Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Project 'Kraakzaad' te Utrecht zoekt zaden en ideeën


kraakzaad

Aanbevolen berichten

Beste mede plantenliefhebbers,

 

Graag wil ik me even voorstellen als nieuw forumlid;

 

Ik ben Pieter (19 jaar) en woon en studeer in Utrecht. Sinds 1 Juni ben ik bezig het project 'Kraakzaad' op te zetten om mensen meer bewust te maken dat zelf groente verbouwen heel leerzaam, gezond, lekker en goedkoop is. Bovendien is het stukken beter voor het milieu als meer mensen eigen pepers, paprika's en andere groente thuis gaan kweken.

 

Sinds 1 juni 2010 heb ik mooie zonnige ruimte beschikbaar in het autonoom center 'toekomstvisie' ( meer info

http://indymedia.nl/nl/2010/06/68102.shtml ) te Wittevrouwensingel 76, Utrecht.

 

De doelen van 'Kraakzaad' zijn;

- Mensen bewust maken dat veel groenten gewoon thuis voor het raam kunnen groeien.

- Een plek waar mensen zaden en stekjes kunnen brengen, halen(gratis) of ruilen.

- Een niet commerciële plek waar plantenliefhebbers elkaar kunnen ontmoeten en rustig een bakje thee of koffie kunnen drinken.

 

Op dit moment 14 juni heb ik iets van 40 plantjes in de etalage staan waaronder madame Jeanettes, witte pepers, groene pepers, snackkomkommers, tomatenplanten, pluksalade, radijs, spinazie. (foto's wil a.s. weekend gaan maken)

 

Ik ben op zoek naar plantenliefhebbers die willen helpen doormiddel van ideeën of ter beschikking stellen van zaden.

Mijn mailadres is [email protected]

 

Groetjes,

 

Pieter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als een leuk project. Ben benieuwd naar de foto's want staan de planten gewoon voor het raam of moet ik aan een dakterras denken? Het is in ieder geval leuk dat men zaden kan uitwisselen.

 

Ik wil je wel helpen, welke zaden wil je hebben? Dan kan ik er misschien een aantal opsturen.

 

Het pand is toch niet gekraakt he

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Moestuin.nl

 

Bedankt voor uw reactie !

 

Komend weekend ga ik foto's maken van de ruimte en zal ze posten.

Ik ben opzoek naar zaden die vooral in poten gekweekt kunnen worden, zo heb ik dit moment o.a. snackkomkommers, paprika's, verschillende pepers, pluksla, salademix, radijs, bosui en wat sierplanten. Eigenlijk ben ik van plan om zoveel mogelijk verschillende soorten groenten in een etalage op te kweken en tonen aan de stad met posters erboven dat ieder met een zonnige vensterbank of balkon dat ook kan doen.

 

Dus eigenlijk vele soorten groenten zijn goed, de ruimte is iets van 20m2 en is heel zonnig. Het zal echt leuk zijn als u wat soorten groentenzaden wil opsturen.

 

Het pand is gekraakt, we hebben goed contact met de eigenaar die het zelfs leuk vindt dat wij het tijdelijk gebruiken ! Wanneer de eigenaar een nieuwe huurder heb zullen we ook vrijwillig vertrekken. Ja, zo kan kraken ook gaan !

 

P.S. Als iemand over kraken wil discussiëren ga dan naar het kraakforum, dit topic zal dan beschikbaar blijven voor het idee kraakzaad !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal inderdaad mijn mening over kraken achter wegen laten (daar heeft onze regering al over beslist). Puur omdat ik ideeën over het telen van groenten op nieuwe manieren (zoals ook ooit de vierkante meter tuin) alleen maar kan aanmoedigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wittevrouwesingel is op zich een mooi plekje in Utrecht (heb vroeger in Utrecht gestudeerd). Ik zal van het weekend even kijken wat ik nog heb en in welke groenten in potten / plantenbakken gezaaid kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de foto's !

 

 

19juni2010049.jpg

Gekregen pepers aan het drogen.

 

19juni2010037.jpg

De ruimte waar de groentes gekweekt worden, er moet nog veel ingericht worden maar het begin is er.

 

19juni2010035.jpg

De werkbank die ik afgelopen vrijdag heb gemaakt.

 

19juni2010038.jpg

(snack) komkommers doen het heel erg goed, groeien een paar centimeter per dag. De grootste krijgt nu de eerste bloemen.

 

19juni2010048.jpg

27 soorten pepers zaaien in de mini kasjes.

 

19juni2010050.jpg

De minikasjes voor het raam, nu wachten.

 

19juni2010031.jpg

veel tomatenstekjes en andere leuke groentes.

 

Wie kan me helpen met meer leuke groentezaden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...