Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik teel al een aantal jaren de Gleisdorfer oliepompoen met zogenaamde naakte, groene zaden. Kocht het zaad in Munchen in de zaadwinkel op de viktualienmarkt. Dit ras wordt in Oostenrijk geteeld voor de oliewinning. Als spijsolie is pompoenzaadolie even duur als de beste olijfolie. Vorig jaar ook Kakai geteeld samen met de Gleisdorfer. Die hebben elkaar dus bestoven. Een jaar eerder heb ik er een aantal kruisingen met courgette uit moeten gooien. Dit jaar heb ik van eigen gewonnen zaad 8 selecties met elk 10 planten staan die ik ga zelfbestuiven met de hand om van elk een zuiver ras te krijgen. De Kakai geeft kleinere vruchten en rankt minder sterk, een goed ras voor kleinere tuinen. Ik selecteer op meer oranje vleeskleur want de Gleisdorfer is erg bleek. Een van de selecties heeft wat meegekregen van de spaghettie pompoen, elk zaad zit aan een lange oranje draad. Leuk voor in de pompoensoep.

Ik gebruik elke morgen twee eetlepels zaad om voldoende zink binnen te krijgen. Zijn de zaden van eigen oogst op dan koop ik ze in de Eco Plaza of in de Turkse groentenwinkel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...