een tijdje wat minder water. Oogst veel, géén pesto dit jaar. Planten hebben al met al minder goed gedaan als eerdere jaren, maar ik oogst nog wel. We gaan wel de laatste weken in denk ik nu. Ze staan in de koude kas en 1 binnen in huis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Al m'n basilicums zijn al een paar maand vollop aant bloeien.Het lijkt erop dat ze sneller bloemen aanmaken dan blaadjes...de stengels zijn ook verhout.Wat kan ik met dergelijke basilicums doen? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Bij mij zijn de stengels ook aan het verhouten. Op zich niet erg. Maar al heel lang bloeien is minder lijkt me. Ik hield de bloei tegen vanwege aanmaak nieuw blad. Bloeit de plant écht dan is de plant aan zijn einde zeg maar. Of bijna. Blad wordt dan ook harder; stijver; minder lekker vind ik. Klaar is op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Wat kan ik met dergelijke basilicums doen? Zoals Bit laat doorschemeren: beletten dat ie in de bloei gaat door te toppen (i.e. de nakende bloeiaar gewoon afknijpen).Zodoende gaat er meer energie naar bladvorming en kan je langer oogsten.Idem voor munt, enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Hoe groeit basilicum bij jullie in de winter?Ik heb 7 plantjes b innen aan een zuidenraam staan.Ze groeien vrij goed maar de stengels zijn heel zwak/dun...komt dit vanzelf in orde? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Dan neem ik aan dat je nieuwe plantjes gekocht hebt recentelijk of even terug ? Bij mij zijn ze weg inmiddels. De bloei valt op een gegeven moment niet tegen te houden, de plant verhout en op een gegeven moment is het gewoon over. Bij nieuw gekochte plantjes werkt dat straks ook wel zo, en wat sneller. Je koopt ze van onder kunstlicht vandaag als het ware ( nabootsen ander jaargetijde bij de kweker ) en zijn nu nog lekker fris enzo. Maar dat gaat de komende weken snel achteruit, je kan die daglengte niet bieden voor een raam. Je planten zullen best nog een tijdje lekker oogstbaar zijn, maar de achteruitgang gaat nu sneller. Straks is op = op. Of ze bieden ook geen nieuwe aanvoer in de supermarkt, of wel, en dan maar nieuwe kopen dan. Heb je ze zélf gezaaid en heb je nu dus planten gaat dat straks ook snel achteruit ( of zou nu al moeten zijn ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Ik heb er opnieuw gezaaid, ze zijn 15-20 cm.Ze hebben veel minder smaak dan die van in de zomer...of die dat je in de winkel koopt.De zon heeft weinig geschenen de laatste weken. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Nou ! Die zien er helemaal niet gek uit toch ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Ik heb ze opgegeten en de stengels weggegooid, ze hadden echt weinig smaak.Ik moest de top eraf snijden zodat ze in de breedte groeiden, anders vielen ze om.In februari zaai ik opnieuw basilicum, tesamen met tomaten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Ze doen het een stuk beter dan die van mij... Ik ga ze zelfs weggooien.. Ik heb een nu een plantje uit de supermarkt gehaald en de toppen opnieuw gepland. 1 is in de bloei geschoten en de andere groeien gestaagt verder. Maar die van jou zien er op zich goed uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Basilicum is een plant die van een lange daglengte houdt. Niet van onze winters met weinig licht. Niet dat ze zo zonnig moeten; gewoon veel en láng licht. Dat is ze gewoon moeilijk te bieden in ons klimaat. Ik zie wel plantjes op de foto. Maar ja, dat is 7 november he ? En in afnemende daglengte. De planten blijven leven ja, maar steeds lastiger fris en groeiend te houden. Straks in maart en april zal het voor een raam ( niet speciaal op het zuiden ) weer beter gaan. Stekken of zaaien kan dan wel. Nu zaaien, denk ik, alleen met kunstgrepen ( licht ) Zie ook de zaaisels van forumleden in dat topic. Een plant uit de supermarkt, hou je wel een tijdje fris hoor in huis. Van onderaf water bieden en liefst iets lauw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts