Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorkomen dat zaaddozen om de kiemblaadjes blijven zitten?


Kruidje

Aanbevolen berichten

Hoe voorkom je dat eigenlijk dat de zaaddozen op de kiembladere blijven zitten.

Door iets zanderige zaai- of potgrond te gebruiken en de zaadjes op de juiste diepte te leggen (niet te ondiep) voorkom je het voor een groot deel. Het zaaddoosje moet wat weerstand in de grond hebben als het door het naar boven groeiende plantje 'achter zich aan wordt gesleept ' . Zodoende laat het makkelijker los van de kiemblaadjes en blijft het achter in de grond.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

en waneer het toch gebeurd even met plantespuit deze zaadhulzen nat houden dan vallen ze ervanzelf af.

waneer ze de kans krijgen optedrogen willen ze bij pompoen, komkommer enzo weleend blijven zitten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de zaadhuizen vochtig houden is heel belangrijk.

daarom zet ik zaden het liefst in een kweekkasje waar de

lucht vochtig blijft.

als zaaddozen blijven zitten sproei ik er lauw/warm water met een hele fijne nevel overheen.

insmeren met spuug wil als laatste redmiddel ook vaak helpen!

spuug blijft beter aan de zaaddozen kleven dan water...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ohwjee dan kan ik dus het meeste wel weer weg gooien.

Nu snap ik waar die misvormde blaadjes dan vandaan kwamen.

Aan de preisprietjes hangt ook nog zo'n doosje, misschien dat ik die nog kan redden, dat worden tenslotte geen blaadjes

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip. Bij de wat grotere en platte zaden zoals tomaten- en paprikazaden , en zeker bij komkommerzaden etc. , laten de zaaddoosjes zich over het algemeen makkelijk verwijderen met een punt- of plattebektangetje. Eerst de doosjes met een plantenspuit goed vochtig maken en dat even laten inwerken. Tangetje op de 'scherpe' randen van het zaaddoosje zetten en dan het doosje voorzichtig iets samenknijpen . Het gaat dan een beetje 'bol' staan waardoor je het er meestal zo van af kunt trekken. Wel tegelijkertijd even het stengeltje voorzichtig vasthouden zodat je het niet uit de grond trekt . Als vasthouden niet of moeilijk gaat kun je , als het plantje zich nog niet gestrekt heeft, ook een stopnaald of tandenstoker of iets dergelijks onder in de 'bocht' houden en dan het doosje iets naar beneden toe wegtrekken. Als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Tsjee wat een verhaal. In ieder geval is aan te raden om niet te lang te wachten als plantjes met de zaaddoosjes boven de grond komen . Jorg heeft al uitgelegd welke nadelige effecten dat voor de plantjes heeft.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de preisprietjes hangt ook nog zo'n doosje, misschien dat ik die nog kan redden, dat worden tenslotte geen blaadjes

Bij preiplantjes kun je die doosjes rustig laten zitten . Hou de plantjes maar eens in de gaten bij hun verdere ontwikkeling . Dat scheelt mij weer uitleg .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...