normanmichiels Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 Dit is duidelijk een geval van bladchlorose en waarschijnlijk ook verbranding door de bemesting met kippemest. Dit is helemaal uit den boze bij blauwe bessen die sowieso weinig bemesting verlangen.Wat te doen? Om te verplanten is het niet de goede periode. Ik zou wachten tot in november, vervolgens de planten in een geschikte grondsamenstelling plaatsen. Meng hiervoor 1/3 van je bestaande grond met 2/3 pure Baltische turf en meng dit zeer goed. Dit is de goedkoopste oplossing. Je kan ook kant-en-klare grond kopen bij het Vlaamse zaadhuis, komt op ongeveer 6 euro per 25 liter.De dorre takken kan je best verwijderen. Wees zeer spaarzaam met mest, het eerste jaar best niets geven.Bewatering bij een blauwe bes kun je verminderen door een dikke laag houtschilfers of schors aan te brengen. Bij grote droogte zoals de voorbije weken een tweetal keer per week REGENWATER geven, geen leidingwater en geen grondwater want dit is nog kalkrijker en dus uit den boze. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 Tuinaarde gewoon zuur bemesten is lang niet voldoende. Je moet tuinaarde aanzuren met turf om zo de pH te verlagen, of nog beter: plant ze gewoon in 100% turf. Graaf een groot gat uit (veel groter dan de potkluit) en knal dat vol turf. Turf uiteraard eerst nat maken. Daar zet je de planten in. Bemesten met Osmocote korrels volgens de bijsluiter. Geen andere mest, zeker geen compost. Zet ze ook op een zonnige plek. Geef NOOIT kraanwater en ALTIJD regenwater. Dit zijn tips die ik kreeg van een professionele blauwbessenteler, zo teel ik ze in grote containers en dat lukt prima. De pH van mijn 100% turf mengeling is 5. Aangezien de planten niet zo duur zijn zou ik gewoon nieuwe planten kopen in het najaar. Kans is groot dat je volgend seizoen nog groeiachterstand hebt, of dat het helemaal niet meer goedkomt. Ze zijn nu immers zeer vatbaar voor ziektes. Quote
wilmer Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 Vreemd één van mijn drie blauwe bessen doet dit ook. Die staat er al 2 jaar en gaf vorig jaar een prima oogst. Mijn grond is hartstikke zuur. De andere twee doen het prima en staan op dezelfde grond. Zal toch met het warme weer en droogte te maken hebben denk ik. Ik sproei wel met kraanwater, want regenwater heb ik niet op voorraad. Quote
wilmer Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Ik vond dit wel een behulpzaam artikel: http://msue.anr.msu.edu/news/drought_symptoms_in_blueberriesHet lijkt in elk geval bij mij dus droogte te zijn. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 @Wilmer, bedankt voor het doorsturen van dit interessant artikel ! Quote
Frank Houweling Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Super! Idd droogte dus. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.