Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De randen van de bladeren van sommige peultjes worden lichtgeel tot wit? Komen ze wat tekort? Ik heb met de zoekfunctie al geprobeerd om erachter te komen, maar helaas niets gevonden.

Al kan het zijn, dat ik niet goed zoek.

Geplaatst:

nou, ze hebben niet veel nodig, hoogstens wat compost

ze worden ook niet gauw ziek, als ze buiten groeien: hebben ze te nat gestaan?

Geplaatst:

Een ander mogelijkheid is lichtschade. Heb je ze binnen op laten groeien en staan ze nu buiten ?

Geplaatst:

Ik heb ze voorgezaaid in een kasje gehad. Maar dat is alweer een tijdje geleden, toen heb ik ze, na het afharden in de volle grond gezet.

Zou dat het 'probleem' kunnen zijn? Er komen overigens wel peultjes aan.

Ik denk overigens niet, dat ze te nat hebben gestaan of kan dit ook het resultaat zijn na een kleine wolkbreuk?

Geplaatst:

gebrekje? mangaan misschien of magnesium

mangaan wordt opgenomen door het blad dus als je er aan kan komen helpt bespuiten met sterk verdunde smeerwortelgier

baat het niet dan schaadt het niet

(baad je niet na smeerwortelgier dan schaad je wel trouwens, grinnik)

Geplaatst:

Dat laatste geloof ik graag

Bedankt voor de tip

Kan het ook met iets anders, want ik ben bang dat ik niet aan smeerwortelgier kan komen.

Geplaatst:

Ook het blad van mijn peulen ziet er zo uit. Of die van de planten die het langst staan, de rest is nog wel groen. Ik dacht ook dat het kwam omdat ze bijna aan hun einde zijn.

Geplaatst:
ik heb het hier staan, Haarlem dus, als je eens in de buurt bent...

Heel aardig van je, bedankt voor het aanbod, al is het wat bij mij uit de buurt

Geplaatst:
Het blad van mijn kapucijners ziet er ook zo uit. Is het niet gewoon zo dat de plant alle energie nu in zaadvorming stopt?

Zou het? Maar ik kan nog steeds nieuwe peultjes plukken, dan lijkt me dat toch niet?

Ook het blad van mijn peulen ziet er zo uit. Of die van de planten die het langst staan, de rest is nog wel groen. Ik dacht ook dat het kwam omdat ze bijna aan hun einde zijn.

Ik zie, dat mijn peultjes wel gewoon doorgroeien ondanks het geel worden van de bladeren?

Zou anders een beetje koemest eventueel een goed idee zijn?

Geplaatst:

Ik weet het niet. Mijn kapucijners maken ook nog wel nieuwe bloemen en peulen, maar niet zoveel meer. Voedingstekort zou je op zich niet zo snel verwachten bij bonen, ze hebben niet zoveel nodig en zorgen voor hun eigen stikstof. Zolang de kolen die erbij in de buurt staan bij mij nog goed groeien, denk ik dat mijn grond in t algemeen rijk zat is.

elizabet.nl

Geplaatst:

Hm, bij mij heeft het toch wel ernstige vormen aangegenomen, de vergeling. En dat terwijl er nog wel een hoop onaffe peulen aan de planten hangen. Heb een beetje bijgemest (had van vorig jaar nog vloeibare groenten-pokon staan) maar vooralsnog trekken ze niet erg bij. Hoe is t met jouw peulen?

elizabet.nl

Geplaatst:

De vergeling van sommige peulen zijn ook erger geworden, sommige zijn zelfs helemaal lichtgeel. Al kan ik er nog wel elke dag van plukken. Koemest heeft niet echt geholpen.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Even een wat ouder topic ophalen.

Ik heb bij zowel mijn peulen als doperwten dezelfde vergeling van het blad en uiteindelijk zelfs de hele plant. Zelfs bij twee regels die ik later heb gezaaid treedt dit op.

Ik heb het idee dat de peulen/doperwten niet eens tot volle wasdom zijn gekomen en dat de planten ermee gestopt zijn en nu dus afsterven. Veel oogst heb ik dan ook niet gehad.

Herkennen jullie dit of staan jullie peulen er nog prachtig bij?

Kun je peulen overigens nu nog voor een 2e keer zaaien?

Geplaatst:

Sommige soorten kunnen nog wel ja, andere niet. Volgens het zakje van mijn suikererwt ben ik daarmee te laat, maar stampeul Norli blijkt nog net te kunnen bijvoorbeeld.

Wat de vergeling veroorzaakt, zou ik ook niet weten...

Geplaatst:

tsja,dat zou ik niet doen, ze houden niet van stikstof, halen het zelf uit de lucht

misschien een combinatie van te vaste grond, te droog, te weinig compost, te warm

Geplaatst:

Ok. Bedankt voor de reactie. De combinatie van te vaste grond, te droog, te weinig compost zou op zich kunnen. Het is harde kleigrond die lange tijd niet bewerkt is geweest (ik heb hem vorig jaar wel omgespit, maar verder niets). Ik zal voor volgend jaar proberen met meer compost en evt. zand de grond luchtiger te krijgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...