eenertjuh Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 (aangepast) De titel zegt denk ik al genoeg. Ik wil nu in bakjes gaan zaaien voor de winter omdat er pas plaats vrij komt na juli in de volle grond.Ik ben op zoek naar wat inspiratie en tips. Tot nu toe heb ik:Winter prei (zijn al mooie plantjes)Boerenkool (vandaag gezaaid)Andijvie (wil ik volgende week gaan zaaien met tussenpozen van 2 weken.) 21 juni 2013 aangepast door Gast Quote
malouis Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 (aangepast) Er staat in ieder geval:knoflookpalmkoolpastinaakpreischorseneerwinterposteleinwinterveldslawintersla (in kas of tunnel) Ingekuild ligt er witlof (trek ik in de kelder). Wat er verder komt ben ik nog aan het uitzoeken.Ik heb net een boek gekocht over wintergroenten: How to Grow Winter Vegetables 22 juni 2013 aangepast door Gast Quote
Jenneke Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 in ieder geval palmkool en groene kool, maar ik ben ook nog zoekende dus bedankt voor dit topic Quote
Itoero Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 knoflook Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Bit Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Bij mij gaat van de week de herfst/winterprei erin. De herfst/winter andijvie heb ik net gezaaid. De 1e boerenkolen heb ik in potjes staan , die hebben nog geen vrij plekje. Broccoli en spruiten. Broccoli zal wel voor de vorst weer weg zijn. Natuurlijk eind september de knoflook ( ongeveer; kan ook oktober worden ( na de hittegolven die we dan hebben ))Tegen die tijd moeten de stekken van de Eeuwige moes ook wel een plekje hebben denk ik. Dan nog wat Peen. En ik laat wat late aardappelen in de grond zitten denk ik tot ergens voor kerstmis. Een lekker soortje aardappel, wat ik dan lekker vers op het bord heb met de kerst.Dan staan er nog gewoon de vaste kruiden.Wat veldsla ? Quote
Jorg Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Bij mij buiten:KnoflookPreiStengeluiVeldslaSpinazieEr had ook spruitbroccoli moeten staan maar die schuift op naar volgend jaar. Kropsla en winterslamix (bestaat o.a. uit wat meer winterharde koolgewassen) in de kas. Quote
Bit Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 hahah. jawel hoor. Ben dol op veldsla. Maar "wat" is voldoende. Quote
ilse Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 hier boerenkool, knoflook, misschien nog wat spruiten, spinazie, pastinaak en ik hoop op bloemkoolMaar of het allemaal gaat lukken.. Dat zien we dan wel weer Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
malouis Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 hahah. jawel hoor. Ben dol op veldsla. Maar "wat" is voldoende. Aha. Misverstandje dankzij het vraagteken. Quote
Kruidje Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 PalmkoolBoerenkool (als de plantjes nog willen opkomen - zaaisel opgevreten)VeldslaLolo rosso (sla) ga ik dit jaar ook buiten laten staan dan kan ik misschien lekker vroeg oogsten - dit jaar hebben 2 verdwaalde planten tot vorige week blaadjes gegeven (stond wel in de winter even helemaal stil)KnoflookEgyptische uiBieslookPeterselie Winterpostelein (wat anderen onkruid noemen gaat bij ons in de sla)Muur (dito) Groenbemester Vaste planten (waaronder eeuwig moes!) - alleen blijk ik daar in de winter niet van te kunnen eten omdat er anders meer kans op vorstschade schijnt te zijn - wel een vroege start in het voorjaar. Prei zal er dit jaar niet staan omdat ik maar een paar plantjes tot uitplanten heb gebracht. En de spruiten zijn ook vernield door @#$%! Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
pet Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 SpruitkoolBoerenkoolWinterpeenPastinakenWitlofKnoflookVeldsla-veelSchorseneren - als ze nog willenMosterdSnijbietBarbarakruid Quote
malouis Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Winterpeen?? Laat jij die staan als het vriest? Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 denk in het najaar ook nog spinazie in de koude kas. Quote
Bit Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Winterpeen?? Laat jij die staan als het vriest? Jawel. Kan dat niet dan ? Bij mij is de peen ( een paar maar ) tot in maart goed gebleven. Quote
eenertjuh Geplaatst: 21 juni 2013 Auteur Geplaatst: 21 juni 2013 Spruiten komen er ook bij op mn lijstje.Hoeveel planten zou ik nodig hebben voor een maaltijd voor 2volw 1 kind (eet als een volw) en een kind van 2. Dus eigenlijk 3volw en 1 kind. Quote
Bit Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Ik zou zeggen : 1 en 1/2 planten voor 1 maaltijd. Mogelijk 2 planten, omdat er een aantal kleiner zijn dan nog ( maar die zijn het lekkerst ) Quote
Piroska Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Eeuwig moes hoop ik ook in de winter nog te hebben staan.. en ik ga een winterbloemkool proberen in de koude bak verder eerder genoemde: Palmkool, prei, spruitjes, veldsla, winterpostelein, boerenkool, peterselie, en knoflook Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Herbivora Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Zaaien jullie de palmkool binnen voor? Ik heb nu al een paar keer buiten gezaaid maar zie nog geen teken van leven Quote
_lotte_ Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Interessant topic. Dit is mijn eerste "serieuze" seizoen, op een erg beperkte ruimte. Ik had een planning gemaakt maar door het slechte voorjaar heeft alles achterstand. Hierdoor heb ik nu geen plaats om al winterteelten uit te planten/te zaaien. Heeft iemand tips? Mag je sommige dingen nog volgende maand nog uitzaaien of uitplanten (dan ga ik wel richting markt) Ik loop af en toe nog verloren in alle informatie die er te vinden is Sowieso zou ik graag wat veldsla en snijsla zaaien voor in de herfst enz. Voor kolen heb ik, denk ik, geen plaats. Quote https://www.instagram.com/_mrssimplelife_/http://mrssimplelifeblog.wordpress.com/
prettig gestoord Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Zouden zeer vroege peulen ook kunnen in de kas. Ik heb verhoogde bakken, staan op 70cm hoogte. Heb lage peulen die nu vanaf feb al in de volle grond staan. Is meer een kestie van bestuiving die handmatig zal moeten? verder heb ik palmkool, spruiten, rood en groen, boerenkool rood en groen andijvie, bloemkool, verschillende slasoorten en bij wijze van experiment bieten ook in de kas Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Annemie Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 @herbivora, ik heb mijn palmkool binnen in turfpotjes voorgezaaid, meteen toen ze boven de grond kwamen buiten gezet. Volgende keer zaai ik ze ook voor, maar dan gelijk buiten. Ik heb het idee dat ze in het begin vooral dan sterker zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.