gumie Geplaatst: 28 juli 2013 Geplaatst: 28 juli 2013 Hallo allemaal, Mijn vriendin heeft mij voor mijn verjaardag een aantal peperplanten cadeau gedaan. Twee cayennepepers, en twee 'no names'. De twee zonder naam lijken op dit: http://www.google.be/imgres?q=peperplanten&sa=X&biw=1366&bih=649&tbm=isch&tbnid=TiQ4ZxPw9C-QnM:&imgrefurl=http://chiliflame.blogspot.com/2011_08_01_archive.html&docid=ar-n8ncQ0pNpzM&imgurl=http://2.bp.blogspot.com/-X9Li5OVRsC4/Tj-i4PcwTiI/AAAAAAAAFks/kv-g5kZ_BII/s320/mm2.JPG&w=1600&h=1200&ei=LNT0UafgApO00QXdv4HIDQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:6,s:0,i:99&iact=rc&page=1&tbnh=177&tbnw=232&start=0&ndsp=18&tx=161&ty=79 maar dan met vele kleine rode, en de andere met paarse pepers. Kan mij iemand vertellen hoe ik die moet onderhouden? Ik ben nogal een leek en ik veel er een erezaak van maken om die pepers te laten overleven Hoeveel water moeten ze hebben? Moeten ze verpot worden? Mogen ze buiten staan of kan ik ze beter binnenhouden? .... Anything waarvan jullie denken dat het belangrijk is, laat maar komen Ik merk ook op dat mijn cayennepepers gaatje in de bladeren hebben, is dit normaal? Ik weet het, vele vragen voor een newbie; maar de hulp wordt zeker gewaardeerd!! Quote
malouis Geplaatst: 28 juli 2013 Geplaatst: 28 juli 2013 Welkom op dit forum! Pepers houden van warmte, dus met dit weer kunnen ze zeker buiten staan.Zet ze niet plompverloren gelijk de hele dag in de zon, want dan kun je er zeker van zijn dat ze zich letterlijk dood schrikken.Je moet ze dus rustig afharden, niet voor de temperatuur, maar wel voor de UV-straling. Ze houden ook best wel van voedsel, dat hebben ze zeker nodig voor een goede opbrengst.Je kunt ze tomatenvoeding geven (doe ik ook) of speciale pepervoeding.Ik weet niet hoe klein de potjes zijn waar ze in staan, maar de oude aarde is waarschijnlijk wel uitgeput.Verpotten als ze al veel pepers dragen is een risico, maar als je voorzichtig bent kan het wel.Anders gewoon regelmatig voedsel geven om te compenseren voor de arme grond. Heb je al onder de bladeren gekeken of er misschien beestjes zitten die de gaatjes maken? Als je foto's plaatst kunnen we eens kijken welke pepers het zijn. Kweekhandleidingen voor pepers vind je op http://www.peppersrus-forum.nl/viewforum.php?f=19 Quote
gumie Geplaatst: 29 juli 2013 Auteur Geplaatst: 29 juli 2013 Bedankt voor je antwoord! Hierbij een aantal foto's: Wat denken jullie? Moet ik de grote planten verpotten? En moet ik de pepers van de kleine planten al geoogst worden? Alle tips zijn welkom!! Quote
Erny Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 Grote pepers zouden wel een groter potje kunnen gebruiken, wel voorzichtig doen, niet de hele kluit uit elkaar trekken. Dan hebben ze ook weer wat voeding voor de komende tijd. Kleine pepers zien er behoorlijk rijp uit dus beginnen met oogsten, hoe meer je oogst hoe meer de plant pepers wil blijven produceren. Quote
Paul1985 Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 De onderste foto met de al rode pepers eraan zou misschien een Hungarian Wax Pepper kunnen zijn?De vorm van de vrucht ziet er hetzelfde uit, de bladeren lijken er ook op, alleen ze lijken redelijk klein daarvoor (dat kan echter ook door voedingsarme grond komen). Nu ben ik geen echte peper kenner, maar het zou zomaar kunnen Quote
RobO Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Twee cayennepepers, en twee 'no names'. De twee zonder naam lijken op dit: http://www.google.be/imgres?q=peperplanten&sa=X&biw=1366&bih=649&tbm=isch&tbnid=TiQ4ZxPw9C-QnM:&imgrefurl=http://chiliflame.blogspot.com/2011_08_01_archive.html&docid=ar-n8ncQ0pNpzM&imgurl=http://2.bp.blogspot.com/-X9Li5OVRsC4/Tj-i4PcwTiI/AAAAAAAAFks/kv-g5kZ_BII/s320/mm2.JPG&w=1600&h=1200&ei=LNT0UafgApO00QXdv4HIDQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:6,s:0,i:99&iact=rc&page=1&tbnh=177&tbnw=232&start=0&ndsp=18&tx=161&ty=79 .... sorry, ot, maar je kunt een plaatje ook invoegen met: [img= hier komt je lange link] of zo ene lange link ook inkorten door de volgende truuk:[url=hier zet je de lange link]hier kies je een naam,bijvoorbeeld plaatje[/url] Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 17 juni 2014 Geplaatst: 17 juni 2014 Ik kwam dit draadje tegen omdat ik op zoek ben naar hoeveel water ze nodig hebben. Bij mijn ouders is het nl nogal warm, en mijn moeder moet elke dag water geven, maar toch hangen de onderste bladeren erg omlaag, bij die 2 die ik heb staan hangen de bladeren niet en ik geef ze ook elke dag water. Krijgen ze misschien in 1x teveel dat het beter is om die hoeveelheid over 2x op de dag te verdelen of is het toch gewoon te weinig water? Het zijn dezelfde plantjes overigens, 3 stuks van het Golden cayenne soort. Alleen staan die van mij in een vrij grote pot, die bij mijn moeder in een maatje kleiner, maar de pepers zelf doen het goed. Alleen doordat ik denk dat ze af en toe te droog staan dan het hangen van de bladeren bij mijn moeder(de plant dus )maar ook dat jonge knopjes eraf vallen, meestal tegen de tijd dat het bloemetje is uitgebloeid, soms als het bloemetje nog in knop staat. Dus, hoevele water precies? Bodem vochtig houden? Quote
Erny Geplaatst: 17 juni 2014 Geplaatst: 17 juni 2014 In een bak/emmer zetten, daar een laag water in gieten en dan de plant zoveel laten opnemen als hij nodig heeft (1 of 2 uurtjes). Daar zou de plant dan weer een paar dagen mee vooruit moeten kunnen.Aan dat water kan je dan ook je eventuele voeding toevoegen.Aan het gewicht van de potten kan je snel inschatten of de plant weer bijna droog staat. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 17 juni 2014 Geplaatst: 17 juni 2014 En hoe vaak moet je daarna water geven, moet de bodem bovenop bijv vochtig blijven? Als ik hem in een emmer water zet, dan toch niet helemaal onder he, of moet de aarde net onder water staan? Quote
Victorus Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 De pepers kunnen inderdaad beter in een grotere pot gezet worden. Ze houden van luchige grond, dus een handvol dennenaalden door de grond gemengt is prima. Als de pot te klein is beperkt dat de opbrengst aan pepers. Het goedkoopst is bio tomatenmest gebruiken. Bijvoorbeeld mest met een N-P-K-Mg waarde van 16-6-16-2 met andere sporenelementen bijgemengd. Maak een hoeveelheid gietwater aan, meestal moet je dan 10 gram mest in 5 liter water oplossen, maar dat staat op de verpakking. Daarmee begiet je de planten om de keer; de andere keer geef je gewoon water zonder voeding. Peperplanten houden niet van natte grond. Je kan het beste meten met een vochtmeter hoe nat de grond is. Geef pas water als de meter onder het midden naar de droge kant uitslaat. Als de planten de hele dag in de zon gestaan hebben dan is uiteraard de aarde aan de bovenkant droog. Dus meet ongeveer in het midden van de pot. Er zijn mensen de peperplanten van onderaf bewateren. D.w.z. er wordt op een schoteltje onder de pot water gegeven. Als de plantjes klein zijn stimuleert dat de groei van het wortelgestel. In dit geval is het niet nodig omdat de planten al tamelijk groot zijn. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 De plant is nu goed nat bij mijn moeder, voorlopig krijgt die enkele dagen geen water, kijken of de bladeren toch weer omhoog gaan, zoals ze bij mij staan. Ondanks dat heb ik wel mijn eerste peper in zijn originele kleur bij mijn moeder eraf gehaald, omdat het bij haar binnen gewoon veel warmer is dan bij mij, ik denk dat het daar minstens 25 graden is, bij mij is het te koud omdat het niet zonnig is. Quote
Victorus Geplaatst: 21 juni 2014 Geplaatst: 21 juni 2014 Tuintjesdraak schreef: ....omdat het bij haar binnen gewoon veel warmer is dan bij mij, ik denk dat het daar minstens 25 graden is....Let wel binnen is er geen wind en zijn er ook geen insecten. Dan moet je de planten een handje helpen, anders komen er geen pepers. Je kan het beste met een wattenstaafje langs de meeldraden gaan en daar de stampers van de bloemen mee aanraken. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 22 juni 2014 Geplaatst: 22 juni 2014 Hoeft niet, gewoon zachtjes tegen tikken zoals bij tomaten gaat prima, planten zitten vol met pepers. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 28 juni 2014 Geplaatst: 28 juni 2014 Nou, vreemd, de plant bij mijn moeder een keer flink nat gemaakt, bladeren blijven hangen, ik zag vandaag zelfs dat ie wat bladeren loslaat, maar de pepers kleuren wel,elke dag begint er 1 te kleuren, dus hij doet het wel? Geen idee, hoe of wat, te droog toch, of nu gewoon te vaak water? Of misschien toch een grotere pot? Die van mij doen het prima en krijgen ook elke dag water, terwijl het bij mij thuis kouder is dan bij mijn moeder EN ik heb inmiddels ook kleurende pepers, 3 heb ik er al af gehaald en de 4e begit ook. Ze worden precies hetzelfde verzorgd, dus ik heb geen idee wat er mis gaat, behalve dat die van mijn moeder in een maatje pot kleiner staat. Quote
Nasuada Geplaatst: 28 juni 2014 Geplaatst: 28 juni 2014 Het gaat niet goed met mijn peperplantjes.(meegenomen van de plantjes tafel op de mtfd)Iemand tips?Ik heb ze nu 3 x extra voeding gegeven maar misschien is dat te veel of te weinig?Of krijgen ze teveel/weinig water?Ze staan in de kas. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Stan Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 @Nasuada, je pepers hebben last van luis(daar komt het verbrobbelde/krulde blad van). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Nasuada Geplaatst: 30 juni 2014 Geplaatst: 30 juni 2014 Ooh, ik dacht dat ik eraf was, ga ze gelijk behandelen.Bedankt! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.