Kwamkwammer Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Naast de Perenroest, het volgende probleem: Ik heb een aantal bosbessenstruikjes gekocht, deze werden in een jaar tijd van mooi donkergroen, helemaal knalgeel. Op internet gezocht, en gevonden dat deze planten op zure grond goed groeien en om die reden ook beter niet met kraanwater bewaterd worden. Met goede moed nog een aantal struikjes er bij gekocht, de aarde vervangen door zurige bemeste tuinaarde, maar wat blijkt?De kleur begint te verdwijnen uithet blad, de kleur van de gele struikjes komt niet terug en een van de nieuwe struikjes is zelfs aan het verdorren. Het enige wat ik nog kan bedenken is:De struikjes staan te warm? Ze staan namelijk in de volle zon in een beschutte tuin. Suggesties welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Zou je misschien een foto kunnen plaatsen? Als je de grond vervangen hebt lijkt het mij niet een probleem met de zuurtegraad. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwamkwammer Posted July 22, 2013 Author Share Posted July 22, 2013 Jep, hier zijn ze: Uploaded with ImageShack.comUploaded with ImageShack.comUploaded with ImageShack.com Bij deze de fotos,De groene zijn de nieuwe exemplaren, hier en daar zelfs een nieuwe scheut, maar behoorlijk aan het verkleuren al, en zelfs een scheut die al helemaal aan het verdorren is.Bij de oudere exemplaren zijn zelfs de vruchtjes helemaal bleek. Deze plantjes staan in de volle zon, misschien niet zon handige plek voor een bosplantje. (Het was hier vandaag ruim 34 graden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Wat stond er precies op de zakken? Was het bemeste tuinaarde, of zure bosgrond? Want dit ziet er voor mij uit als een voedingsgebrek. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Bosbessen moeten volop in de zon. Ik denk wel dat er een voedingstekort is (bladchlorose), gele bladeren wijzen op een te hoge pH, waardoor ijzer en Magnesiumtekort optreedt. 't Zou ook gewoon een Stikstofgebrek kunnen wijzen; maar ik zou in eerste instantie proberen de bodem voldoende zuur te krijgen. Wat is zurig bemeste tuinaarde? je gebruikt best potgrond voor zuurminnende planten. De planten vereisen ook voldoende vocht. Voldoende water geven is de boodschap (regenwater dan wel te verstaan) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwamkwammer Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Bedankt voor jullie reacties, Ik heb de tuinaarde die mijn vrouw nog in haar kas had liggen gebruikt, daar heb ik kippenmestkorrels aan toegevoegd, vanwege de zuurtegraad.Uiteraard kan ik de aarde weer vervangen door potgrond voor zuurminnende planten, maar als dat helpt, hoe lang gaat het helpen?Moet ik dan elk jaar opnieuw de grond zuur maken?De grond waarop wij wonen is vrij arm, helaas (klapzand)Misschien beter overstappen op een vruchtenstruikje die het op deze grond goed zal blijven doen? Water krijgen ze voldoende, maar vooral kraanwater, vanwege het gazon wat er omheen ligt en regelmatig besproeid wordt.Ik zit er aan te denken om een put te laten pulsen en dan grondwater oppompen voor de plantjes.. Hebben jullie een advies voor een bepaalde vruchtdragende struik die het daar evt goed zal doen?Nogmaals dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Ik heb ook klapzand en dat is geen probleem, ik heb er wel een zak turf onder zitten voor zure grond.Kun je niet ergens een regenton plaatsen voor de plantjes?Met dit weer moet je alleen wel even wachten tot hij vol komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwamkwammer Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Hallo Angela,hoe lang blijft die grond dan zuur met die turf er onder?Groetjes uit het heike xD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Ik heb de tip van mijn buurman op de moestuin en bij hem zit het er al enkele jaren onder.En hij heeft echt grote planten met veel bessen eraan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwamkwammer Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Hmmm oke,Bij mij in principe wel makkelijk te realiseren, aangezien het een bordertje betreft.Bedankt voor de tip in ieder geval! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Graag gedaanIk heb gewoon een zak bij de Boerenbond gehaald waren niet duur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwamkwammer Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Oke, dan zal ik daar eens even kijken. Wat is het beste denk je, direct die turf er onder of wachten tot het najaar ald ze uitgebloeit zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Als ze er nog niet zo lang staan zou ik het nu doen.Dan hebben ze nog niet zo geworteld buiten de wortels om die ze al hadden in de pot toen je ze kocht en je planten zien er nu niet zo goed uit.Staan ze al langer op die plek zou ik nog even wachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Bij mij staan ze ook in de volle zon en heb geen problemen, denk dat er wat anders aan de hand is.Hoe staat het met de waterhuishouding van de plaats waar ze staan? Ze zijn nogal gevoelig voor water te kort en wateroverlast, d.w.z. vochthoudende grond is een must maar niet met hun voeten in het water.Zuurgraad bodem pH 4 - 4.5. In plantgat 10 - 20 liter turf per plant. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Bij een grondje wat je geschikt maakt voor bv deze blauwe bes hoef je niet elk jaar iets te doen om de grond zuur te maken. Die blijft dan wel zuur. Tenzij je op sterk kalkrijke grond zit, maar dat zit je niet. Klapzand is toch zuur ( zover ik dacht hoor )Bemeste tuinaarde die je gebruikte was kennelijk niet zuur genoeg, want er treedt duidelijk chlorose op. Kippenmest voor blauwe bes ? Zou ik niet doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Bij mijn weten valt kippenmest onder de categorie 'Kalkrijke meststoffen' vooral geschikt om verse kompost hopen te activeren, ook vanwege de hoge stikstof waarde, dit nooit rechtstreeks aan zuur minnende planten geven i.v.m. verbranding van de wortels. Trouwens nooit rechtstreeks in het plantgat toevoegen! In jou geval gaat het niet over echte 'bosbessen' maar het is de blauwe bes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Ik haak hier even aan, als het mag. Ik heb nu een maand of 3 een blauwe bes staan, die het in eerste instantie prima deed, en die verdort nu ook ineens als een malle. Maar de bladeren worden niet eerst geel, zoals bij de topicstarter. Kan het aan de grond liggen (ik zit wel op vrij zure zandgrond, maar heb wel een klein beetje bekalkt van t voorjaar. Kan me niet meer goed herinneren of ik deze specifieke plaats ook heb gedaan) of heeft-ie watertekort? Ik heb niet heel veel gesproeid, ik sproei pas als ik zie aan de planten dat ze dorst hebben. Maar als zowel een grote courgette als een grote pompoen het redden op het water wat er voorhanden is, is het toch onwaarschijnlijk dat de blauwe bes ineens het loodje legt van watertekort? Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Dit is denk ik gewoon verbrandingsschade, niet zo gek met dit weer. Maar ik hoor graag als iemand daar anders over denkt. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Was het dan niet logischer geweest als t zich eerder had gemanifesteerd? De afgelopen dagen is het juist wat bewolkter, en 3 dagen geleden zag-ie er nog florissant uit. Maar misschien heeft t wat tijd nodig om zich te manifesteren.. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 @Elizabet : Er is denk ik wel een groot verschil tussen de pas 3 maanden staande Blauwe bes ( een struikje ) en de Pompoen of Courgette.De blauwe bes heeft een veel kleiner wortelstelsel nu nog, wat heus wel gegroeid is de afgelopen 3 maanden, maar wat lang niet zo snel gaat als bij de 1 jarige groente. Droogte en verbranding . Stress dus. Wat Frank ook al zegt. Niet zo zeer chlorose. Dat toont zich langzamer en geleidelijker en eerst in kleur. Niet in verdorring gelijk ( later wel eventueel )Maar jouw bladeren zijn nog groen zeg maar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Ik weet het niet hoor verdroogd?,..het onkruid eromheen lijkt me verdacht florissant groen ,... Zou me niks verbazen wanneer het wortelgestel helemaal niet is gegroeid, soms kom je dit verschijnsel tegen wanneer je zo'n plant uit de grond haalt. Het lijkt dan net of de pot er nog omheen zit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Dat is wel een goeie ja, van dat onkruid er omheen. Goeie optie. Vraag dus : hoe zag de kluit er 3 maanden geleden uit ? ( opgraven nu is helemaal zijn doodsteek ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Hij zat in zo'n diepe, smalle pot en had, als ik het me goed herinner, aanzienlijk meer wortels dan de tegelijk aangeschafte witte bes en kruisbes. En die staan warmer en doen het prima. Maargoed, ik heb niet de wortels losgemaakt bij het planten. Misschien dat die juist meer 'potvormig' zijn gebleven omdát ze al verder ontwikkeld waren, kan dat? Kan ik überhaupt iets doen om m te helpen als dit het euvel is? Dank trouwens Bit voor het uitleggen van het verschil tussen die 1jarige groenten en een vaste plant zoals de bes, dat had ik nooit bedacht zo. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Ik zou de plant zowiezo sterk insnoeien, zodat er een evenwicht is tussen wortels en bladeren. De komende weken (regen)water toedienen, blauwe bessen houden helemaal niet van kurkdroge grond. Deze winter de plant uit de grond halen en de wortelkluit losmaken en opnieuw planten. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Dabk je Sugar! Duidelijk verhaal. Zou t alleen wel fijn zijn als het weer ging regenen, de regenton is bijna leeg Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts