Ga naar inhoud

Wat staat er in jullie tuin in de winter?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

De titel zegt denk ik al genoeg.

Ik wil nu in bakjes gaan zaaien voor de winter omdat er pas plaats vrij komt na juli in de volle grond.

Ik ben op zoek naar wat inspiratie en tips.

Tot nu toe heb ik:

Winter prei (zijn al mooie plantjes)

Boerenkool (vandaag gezaaid)

Andijvie (wil ik volgende week gaan zaaien met tussenpozen van 2 weken.)

aangepast door Gast
Geplaatst: (aangepast)

Er staat in ieder geval:

knoflook

palmkool

pastinaak

prei

schorseneer

winterpostelein

winterveldsla

wintersla (in kas of tunnel)

Ingekuild ligt er witlof (trek ik in de kelder).

Wat er verder komt ben ik nog aan het uitzoeken.

Ik heb net een boek gekocht over wintergroenten: How to Grow Winter Vegetables

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bij mij gaat van de week de herfst/winterprei erin. De herfst/winter andijvie heb ik net gezaaid. De 1e boerenkolen heb ik in potjes staan , die hebben nog geen vrij plekje. Broccoli en spruiten. Broccoli zal wel voor de vorst weer weg zijn. Natuurlijk eind september de knoflook ( ongeveer; kan ook oktober worden ( na de hittegolven die we dan hebben ))

Tegen die tijd moeten de stekken van de Eeuwige moes ook wel een plekje hebben denk ik. Dan nog wat Peen. En ik laat wat late aardappelen in de grond zitten denk ik tot ergens voor kerstmis. Een lekker soortje aardappel, wat ik dan lekker vers op het bord heb met de kerst.

Dan staan er nog gewoon de vaste kruiden.

Wat veldsla ?

Geplaatst:

Bij mij buiten:

Knoflook

Prei

Stengelui

Veldsla

Spinazie

Er had ook spruitbroccoli moeten staan maar die schuift op naar volgend jaar.

Kropsla en winterslamix (bestaat o.a. uit wat meer winterharde koolgewassen) in de kas.

Geplaatst:

hahah. jawel hoor. Ben dol op veldsla. Maar "wat" is voldoende.

Geplaatst:

Palmkool

Boerenkool (als de plantjes nog willen opkomen - zaaisel opgevreten)

Veldsla

Lolo rosso (sla) ga ik dit jaar ook buiten laten staan dan kan ik misschien lekker vroeg oogsten - dit jaar hebben 2 verdwaalde planten tot vorige week blaadjes gegeven (stond wel in de winter even helemaal stil)

Knoflook

Egyptische ui

Bieslook

Peterselie

Winterpostelein (wat anderen onkruid noemen gaat bij ons in de sla)

Muur (dito)

Groenbemester

Vaste planten (waaronder eeuwig moes!) - alleen blijk ik daar in de winter niet van te kunnen eten omdat er anders meer kans op vorstschade schijnt te zijn - wel een vroege start in het voorjaar.

Prei zal er dit jaar niet staan omdat ik maar een paar plantjes tot uitplanten heb gebracht. En de spruiten zijn ook vernield door @#$%!

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Spruitkool

Boerenkool

Winterpeen

Pastinaken

Witlof

Knoflook

Veldsla-veel

Schorseneren - als ze nog willen

Mosterd

Snijbiet

Barbarakruid

Geplaatst:
Winterpeen?? Laat jij die staan als het vriest?

Jawel. Kan dat niet dan ? Bij mij is de peen ( een paar maar ) tot in maart goed gebleven.

Geplaatst:

Spruiten komen er ook bij op mn lijstje.

Hoeveel planten zou ik nodig hebben voor een maaltijd voor 2volw 1 kind (eet als een volw) en een kind van 2.

Dus eigenlijk 3volw en 1 kind.

Geplaatst:

Ik zou zeggen : 1 en 1/2 planten voor 1 maaltijd. Mogelijk 2 planten, omdat er een aantal kleiner zijn dan nog ( maar die zijn het lekkerst )

Geplaatst:

Interessant topic.

Dit is mijn eerste "serieuze" seizoen, op een erg beperkte ruimte. Ik had een planning gemaakt maar door het slechte voorjaar heeft alles achterstand. Hierdoor heb ik nu geen plaats om al winterteelten uit te planten/te zaaien.

Heeft iemand tips? Mag je sommige dingen nog volgende maand nog uitzaaien of uitplanten (dan ga ik wel richting markt) Ik loop af en toe nog verloren in alle informatie die er te vinden is

Sowieso zou ik graag wat veldsla en snijsla zaaien voor in de herfst enz. Voor kolen heb ik, denk ik, geen plaats.

Geplaatst:

Zouden zeer vroege peulen ook kunnen in de kas. Ik heb verhoogde bakken, staan op 70cm hoogte. Heb lage peulen die nu vanaf feb al in de volle grond staan. Is meer een kestie van bestuiving die handmatig zal moeten? verder heb ik palmkool, spruiten, rood en groen, boerenkool rood en groen andijvie, bloemkool, verschillende slasoorten en bij wijze van experiment bieten ook in de kas

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

@herbivora, ik heb mijn palmkool binnen in turfpotjes voorgezaaid, meteen toen ze boven de grond kwamen buiten gezet. Volgende keer zaai ik ze ook voor, maar dan gelijk buiten. Ik heb het idee dat ze in het begin vooral dan sterker zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...