jasmin Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Gisteren zag ik voor het eerst koolwitjes dartelen, en de alarmbellen gingen in mijn hoofd af. Ik was al een thee aan het trekken van heermoes voor bladbemesting, maar besloot extra materiaal toe te gaan voegen om het voor koolwitjes onaantrekkelijk te maken om op mijn kolen te landen. Dus in een grote pan ging heermoes, een bos gedroogde salie, gedroogde vlierbladeren, veel tenen knoflook, halfgedroogde alsem, een bos goudsbloemstengels.... Het eindresultaat rook best lekker (smaakte wel wat bitter), en ik heb het 's avonds nog over de kolen verneveld (beetje groene zeep om te plakken zat er ook bij), en wat ik over had, vernevelde ik over de rest van de planten, ivm veel mineralen die er in het theetje zat. IK vond het echter niet stinken, dus ik twijfel of die vlinders wel onder de indruk raken. Ik heb nou nog een fles staan, na een nacht trekken, die gaat ook nog gebruikt worden. Helaas... ik heb echt veel info over plantengieren, maar nooit de praktische info over de dagelijkse praktijk. Hoe vaak bijvoorbeeld. Of: moet je na regen weer herhalen? Ik heb geen zin in insectengaas, vind ik gewoon lelijk, en in voorgaande jaren ook nooit gebruikt, en maar sporadische aantasting gehad. Bovendien wordt ik lui van gaas, en houd ik het onkruid er onder niet goed bij (ik heb dus wel netten over een paar bessenstruiken.. ). Liever spuit ik lustig in het rond met aftreksels van onkruid en planten uit de tuin. De vraag geldt trouwens ook voor de rabarbergier die ik langs de kolen heb gegoten. Deed ik ook voorgaande jaren, en nooit koolmaden gehad. Misschien gewoon geluk gehad, 1x gedaan, nooit herhaald. Bestaan er spuitschema's?? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 alleen indirect, je zoekt op plaag en kijkt wanneer die actief is, bijvoorbeeld hier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts