Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie kan mij tips geven


Peter67

Aanbevolen berichten

Ik bezoek regelmatig dit forum en probeer er een hoop informatie af te halen

Maar het wil niet echt lukken in de moestuin

Ik heb spinazie bazaroet (verleden jaar lukte het ook niet), sla zomerdiamant, bloemkool alpha, rode biet

spinazie bazaroet groeit bij het begin lekker, maar bij ongeveer 5cm en 4 a 5 blaadjes stopt de groei

De spinazie staat in de zon in klei grond waar ik compost (gehaald bij de gemeente)door heen gedaan heb

Bloemkool alpha begonnen in februari maart met voor zaaien, maar meer dan een paar stekjes wil het niet worden

Bij de bloemkool heb ik extra veel mest gedaan, omdat die daar om vragen en zowel in de zon als in de schaduw gezet

 

Ik heb trouwens dit jaar heel de moestuin voorzien van compost, en mest gekocht bij welkoop speciaal voor de moestuin

 

Verleden jaar ben ik pas half mei begonnen met mijn moestuin, ik dacht dit jaar lekker vroeg (hopelijk niet te vroeg) te beginnen

Misschien verkeerde plek, te veel of te weinig water

Van mij mag iemand uit het westland gerust eens langs komen

 

groeten Peter67

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha. Klinkt aardig desperate ? ( ik lach je niet uit hoor ) En natuurlijk wil ik best langskomen.

 

Je geeft weinig info. En foto's zouden ook wat helpen. Kolen in de schaduw werkt écht niet. Spinazie met 4 - 5 blaadjes , is toch niet zó slecht ? Maar dat is buiten neem ik aan ? Ik heb best vroeg gezaaid. De mijne buiten hebben 3-4 blaadjes nu , en nog niet hoger dan een 3 a 4 a 5cm maximaal. Het was allemaal nog best koud hoor. En spinazie wil mest he ? ( geen verse )

 

Verwacht je niet té veel van je vroege enthousiastme ? Het seizoen is nét begonnen. Alleen compost is overigens wat weinig op een moestuin denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moestuin is een kwestie van geduld. Het gaat allemaal niet binnen een paar weken.

 

Op dit moment eet ik uit de tuin voornamelijk van onkruid (brandnetel en zevenblad als spinazie en winterpostelein, muur in de sla). Daarbij komen vaste planten (egyptische ui, welsh onion, overblijvende kruiden en ik probeer turkse raket uit, weet nog niet zeker of hij mag blijven).

 

De peulen staan 7-10 cm hoog, de sla 4 cm. De tuinbonen gaan dit jaar niet best, ik heb tot heden 3 plantjes van 2 tot 10 cm groot. De spinazie en velen anderen hebben kiemblaadjes.

 

Geef de moed niet op. Het komt heus goed (en niet elk moestuinjaar is het zelfde).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...