Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn nieuwe moestuin is gelegen tussen een maïsveld. Biologisch tuinieren kan ik wel vergeten. Misschien wel helemaal niet geschikt om groente te verbouwen. Wie heeft er ervaring?

Geplaatst:

Hallo Marie,

Bedoel je met misschien met je vraag dat je bezorgt bent over de bestrijdingsmiddelen op de maisvelden naast je moestuin? Of meer zoals dennis aangeeft de afstand tot het maisveld ivm licht en wind?

Geplaatst:
Hoe zit je met je schaduw en zon etc. ?? Denk dat dat misschien een probleem kan vormen voor sommige dingen..

oef, dat is lastig zoeken ts vraag en antwoord!

er is geen schaduw, ook geen omheining of haag.

Ik ben vooral bezorgd voor bestrijdingsmiddelen.

Geplaatst:

Volgens mij is silomais wel veredeld maar niet genetisch gemodificeerd. Want anders zou ik daar geen moestuin beginnen met al dat Roundup gespuit om je heen.

Een voorbeeld. Monsanto is eigenaar van Roundup. Een allesdoder waar de nodige twijfel over bestaat. Door soja, maïs en andere gewassen zo te manipuleren dat ze niet worden geraakt door - in dit geval - Roundup, kan alles worden gedood. Behalve het gewas waar het om gaat. Roundup Ready, noemt Monsanto dat.

De Keuringsdienst van Waarde was eens in Argentinië en reed door velden met gentech soja. Geen onkruid, geen insecten, geen vogels. Ja, dat geeft ècht een fijn gevoel. [not]

Geplaatst:

Voor ons moeilijk te beoordelen met wat de boer spuit. Maar ik kan me indenken dat je niet al die bestrijdingsmiddelen op je moestuintje krijgt. Je moet natuurlijk een beetje geluk met de wind hebben als de boer spuit.

Ik zou eens langsgaan bij hem/haar, dan kun je te weten komen of en met wat hij spuit en kun je vragen of hij kan laten weten wanneer hij spuit, dan kan je alles extra goed wassen.

Geplaatst:

Gelukkig, goed nieuws. Ik heb even gezocht, en er staan in de Europese Unie vrijwel geen GM gewassen op de akkers. Even bij de boer vragen of hij bestrijdingsmiddelen gebruikt. houd er ook rekening mee dat er volgend jaar waarschijnlijk iets ander op dat akker zal staan als mais [wisselteelt]

Geplaatst:

Ik zal de boer eens opzoeken. Van wisselteelt is hier op die vele hectaren maïs geen sprake, dat is al tientalle jaren maïs: het zal wel veel opbrengen!

Geplaatst:

Ervaring met tussen een maisveld kweken heb ik wel, was alleen geen moestuin

Zoals Jorg zegt, even bij de boer langs en je weet waarschijnlijk alles wat je wilt weten.

@ Rick, zou je denken van die wisselteelt, ik weet niet hoe ze dat in het algemeen met mais doen, maar bij ons achter staat altijd alleen maar mais(wij wonen hier nu een dikke 6 jaar!), vraag me al die jaren al af hoe dat zit? Zoals Marie inmiddels ook bevestigd, weet iemand hoe dat met mais zit (Jorieke?)??? of is dat alleen bij voedermais gebruikelijk?

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

En geen suikermaïs telen.

Mais is een windbestuiver. Suikermais en voedermais zijn verschillende rassen van de zelfde plantesoort. Ze bestuiven elkaar. Je krijgt dan maiskolven met een smaak die tussen suikermais en voedermais zit. Niet lekker.

Wisselteelt is bij mais niet noodzakelijk. Ook in de moestuin kun je maïs jarenlang op dezelfde plek telen.

Bron: Handboek ecologisch tuinieren (http://www.velt.be).

Edit: inderdaad maïs is een gras.

Geplaatst:

Ok, goed te weten, ben gek op mais(suikermais dan he!) en vind mais ook een nuttige plant als windbreker, echter midden in mijn tuin de zon blokkerend voor bv. mijn aardbeien vind ik de mais wat minder. Dan ga ik wat meer vaste plaatsen voor de mais gebruiken.

Betreft de kruisbestuiving: bedoel je dan de mais het jaar na de bestuiving, als je zaad overhoud zeg maar of ook de oogst als je in hetzelfde jaar 2 raszuivere soorten naast/in de buurt van elkaar zet?

Geplaatst:

Betreft de kruisbestuiving: bedoel je dan de mais het jaar na de bestuiving, als je zaad overhoud zeg maar of ook de oogst als je in hetzelfde jaar 2 raszuivere soorten naast/in de buurt van elkaar zet?

Ik bedoel direct het eerste seizoen dat je oogst / eet.

De korrels hebben ook dan al een "beetje van papa en een beetje van mama" meegekregen om het zo maar te zeggen.

Zaad overhouden lijkt me dan ook niet verstandig.

En "in de buurt" zou iets tussen 200 en 500 meter zijn.

Zelfde bron. Zelf geen ervaring. Voedermaïs staat hier ver genoeg weg.

Aanvulling:

Oh ja, hou zou helpen als je de maïs in een groep bij elkaar zet, niet een enkele rij of een enkele plant. Dan heb je meer kans dat de mais bevrucht wordt door de "eigen" planten.

Geplaatst:

Dank voor je antwoord, het betreft hier ook geen voedermais, ik heb namelijk 2 soorten suikermais: rode en gele, kan niet heel veel kwaad, kan hooguit volgend jaar tijdens het EK voetbal, oranje mais hebben

Geplaatst:

Hier wordt een boel voedermaïs geteeld, en niet gespoten. Is ook vrijwel onmogelijk, met een trekker kan je niet meer over het veld zodra de planten er staan.

Ook is de suikermaïs die ik teel heerlijk, maar kan de dat zaad het jaar daarop niet meer gebruiken om weer lekker suikermaïs te zaaien.

Verder is het geen probleem om een moestuin te hebben tussen de maïs velden hoor.

Geplaatst:

Hoe ander boeren het doen weet ik niet. Maar ik heb leuke herinneringen aan het zogenaamde mais hakken...

Als kind hielpen we de boer door uren lang onkruid te hakken tussen het mais... en we stonden te trappelen om te mogen... zodat hij op een gegeven moment maar wat hakken/schoffels in een greppel achter liet...

Gratis kinderarbeid... en we hadden vette pret...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...