Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Om het gezin wat op te vrolijken heb ik bloemenzaad en bolletjes in huis gehaald, aangezien zij straks niet in zwijm zullen vallen van een geslaagde brocoli of rode kool...

Zo heb ik dus een paar knolletjes van de boomlelie... Via Google kwam ik niet veel extra te weten over deze plant. Ik heb het idee dat mijn man dit héél mooi gaat vinden, dus ik wil dat het helemaal gaat lukken ...

Iemand ervaring met de Boom Lelie? Verzorging, vermeerdering van knollen na afloop etc.

Geplaatst:

hallo .

is gewoon een lelie die erg hoog wordt .

heeft niks met een boom te maken .

kan gewoon buiten worden geplant .

graag niet in de felle zon .

en graag een vochtige grond ,

slakken zijn er gek op en ook het lelie haantje .

de laatste is moeilijk te bestrijden behalve dood knijpen .

zijn wel heel erg mooi

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

> Re: boom-lelies

>

> Gepost door: kitty ()

>

> Datum: 07 maart 2012 15:35

>

>

> Hallo Jasmine,

Mijn recente aankoop van voorjaarsknollen bij de Aldi, met daarbij ook weer de boomlelie waar u het over had, wil ik (ook al is het al een jaar geleden) even op uw schrijven reageren.

> Vorig jaar was ik al enorm enthousiast over de kwaliteit van wat ik daar toen aan Dahliasoorten gekocht had! De prijs was ook dit keer al helemaal geen reden om ze te laten liggen, en de soorten die aangeboden werden waren weer heel diverse. Vorig jaar heb ik ook bij deze supermarkt lelies gekoch. Ze werden meer dan een meter hoog en hebben onophoudelijk gebloeid. Ik heb ze gewoon in de pot waarin ze hebben staan bloeien laten zitten en wil ze binnenkort verse grond geven. Ik heb ze wel vorstvrij laten overwinteren in de kas, voor de zekerheid. In de vrije grond zouden ze winterhard zijn maar in potkultuur is dat toch een ander verhaal. Zoals gezegd, de prijs was al aantrekkelijk. Bij andere adressen betaal je al gauw voor 6 knollen 9,90!!! In ieder geval ben ik druk aan de slag geweest met het invullen van terraspotten en heb er weer alle vertrouwen in aangaande de komende zomer v.w.b. bloei en vooral geur! Ik heb even research gedaan i.v.m. met de nieuwe aankoop.Ondanks mijn jaren ervaring in het groene

> vak, waren deze helemaal nieuw voor mij. Een uitdaging! Dat blijkt ook als ik mijn boek erop na sla. 'Lilies, a guide to choosing and growing lilies' door Michael Jefferson-Brown. Een speciaal hoofstuk vertelt over deze soort; de boomlelie. 'the orienpets' Per kleur (met eigen naam) staan ze beschreven. Voor alle oorten geldt dat ze pas in de tweede helft van de zomer tot bloei komen.Als ze in pot gekweekt worden moeten ze een lichte standplaats krijgen en goed gewaterd worden. Genoemde en afgebeelde soorten: 'Arabesque'> 'Black Beuaty' 'Scheherazade' 'Silk Road' 'Catherine the Great'

De lelies in hun algemeenheid hebben diverse 'vijanden' zowel onder-als ook bovengronds.

Lelieknollen zijn eetbaar, zoals ook het gewas. Vrij in de grond uitgeplant, kun je te maken krijgen met konijnen, grondeekhoorns (de knabbel en babbel uit de Donald Duck) en ook herten vinden Lelies een smakelijk hapje. Van de laatste twee zullen wij hier in ons kikkerlandje echter weinig last van krijgen/hebben.

De leliehaantjes, komen op alle lelieachtige gewassen voor.

Natuurlijk kun je dat bestrijden met chemische troep. Zelf geef ik er de voorkeur aan om de planten/stelen met ingang van begin zomer, telkens te checken op de fel oranje gekleurde beestjes. Ze zijn er zó af te plukken/schudden en dan trap ik ze kapot op de grond. Het is een plaag als je ze hun gang laat gaan en binnen no-time vreten ze de stelen kaal en beschadigen ze de nog in knop zijnde bloemen.

Ook de larve van de mooi oranje kever zijn lekkerbekken in die zin. Helaas letten heel veel mensen niet op de onderkant van de bladeren waar zich die boosdoeners bevinden. Zo gauw de leliebollen uitlopen en fris in het blad zitten, moet je je aanwennen om met regelmaat ook daarop te letten.

Ik zelf doe die controle altijd met de watergift. Als je je dat even aanwent dan voorkom je veel ellende en kun je toch genieten van prachtige bloemen en heerlijke geuren!

Ik heb de lelies in pot op het terras en als ik de kevers eraf schud dan zie ik ze liggen. Echter als je de lelies vrij in de grond hebt, dus in de border... en de kevers vallen op de grond, dan zie je zie niet of nauwelijks weer terug om ze alsnog te doden.

Het komt simpel omdat de kever door de val van het schudden/plukken op z'n rug terecht komt. De onderkant van de kever is zwart en zo zie je het beestje niet meer. Op die manier beschermt hij zich en kan hij na een tijdje weer opkrabbelen en opnieuw een aanval doen op zijn heerlijke maaltijd.

Tot zover (een heel leeswerk, dat wel) mijn babbel over lelies en het behouden ervan.

Ik hoop dat u hier wat aan heeft.

>

> Vriendelijke groeten,

> Kitty

Geplaatst:

Bedankt, Kitty.

Ik heb ze vorig jaar in een grote pot gezet, en afgewacht... en inderdaad... er kwamen prachtige bloemen uit. Aan het einde van het seizoen heb ik niks gedaan... de planten zijn afgestorven, en de knollen/bollen zitten nog steeds in de pot. Ik ben van plan deze dagen de boel ook op balkon op te ruimen, en door jouw post bedenk ik me dat de boomlelies waarschijnlijk dit jaar wederom zullen uitlopen. Anders zou ik ze misschien gaan weggooien...

Ik had vorig jaar ook Ixia's en Mini-gladiolen gekocht bij de Aldi... alles prima kwaliteit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...