Volkstuingroentje Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 Onze appelboom is vorig jaar herfst verhuisd naar onze nieuwe volkstuin. Leek allemaal heel goed te gaan, er zat veel bloesem in wat nu is uitgebloeid.De bladeren echter gaan aan de uiteinden krullen en worden dan steeds donkerder en uiteindelijk zwart. Ik heb geen beestjes (rupsen/luizen/torren etc.) kunnen ontdekken. 2 Jonge perenboompjes, wel gewoon vorig jaar gekocht en voor het eerst geplant, beginnen ook al een beetje dezelfde verschijnselen te krijgen, staan er enkele meters vandaan.Wat is het en wat moet ik doen? is dit zoiets als bacterievuur? Is er dan nog hoop? Boom is wel flink gesnoeid in het najaar na het verplanten. Quote Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]
Frank Houweling Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 Dit ziet er voor mij ook nieuw uit (vooral de 2e foto), dus ben benieuwd naar wat anderen erover kunnen vertellen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Volkstuingroentje Geplaatst: 31 mei 2013 Auteur Geplaatst: 31 mei 2013 Hoi Frank, De eerste foto ziet er wel bekender voor je uit? wat dacht je toen je die foto zag? die foto is namelijk van het perenboompje die 2 meter van die appelboom (foto 2) staat. Ik weet niet goed of ik nou als een gek alle aangetaste blaadjes moet verwijderen of niet. Weer een paar meter verder staan namelijk nog mooiere nieuwe appelbomen, een kersenboom en een pruimenboom waar (nog?) niks mee aan de hand is, die komen bij jullie vandaan (fruitbomen.net) en die wil ik koste wat het kost gezond houden. Quote Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]
Frank Houweling Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 Laat ik het anders verwoorden; om foto 1 maak ik me niet druk, bij foto 2 weet ik niet wat ik er mee aan moet. Ik zal het morgen even aan mijn vader voorleggen, die heeft er wat meer kijk op. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
sugar Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 Zie je ergens slijmdruppels op de takken zitten? Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Bit Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 Hetgeen ik aan denk, zonder daar erg zeker van te zijn hoor, maar wat ik dan meestal doe bij zoiets, is de logica proberen te volgen van wat er gebeurd met zo'n boom. Ik denk aan de wortelsJe hebt hem verpoot afgelopen herfst zeg je. We hebben een zware rare winter gehad. Hoe was zijn kluit bij het verpoten ? Hoeveel wortels ten opzichte van de kruin ? Waarom denk ik aan de wortels. De boom heeft goed, normaal gebloeid. Dat doet een vruchtboom ook min of meer onafhankelijk van zijn wortels he ? Ik bedoel; een afgesneden tak zal goed bloeien op een vaas. Maar daarna heeft ie een probleem. Daarna wil hij blad maken en aan de groei ( = verdamping ).Wellicht zit het m in de wortels , in de hoeveelheid, in woelmuizen ? in Mollen ? In slechte of geen kluit. whatever. Na de bloei lijkt alles goed te gaan , en dan krijg je tóch dit ( in wezen verdroging denk ik ) Ik weet het écht niet he ? Maar zoiets bedenk ik me dan. Overigens, ook bij mij is dit al eens gebeurd met een appel, dat het er zó uit ging zien, die groeide er overheen. Andere optie: staat ie heel nat ?? ( té nat dus ) Of stond hij deze winter te nat ? Dan is het ook verdroging, hoe raar dat ook klinkt. De wortels kunnen niet normaal meer functioneren. Quote
powerlite Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 Foto 1 lijkt mij op windschade/koudeschade. zou ik me ook niet zo druk over maken op het eerste zicht.Foto 2 lijkt mij ook zorgwekkender , niet direct een idee.wat vooral vreemd is , de topscheuten lijken wel in orde te zijn.word het steeds erger nog ? Verdroging , kweet niet , zijn ze daar niet te zwart voor van kleur ? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 M'n vader zegt dat het lijkt op verdroging, en dat het hem wel opvalt dat het dikke/oude takken zijn en weinig jonge loten. Maar wat het precies is.. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Volkstuingroentje Geplaatst: 1 juni 2013 Auteur Geplaatst: 1 juni 2013 Bedankt voor al jullie reacties! Het doet me deugd dat die plekken op het perenboompje (foto 1) waarschijnlijk niks met de appelboom te maken hebben en onschuldig is. Ik als volkstuingroentje google al snel en zie dan een plaatje van iets wat er op leek dacht ik (bacterievuur) niet wetende dat dat een behoorlijk ernstige bacterie is en de kans daarop vrij klein is, gelukkig maar!Ik zie geen slijmdruppels zittenIk heb de boom niet zelf verplant, dat heeft mijn vader gedaan, maar hem kennende heeft hij de boom goed uitgegraven en de kluit zo groot/ compleet mogelijk eruit gehaald. De boom kwam uit kleigrond en zit nu weer in kleigrond. Wat goed zou kunnen is een te natte plek. We hebben op onze volkstuin kleigrond gemengd met wat veen, op de ene plek zit wat dikkere klei dan op de andere plek. Ondanks ophoogpogingen/ extra aarde en compost/ geulen voor afwatering zijn sommige plekken toch aardig nat, al dacht ik dat dat wel meeviel bij deze boom.Verdroging dus ondanks nattigheid? Ik leer veel dingen hier! Wat misschien ook kan meespelen (sowieso bij het andere boompje) is dat we op een nieuw volkstuincomplex zitten sinds vorig jaar, dus veel open gebied met veel wind. Ik ga even afwachten hoe de boom zich verder zal ontwikkelen, het stelt me in ieder geval gerust dat het waarschijnlijk niet zo ernstig is dat mijn boompjes allemaal dood gaan. Quote Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.