Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Spruitkool groeit niet de lucht in

e.ster

Recommended Posts

Beste allen,

Dit is mijn eerste jaar dat ik een (mini)moestuin heb en geniet er elk moment van (volgens mij ben ik een boerin geweest in een vorig leven ).

Nu groeit bij mij alles als kool....behalve dus de spruitkool. Deze blijft klein, ik schat zo'n 30 cm, en is erg vol met bladeren, maar het groeit dus niet de lucht in, zoals ik dat bij spruitkool zou verwachten.

Ik heb de zaadjes begin maart binnen laten ontkiemen en dat ging heel goed en snel, in de tuin pakte het ook meteen goed op. Ik moet wel bekennen dat ik de planten iets te dicht op elkaar heb gezet, want ik heb een kleine tuin en wilde een grote omzet... Ik zit er over te denken om er een plant tussen uit te halen.

Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de spruitkool nog zo klein is rond deze tijd? Komt het nog goed of moet ik er maar 1 tussenuit halen?

Bedankt voor de feedback alvast!

Groeten, Esther

Je moet zo'n plant ook wat tijd geven om te groeien he...

Anderzijds kan er misschien koolvlieg in het spel zijn. Als die larven aan de wortels knabbelen dan zal je spruitkool binnenkort naar de vaantjes zijn. Dan gaan de bladeren eerst plat hangen en daarna valt de plant gewoon om.

Wat je best kan doen? Gewoon afwachten... Als het mislukt, dan mislukt het. En als je echt compleet geen risico wil nemen haal je de hele plant eruit en zet je een nieuw plantje. Doe dan een beetje kalk in het plantgat en zet er een koolkraag rond. Of nog beter: doe er insectengaas over. Dan loop je compleet geen risico op koolvlieg en heb je een gezonde nieuwe plant.

Maar ik zou gewoon afwachten...

Bedankt Rivedale, voor je antwoord.

Ik heb inmiddels er twee planten tussenuit gehaald, want ze stonden echt heel dicht naast elkaar! Ik zou zo niet in de rij in de winkel willen staan! Ik hoorde bijna een zucht van verlichting van de spruitplanten.... Ziet er meteen een stuk netter en opgeruimder uit. En inderdaad, nu maar afwachten...

Gr. Esther

je kunt ook nog even kijken of het hart van de planten er goed uitziet

soms is dat aangetast en dan groeit de plant niet verder (=draaihart, komt door een mugje)

zagen de wortels van je planten er normaal uit? (geen vreemde verdikkingen die op knolvoet wijzen?)

en hebben ze genoeg te eten? (spruiten zijn hongerlappen, geef anders wat snelwerkende mest en water bij 1 van de planten om te kijken of het helpt)

Dank je wel voor je reactie, ik zal idd even wat mest geven, heb dat tot nu toe niet gedaan nog. Heb inmiddels nog 1plant moeten verwijderen, die hing slap en ik vermoed dat het was aangetast, heb alleen niet de wortels bekeken, dom!

Toch groeien de andere twee nu wel iets meer omhoog, denk toch dat ze iets te dicht op elkaar stonden, nu zie ik alleen dat de oksels vol met groene ruspsenpoepjes liggen, dus ga vandaag in de aanslag met groene zeep en spiritus!

Groeten, Esther

• 9 years later...

Ik zal maar even antwoorden want de deelnemers hier zijn al bijna 10 jaar vertrokken...

Spruiten niet te veel mest geven.

De spruitjes worden dan niet vast maar los.

Vooral de stikstof zorgt hier voor.

Meststoffen met een relatief hoog stikstofgehalte zijn kippenmest, bloedmeel en hoornmeel (en er zijn uiteraard kunstmestsoorten waar veel stikstof in zit).

Dus liefst matig mesten met goed verteerde mest.