Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een paar weken terug kocht ik 3 verschillende bessenplantjes op de markt, een kruisbes, een blauwe bes en een witte bes (ribes, witte aalbes zeg maar) Nu doen kruis en blauw het prachtig, maar de witte lijkt erg zwakjes. In de afgelopen weken heb ik m dagelijks moeten behandelen tegen luis, dat leek onder controle maar nu had-ie weer bloedblaren (aangetaste bladeren maar even verwijderd) en in de toppen met jonge blaadjes zitten ook telkens mieren (?). Ik heb het idee dat-ie wat aan de zwakke kant is dus. Kan ik wat doen om m wat weerbaarder te maken tegen al die belagers?

elizabet.nl

Geplaatst:

Probeer het eens met bespuiten met brandnetelgier.Doet hier altijd wonderen.

Je weet ook niet wat zo'n plantje allemaal heeft meegemaakt voor het bij jouw belande;op een tochtige veilingkar gestaan ,van hot naar het gesleept.Worden ze ook vatbaarder door .

Dit jaar zal je toch nog geen geweldige oogst hebben.Vaak na wat startproblemen gaat zo'n struikje het nog doen als het aanslaat.

Geplaatst:

Neuj, oogst ging ik ook niet vanuit sowieso. Ik zal zo een plastic tasje en een handschoen meenemen op boswandeling, ns zien of er ergens nog wat bandnetels staan

elizabet.nl

Geplaatst:

Kalk had ik net al gedaan ja, bedacht me dat ik de achtertuin wel gekalkt had, maar voor niet, en ik zit op flink zure grond. En met die wind ging het gister ook wel goed Zo maar ns even brandnetels gaan plukken.

elizabet.nl

Geplaatst:

... en de mieren, dat zijn de vernuftige beestjes die de luizen tot grote hoogte je bessenstruik in dragen Leuk om te zien, het resultaat alleen iets minder.

Geplaatst:

Echt? Waarom doen ze dat? Niet uit luisantropische overwegingen, lijkt me...

Helpt zeepsop/spiritus-oplossing trouwens ook tegen de bloedblaarluis? Ik heb overigens (sinds de gewone bladluizen weg zijn) geen beestjes meer gezien op de plant, maar die bloedblaren komen wel van luizen, toch?

elizabet.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...