-sanne Geplaatst: 5 juni 2013 Geplaatst: 5 juni 2013 Ik heb voor de 3e keer schorseneren gezaaid maar er komt elke keer weinig tot niks op....Kan ik ze volgend jaar in bakken voorzaaien en verspenen of gaat dat net als wortels niet? Quote
thea Geplaatst: 5 juni 2013 Geplaatst: 5 juni 2013 Schorsenieren moet je vochtig houden. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Borsalino Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Je kan beter het zaad voorkiemen, tis toch groot genoeg om makkelijk vast te nemen. Je neemt een plastiek doos met deksel.Legt er 4 lagen keukenrol in.Hierop leg je keurig, dus niet op 1 hoop gooien maar netjes geordend, anders moeilijker eruit te halen door het breekbaar kiempje.Erover leg je wederom 4 lagen keukenrol.Je bevochtigd de keukenrol net zoveel dat er geen plasvorming is in de doos en sluit deze af.Na enkele dagen verschijnen de witte kiempuntjes en dan is het tijd om ze te zaaien-leggen.Ze niet te lang laten kiemen dat de kiemen echt lang (10mm en meer!) worden ze breken dan makkelijk, als je net een wit kiempje (ongeveer 2à5mm) ziet ist ok.Je zaait deze meteen op de latere juiste zaaiafstand, ze komen toch op daar je enkel de gekiemde gebruikt, klein putje maken met je vinger, zaadstokje erin en beetje aarde erover en niet aandrukken.Eventueel bij droge grond zachtjes bevochtigen met de broes. Komen allemaal perfect op, wel na het zaaien zoals het nu droog en warm is dat de grond vochtig is, anders drogen de kiempjes alsnog uit. Wel je grond diep los maken anders heb je vertakte schorseneren.Best meteen op een verhoogde rug, is later makkelijker ze te rooien.Ik zaai ze in dubbele rij 20cm op een verhoogde rug. Quote
-sanne Geplaatst: 6 juni 2013 Auteur Geplaatst: 6 juni 2013 Bedankt!!!Nu is het helaas te laat maar volgend jaar ga ik het eens zo proberen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.