Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rode aalbes Rovada zomersnoei?

Sabien

Recommended Posts

Ik heb afgelopen winter verschillende fruit struiken aangeplant. Verschillende daarvan hebben last van luis met bijhorende mieren... combinatie die niet weg te krijgen is.

(2 weken geleden heb ik de topjes van een appelboom die volledig onder de luis+mieren zat weggesnoeid, boom is nog steeds luisvrij.)

hLFmvCll.jpg

aNebrtF.jpg

Deze is gekocht als drie-takker met blote wortel.

Bessen staan in een fruitkooi, waar ook oa de aardbeien en blauwbessen staan. Hierin heb ik een Rode (Rovada), witte (Blanke) en zwarte (Titania) bes geplant die ik in haagvorm wil leiden.

- Kan ik laaghangende zijtakken nu (Juni) wegsnoeien (hangen op de grond als ze nat zijn)?

- Ras is Rovada, deze draagt best vrucht volgens de 'korte snoei'. Kan ik die zijtakken nu (Juni) insnoeien (en ineens ook de luizen mee verwijderen) zodat ik volgend jaar goede oogst heb?

- Ik lees ook over verjonging... (Niet dat dat nu aan de orde is...) Maar die 3 originele scheuten, snoei je die ooit weg? Of slaat verjongen op de zijtakken.

Als je als tuin-leek besluit verschillende fruitstruikjes aan te planten heb je veel opzoekwerk, en dan nog is me niet alles duidelijk.

Nou, eerst mijn complimenten. Je pakt het goed aan !

Een 1e puntje is dat de zwarte bes echt moeilijk tot vormsnoei te verleiden is. Zelf heb ik die niet in de kooi staan, maar goed, je kan het proberen.

De rode bes doe je goed denk ik. Ja. Je kunt de rode bes aan de zijscheuten toppen. Doe dat echter niet te kort, er is dan nog ruimte op de knoppen om weer nieuw schot te maken ( meestal 1 a 2 bovenste knoppen lopen nu weer uit dan ) en die wil je in de winter weer weg snoeien. probeer er 2 a 4 in de winter te behouden. Ongeveer hoor. Komt niet zo héél nauw.

De takken die nat op de grond hangen, is op zich geen ramnp. Het is geen kruisbes ( die wil drogen ) Ja. Ik haal onderste takken weg. Maar ook zelf weten. Je kan ook een wijde mooi staande tak willen nemen om de 3 takker breder te maken ( gesteltak van vormen de komende seizoenen )

Je 3 gesteltakken ga je op vruchtzetting snoeien. Goed. Na een paar jaar zal je 1 gesteltak willen vervangen. geheel vervangen. Die snoei je dán weg, en neem je er een nieuwe krachtige , goedstaande grondtak voor terug die groeit. Je kan er nú al voor kiezen zo een tak te kiezen ( een 4e dus ) en daar komend jaar al aan te gaan werken om het de vervanging te laten zijn voor over een paar seizoenen. Je 3 takker wordt dan 4 takker. Doe je dat dit jaar nog niet, dan volgend jaar. Of je werkt met 2 takkers, en laat een 3e groeien. ( snap je me nog ? )

De luizen en de mieren zijn er allebei. Maar de rden dat er luizen zijn is niet de aanwezigheid van de mier. De mier komt omdat er luizen zijn. Zeep-spritus oplossing gebruiken ( zie dat topic ) of gewoon tolereren. Of die toppen uitknijpen ja, als dat toch moet.

Ik probeer niet te onbezonnen aan iets te beginnen. Hoewel als ik nu kijk wat ik op nog geen jaar tijd heb geplant . Natuurlijk zijn er al plannen voor nog meer voor volgend jaar... Er is nog zo'n 4 lopende meter plaats in de fruitkooi om iets in haag-vorm te leiden. (Ik denk aan een Roze bes en zwarte framboos, kruisbes of frambozen)

Dat van die zwarte bes had ik inderdaad gelezen. Met wat corrigerende touwtjes enzo hoop ik die min of meer in de vorm te dwingen. Deze lijkt op dit moment meer op een haag dan de rode bes. Want de takken van de rode bes zijn nog te kort om deftig op te binden.

Ben ondertussen een 2 weken bezig om de paar dagen met de koude harde waterstraal de luizen en mieren uit de planten te spuiten. Ik heb ook al enkele lieveheersbeestjes en hun larve gerekruteerd, maar de mieren gaan echt flink te keer tegen die lievertjes. Het (lap)middel* van groene/bruine zeep had ik al gelezen, maar daar houden de lieveheersbeestjes en andere nuttige insecten ook niet van, dus daar ben ik niet zo happig mee. Mijn aardbeien en blauwbesstruik, die tussen de ge-luis-de struiken staan, hebben geen luizen. Licht dus aan zwakke planten? Ik heb de struiken niet gemest, enkel mulchlaag van een laag oude stalmest met daarbovenop een mengsel van bladeren, stro en houtsnippers. In de plantput zit wat potgrond gemengd. We hebben zandgrond, en op die plaats is die behoorlijk droog.

De zijtakken die bijna op de grond kunnen toch geen bessen dragen zonder de grond te raken; en dat lijkt me ongewenst. Dus snoeien, best in de winter? Er hangen nu bijna geen bessen aan en die zijtakken storen niet.

Nieuwe grondscheuten heb ik nog niet gezien. Nog te vroeg/struik te jong, ik zie wel wanneer deze te voorschijn komen. Met je verhaal van 2/4 takker ben ik mee.

Als er over een paar dagen weer luis zou in zitten, ga ik deze toppen. Dat moet toch gebeuren voor de vruchtzetting denk ik: 'korte snoei' voor Rovada.

* = (lap)middel: want het neemt de oorzaak niet weg, nl. zwakke planten. Misschien een beetje idealistisch gedachtegang, maarja plantjes gaan er niet dood aan...

Nouw. Het is niet zo zeer dat de struiken dus zwak zijn / arm staan, als ze luizen hebben hoor. En aardbeien en blauwe bessen zijn gewoon heel andere planten, en de luis ( die luis ) komt op de bessenstruiken af. Kruisbessen hebben ook niet vaak luizen. Aardbeien kan wel, maar niet vaak hoor.

Forumlid Castenada zal overigens iets anders beweren. Een supergezonde struik/ optimaal geplaatst en grond, weerstaat de luis ook inderdaad wel ja. Maar luizen moeten er óók zijn he ?

Je bessenstruiken zijn niet fout / staan niet fout. Als je méér zou mesten had je waarschijnlijk ook meer luis ( zachte jonge groei , daar houden de luizen van )

Aan de andere kant. De struiken groeien er makkelijk doorheen ook, zeker als de aantasting niet zo erg is.

Dat spuitmiddeltje wat ik noemde is vrijwel niet schadelijk verder hoor. Is zeer onschuldig. Maar de larven van het lieveheersbeestje doe je er wel tekort aan ja.