Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tip van de week!!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Week 37: 2 tips voor de prijs van 1, van Koert:

Betreft wortelvlieg: 's morgens vroeg en 's avonds laat oogsten geeft de minste kans op wortelvlieg, dit is wel de periode van de 3e generatie wortelvlieg dus enige voorzichtigheid is gepast. Ook met winderig en regenachtig weer oogsten is verstandig daar houden ze niet van. En natuurlijk altijd alles weer goed afdekken, dus nooit blote wortelhalsen laten staan! Als je gaat oogsten dan ook het liefst een heel rijtje en niet de dikste er overal tussen uittrekken.

Betreft het oogsten: je moet na 3 maanden toch wel even een wortel bekijken, als ze straks zoals bart al aangeeft barsten heb je er ook niks aan!

Geplaatst:
  • Auteur

Week 38, een oude tip van Koert, afgelopen week weer naar boven gehaald (en nooit in de prijzen gevallen omdat de 'Tip van de week!!' toen nog niet bestond )

Maak een nieuw plan voor je tuin voor komend jaar, en gebruik daarbij http://www.floorplanner.nl . Koert maakte daarmee deze plattegrond:

92_afa735d306790561c34e3d918fd5770b.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Week 39: Een tip van Veuvecouderc, over het drogen, bewaren, en eten van walnoten

Ik gooi alle noten gewoon in kratjes met een stukkie krantenpapier onderin. Zo drogen ze ook prima, er zit tussen de walnoten genoeg ruimte om lucht door te laten namelijk. En die kratjes zet ik in een ruimte waar het niet al te vochtig is. En over een jaar of wellicht twee jaar gooi ik ze in een grote bus waar ik dan naar behoeven uit kraak. Maar ik eet dan ook nooit 'verse' noten. Wie niet kan wachten op de noten moet misschien 1 jaartje offeren - oude kopen in de supermarkt of bij de groenteboer - en daarna eet je gewoon elk jaar je eigen oogst 'oude' noten.
  • 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Week 42: Een tip van HansM:

Je kunt nu vuilniszakken vol bladeren zoeken en deze in je berging zetten, tegen voorjaar is dat vrij redelijk verteerd en bruikbaar, geen droge bladeren lekker vochtig en zak dicht knopen veranderd in uitstekende zwarte rulle voedzame aarde.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Week 50 : 2 maal een tip voor het zaaien van prei. Van Frans:

Tip om in de volle grond ter plekke te zaaien: doe in een afsluitbaar plastic bakje een handje vochtige zanderige potgrond en roer daar de preizaden doorheen. Neerzetten bij kamertemperatuur. Na een aantal dagen verschijnen de eerste witte kiempjes aan de zaden. Wacht dan nog een dag zodat de meeste zaden gekiemd zijn. Zaai het mengsel dan buiten in de vollegrond uit op rijen in een ondiep sleufje waarin je eerst nog wat potgrond in doet.

En Borsalino:

Per bak 5 rijtjes met elk 15 zaadjes.

Heb om dit te vergemakkelijken een witte (heb ook een grijze voor lichte zaadjes!) pvc buis van 40mm doorgezaagd dat ik 2 halve cirkels heb.

Daar elke 2.5cm een gaatje van 5mm.

Het halve pijpje druk ik gewoon een beetje in de grond en in elk gaatje een zaadje.

Wat kruimelige aarde erover en klaar is Kees of Koos ow wie dan ook

92_100a816ad099a8b1502d6ceab1e797b6.jpg
Geplaatst:
  • Auteur

Week 51: Een tip van HuubvG voor het opzetten en vol maken van een composthoop/vat:

Ik zou je aanraden om twee compostvaten te nemen, en aktief bezig zijn met ze vol te krijgen. Is er één vol, dan kun je deze laten rijpen en stukje bij beetje de andere vullen. Compoststarter gebruik ik nooit, is ook niet mijn ding. Wel ga ik er paardenmest - en als ik het kan krijgen, duivenmest - bij doen en een restje compost van een vorige ronde. Verder alle keukenafval en koffie/theeprut fanatiek bewaren, het wordt een hele sport, je zult zien dat je je vaten vol krijgt! Uit de natuur kun je nog bijvoorbeeld brandnetels halen, en eventueel boomblad, maar niet teveel eiken, dat verteert erg langzaam.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Week 2: een tip/goede uitleg van werkwijze van Kamilla, over nateelt en wisselteelt:

De nateelt tel ik eigenlijk niet mee. Ik maak aan het begin van het seizoen een indeling die het volgende seizoen precies 1 vak opschuift... en daarmee uit! Anders raak je helemaal in de war met je vruchtwisseling. Voor de nateelt gebruik ik alleen veilige gewassen zoals tuinkers, sla, andijvie en veldsla. Een uitzondering is prei, want daar moet je ook goed mee wisselen, maar die doet het na de bonenfamilie vanwege de stikstof juist goed. Ik noteer in mijn schema ook altijd stevast dat de prei na de tuinbonen komen. Als je dat ieder jaar consequent doet en er minstens een jaar tussen laat voordat je het wortelbed met alle uien op die plek zet, heb je geen last van aantastingen.

Na de oogst van peulen zet ik niet opnieuw een bonenfamilie erop. De mineralen die de peulen genomen hebben, komen (grotendels?) overeen met wat andere bonen ook willen hebben. Een paar andijvieplantjes komen meestal na de peulen terecht.

Een andere leuke smokkeltruc is om de tuinbonen of peulen als "voorteelt" neer te zetten op het boerenkoolbed. Die gaan pas eind juni als plantje uitgepoot worden. Want als je in het voorjaar bijvoorbeeld raapstelen of radijsjes op je koolbed hebt staan en boerenkool of andere kolen als nateelt omdat dat bed dat jaar het kolenbed is, loop je dik risico op knolvoet.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Deze week een meer algemene (en dus niet speciaal door 1 iemand gegeven) tip:

Het zaaiseisoen is weer begonnen. Na het zaaien dient de zaaigrond licht vochtig te blijven. Een handige methode is om de potjes/zaaibakjes af te dekken met huishoudfolie waar enkele gaatjes in geprikt zijn. Zaaien in lege bakjes met deksel (bijv. boterkuipjes) of een zaaibakje met kap werken nog makkelijker. Zet de potjes/zaaibakjes vervolgens op een warme plek, zo rond de 20 graden. Op deze manier wordt er een vochtig en warm microklimaat gecreëerd wat essentieel is voor de ontkieming van in ieder geval vruchtgroenten als tomaat, paprika, peper, aubergine... Verwijder de folie na ontkiemen en zet de potjes/zaaibakjes op een lichte en iets koelere plaats.

Geplaatst:
  • Auteur

Deze week, een tip van Jorg over de oogstperiode van (sla)bonen:

Bij stokbonen is de oogstperiode gespreid over de gehele zomer. Naast dat ze steeds hoger zullen groeien bevordert regelmatig oogsten (2-3x per week) de aanmaak van nieuwe bloemen en peulen(bonen). De oogstperiode gaat bij stokbonen dus langer door dan bij stamboontjes. Je zaait de bonen dus niet in etappes maar allemaal in een keer. Bij stamboontjes (de struikjes) doe je dat wel, maar stokbonen geven veel meer oogst. Ik zaai zelf rond einde mei/begin juni 4/5 zaden per staak (alle staken zaai ik in een keer). Gespreid zaaien is dus naar mijn mening niet nodig, en ook onhandig, bij stok-bonen.

Geplaatst:
  • Auteur

Deze week, een tip van Jos, over pluksla:

Ik heb hier op het forum al vaker een lans gebroken voor de pluk sla.

Jaren geleden kwam ik ze tegen bij de Duitse Lidl en sindsdien ben ik eraan verslingerd.

Alleen ijsbergsla kan niet vervangen worden door pluk sla dus die zaai ik er wel steeds bij.

Zoals reeds in voorgaande berichten aangehaald is het de bedoeling dat je pluk sla "iets" dikker zaait dan gewone sla en dan is het de bedoeling dat je de onderste bladeren er voorzichtig afplukt zonder het hart te beschadigen.

Ze schieten inderdaad niet echt door, blijven gewoon groeien en je blijft dus gewoon plukken.

Soms wel 2/3 maanden van 1 rijtje. Twee keer zaaien per seizoen levert dus het hele jaar verse sla.

Niet zoals bij gewone sla zaaien/uitplanten en dan in een keer 30 kroppen goed waarvan de het gros gaat doorschieten voordat je ze kunt opeten. En last but not least is pluk sla ook iets minder gevoelig voor ongedierte.

Gewoon proberen dus.

Geplaatst:
  • Auteur

Eva-week deze week Niet alleen een mooie foto, maar ook een goede tip!

Op de voorgrond mijn verhoogde wortelbak. De aarde daarin is gezeefd zodat er geen stenen etc. in zitten en de grond heel luchtig is. Zo krijg je heel mooie rechte lange wortelen!

• 3 weken later...
  • 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Deze week: 2 tips van Frans:

In tegenstelling met wat je zou verwachten , sla is nogal een 'waterige' groente , kan ze prima tegen wat nachtvorst. Buiten sla zaaien terwijl er nog kans op nachtvorst bestaat is geen enkel probleem.

en

Bij de Action zijn verkrijgbaar parasolhoudertjes (99 ct/stuk) en houten bezemstelen (65 ct/stuk) . De parasolhoudertjes zijn makkelijk in de grond te draaien en zitten daarna stevig vast. Bezemsteel in de parasolhouder klemmen en je stevige , goedkope en duurzame tomatenstok is klaar vooor gebruik.

img077564881333276478.JPG

Geen geram op losse stokken en je zet het geheel met weinig moeite stevig in de grond . Omdat de stokken in kunststof houders staan (onderkant houders is open zodat ze bij regen niet vol lopen) en niet in kontakt komen met de (natte) grond verwacht ik dat ze lang mee zullen gaan. Durf je meer te investeren neem dan voor een paar centen meer i.p.v. de houten een ook bij de Action verkrijgbare geplastificeerde lichtmetalen bezemsteel . Die is niet alleen wat langer dan de houten versie maar heeft ook nog eens een ophangoog . Zo'n oog zou je kunnen gebruiken om stelen onderling met een draad of touw te verbinden voor het geval je planten erg hoog worden . Je kunt ze dan langs dat draad verder leiden .

img077464301333276413.JPG

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Dit is al een paar keer aan bod gekomen op het forum, maar Sky plaatste een mooi voorbeeld van een insectenhotel:

insectenhotel-2-00232331334667983.JPG

Zo maak je een fijne overwinter/schuil/leef gebied voor allerlei nuttige tuinhulpjes. Zoals lieveheersbeestjes, oorwurmen, bijen, etc.

Zie hier nog meer ideeën:

https://www.moestuinforum.nl/post52081.html?hilit=insectenhotel#p52081

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Deze week een tip van Kamilla. Over luizen in de sla:

je kan in het water ook een schepje zout doen. Dat spoel je er na het weken weer af.

Wat dan weer een reactie was op het advies van Jorg:

Krop een uurtje onder water zetten in een emmer daarna nog even wassen en de luis is er uit.
  • 4 weken later...
  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.