ron Geplaatst: 17 mei 2013 Geplaatst: 17 mei 2013 Ik heb deze kers in een pot, vorig kaar een paar bloemetjes maar geen kers, dit jaar aardig wat bloesem en ook kersen. Echter, ikschat dat slechts 1/3 van de bloesem ook daadwerkelijk bevrucht is dus m.a.w. niet alle bloemen worden kersen. Heb ook een"Kordia" kers maar die bloeit net na de "Stella" dus dat is geen bestuiver. Is het normaal dat lang niet alle bloemen kersenworden of is de opbrengst hoger met een bestuiver ondanks dat "Stella" zelfbestuivend is.??? Ron... Quote
weknow Geplaatst: 17 mei 2013 Geplaatst: 17 mei 2013 Is het normaal dat lang niet alle bloemen kersen worden of is de opbrengst hoger met een bestuiver ondanks dat "Stella" zelfbestuivend is.??? 1. Ja, in het algemeen gesproken wel. Niet alle bloemen worden bevrucht. Bij heel veel bloei of wat dikkere vruchtsoorten is dat ook gewenst: anders moet je gaan dunnen om redelijke en lekkere opbrengst te krijgen. (De boom moet in staat zijn om alle vruchten van alles te voorzien om lekker te rijpen; weer speelt dan ook grote rol) Voor jouw specifieke "Stella" durf ik het niet te zeggen, heb er geen ervaring mee. 2. Ik denk dat je wel algemeen kunt stellen dat kruisbestuiving bij fruit betere resultaten geeft dan zelfbestuiving. Zowel meer bestoven bloemen + vaak ook betere kwaliteit vruchten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
ron Geplaatst: 17 mei 2013 Auteur Geplaatst: 17 mei 2013 Dank je, ik denk dat je gelijk hebt. Ben benieuwd hoe andere "Stella's" het doen zonder kruisbestuiving, of de opbrengst dan ook ongeveer 1/3 is? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 17 mei 2013 Geplaatst: 17 mei 2013 Zelfbestuiving en 1/3e is denk ik vrij normaal ja. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
sugar Geplaatst: 18 mei 2013 Geplaatst: 18 mei 2013 Kordia is S3S6, Stella is S3S4. Dus in theorie moeten die mekaar bestuiven, zeker indien ze tegelijkertijd bloeien. In theorie krijg je waarschijnlijk een betere fruitzetting wanneer er een extra bevruchter wordt voorzien voor zelffertiele kersenrassen, maar daar zijn de wetenschappers nog niet helemaal uit Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
ron Geplaatst: 19 mei 2013 Auteur Geplaatst: 19 mei 2013 Dank jullie, de "Kordia" was net een week telaat, eens kijken of ik ze gelijk kan krijgen volgend jaar door bijv. de "Kordia" ietsbeschutter te zetten. Quote
weknow Geplaatst: 19 mei 2013 Geplaatst: 19 mei 2013 Kordia is S3S6, Stella is S3S4. schreef Sugar. Wat betekenen deze nummers? Hoe kun je er uit afleiden dat ze - in theorie - elkaar zouden kunnen bestuiven? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
wijo Geplaatst: 19 mei 2013 Geplaatst: 19 mei 2013 De zogenaamde junirui kan ook optreden. Junirui is het vroegtijdig afvallen van vruchten. Junirui kan meerdere oorzaken hebben: te sterke stikstofbemesting, overdadige snoei, slechte bestuiving. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Bit Geplaatst: 19 mei 2013 Geplaatst: 19 mei 2013 Rui kan zeker een oorzaak zijn. De boom heeft té veel bevruchte jonge vruchtjes hangen en laat het surplus los. Dat doen vele vruchtbomen. Een vanzelfsprekend en natuurlijk verschijnsel. De boom kan gewoon niet meer aan dat wat ie kan. Quote
sugar Geplaatst: 19 mei 2013 Geplaatst: 19 mei 2013 Kordia is S3S6, Stella is S3S4. schreef Sugar. Wat betekenen deze nummers? Hoe kun je er uit afleiden dat ze - in theorie - elkaar zouden kunnen bestuiven? S-allelen zijn de genen die bepalen of stuifmeelkorrels een stamper kunnen bevruchten of niet. Iedere kers heeft 2 genen (2 S-allelen), en de stuifmeelkorrels bevatten voor 50% het ene gen, voor 50% het andere. Om het erg eenvoudig uit te leggen: een stuifmeelkorrel met een bepaald gen (S-allele) kan nooit een bloem bestuiven van een boom die hetzelfde gen draagt.50% van de stuifmeelkorrels van KOrdia (S3) gaan Stella niet kunnen bevruchten, de andere 50% (S6) wel. De S4 stuifmeelkorrels van Stella kunnen op dezelfde manier Kordia bevruchten Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.