Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compost(vat) te nat


Skoebidoe

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn compostvat verplaatst. Reden: het had te weinig zon.

Wat gaat er hier allemaal op de compost: koffiefilters, keukenrol, alle rauwe groentenafval, verwelkte snijbloemen, de schaal van ei, lege kartonnen eierdozen, kruidenpotjes die verwelkt zijn, appelsienschillen en ander afval van fruit en heel keine hoeveelheden grasmaaisel.

Probleem stelt zich dat mijn compost te nat is.

Rechtrover mijn deur is er een bosje waar o.a. kastanje, beuk, eik groeit.

Ik heb het idee opgevat om wat meer droge stof aan mijn compostvat toe te voegen. Is het een goed idee om gedroogde bladeren toe te voegen of doe ik dit beter niet?

Wat kan ik verder nog toevoegen van grof droog materiaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost hoeft echt niet in de zon, beter in de schaduw. Op wat voor ondergrond staat je vat en hoe is de wisselwerking daarmee? Wormen goed bezig? Je hebt ook gereedschap waarmee je de inhoud los kunt trekken. Zo te zien hussel je te weinig. Probeer er wat lucht in te krijgen. Dunne twijgen, takjes en stokjes, aan kleine stukken geknipt. Later zeef je die er weer uit en gooit ze terug. Dan kunnen ze opnieuw voor lucht zorgen. Bladeren aan stukken knippen, ze verteren doorgaans langzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn compostvat staat op volle grond. Ik had er oorspronkelijk 4 tegeltjes onder geplaatst maar heb dit bij het verplaatsen achterwege gelaten.

De grond is wel redelijk hard en van geen al te beste kwaliteit.

Ik keer de boel regelmatig om met een riek.

Ik zie er eigenlijk amper wormen in zitten. Vorig jaar had ik wel pissebedden in de bak zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het te nat is, kun je er wat droge bladeren of stro of iets dergelijks door mengen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer aanbevolen!! Verleden week kwam ik een echt degelijke, wetenschappelijk onderzochte, lijst tegen van wat wel en niet op de composthoop mag.

 

Dit is de link naar de korte folderversie:http://www.vlaco.be/Wat%20is%20composteerbaar%3F

 

Onderaan die folderversie staat er een verwijzing naar een uitvoerige PDF-folder waarin het hoe, wat en waarom van een verantwoorde composthoop of compostsilo uitgebreid en gedegen wordt uitgelegd. Vlaco is zonder meer de Vlaamse autoriteit op dit gebied. Er zijn - zeker op internet - allerlei bakerpraatjes en lijstjes met adviezen in omloop over wat beter wel of beter niet te composteren, die soms ook heel wat kletskoek bevatten. Voor wie composteren en ekologisch tuinieren serieus neemt is dit volgens mij "verplichte kost" en bovendien razend interessant. Als je direct naar het PDF-document wilt, is dit de link:

http://www.vlaco.be/system/files/generated/files/infopage/vlaco-detaillijst_-_versie_2012.pdf

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe altijd wat takken en takjes aan de onderkant van het lege compostvat om zeker te weten dat er lucht aan kan komen(ik heb er trouwens ook zo een en vind hem goed werken).

 

Ik zou niet bladeren van eiken en beuken gebruiken. Die vergaan erg langzaam en eiken geven als ze nog niet geheel verteerd zijn stoffen aan de grond die de kieming van planten tegen houden.

 

Wel zou ik wat meer "bruin" materiaal toevoegen. Bijna alles in je lijst telt bij het "groene" materiaal. Fijngeknipte takjes, onkruid, snoeisel, etc.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow, interessante link om door te nemen, goed leesbaar op een woordje na, dat moest ik opzoeken: revaloriseren. Verder was nieuw voor mij dat er beter geen eierschillen op kunnen, niet alleen om de kalk die moeilijk te verteren is, maar ook vanwege bacteriën en ziektekiemen.

 

En aardappelschillen op de composthoop? Er wordt met geen woord gerept over het risico van het overbrengen van phytophtora, de reden dat meeste moestuiniers de schillen niet op de composthoop doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt omdat je er wel van uit kan gaan dat de aardappelen die jij eet , schilt, niet aangetast zijn geweest met phytophtora ?

Zelf zou ik niet snel aardappelloof enzo op de composthoop gooien, maar dat is meer een ingesleten gewoonte dan echt wijsheid he ? Als er geen phytophtora is, zou dat gewoon moeten kunnen. Zo ook met kolen en knolvoet. Ook zoiets, gaat bij mij nooit op de composthoop ( kool verteert sowieso slecht ) maar gezond blad zou moeten kunnen denk ik ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja net wat je zegt, een oude gewoonte om risico te mijden. Als je al bedenkt dat er sporen van schimmels aanwezig kunnen zijn...

 

Kolen met knolvoet hier idem, het blad gaat er inderdaad wel op, inclusief dat bovenste deel van de stengel dat je nog makkelijk met de snoeischaar in kleine stukken kan knippen. De rest van de stengel plus wortels is inderdaad te houterig voor de compost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sporen van de aardappelziekte ( phytophtora ) zijn al om aanwezig in de lucht. Bij warm en vochtig weer, lang natte bladeren en rassen die gevoelig zijn voor besmetting, krijg je toch phytophtora-aantasting. Daarom is composteren geen probleem...goede compost maakt het risico op besmetting niet groter, dan het sowieso al is.

 

Duidelijk aangetaste aardappelbladen of zieke aardappelknollen zijn mogelijk intussen ook met andere schimmels of virussen besmet geraakt. Bovendien zijn ze een heel directe en zeer intensieve besmettingsbron voor de buurtplanten. Reden om ze voorzichtig te verwijderen/op te ruimen...en inderdaad verstandiger om dat niet te composteren en in de groene kliko te doen o.i.d. Maar aardappelschillen en loof, evenals resten van tomatenplanten gaan bij mij al jaren gewoon in de compost. Ik klop het even af op hout, maar tot hier toe zonder problemen te veroorzaken.

 

Tot een aantal jaren geleden werden aardappels heel vaak met een kiemremmend gif gepoederd (en nu soms nog door amateurs die het illegaal kopen) om ze langer zonder spruiten en schimmels te kunnen bewaren. Tegenwoordig gebeurt dat door temperatuur en klimaatbeheersing van opgeslagen piepers en in de niet-biologische voedselindustrie soms ook met gas. Die gepoederde aardappels zou ik nooit in de compostbak willen! Misschien dat de raad om geen aardappelschillen in de compost te doen uit die tijd stamt..?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om weer bij de les te raken na deze uitleg, Weknow bedankt! Prima idee dat de familie aardappel voortaan weer aan het compostgebeuren mee mag doen.

 

Ik heb het inderdaad uit de volkstuintijd, waar iedereen veel te veel tomaat en aardappel verbouwde, iedereen het bespoot en iedereen alsnog met phytophtora te maken kreeg. Je moest de boel gewoon afvoeren, weg ermee. Inclusief de coloradokevers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...