Geplaatst: 2 juni 201213 j overmatig nachtelijk zweten... vrouwen in de overgang... oeps.... is het dan al zover??? 1 +1 + 1 = overgang?? Wanneer begint dat meestal dan? En hoelang zet je die salie op de wodka in het donker?
Geplaatst: 2 juni 201213 j overmatig nachtelijk zweten... vrouwen in de overgang... oeps.... is het dan al zover??? 1 +1 + 1 = overgang?? Wanneer begint dat meestal dan? En hoelang zet je die salie op de wodka in het donker? Wanneer dat precies begint... is denk ik net als met je eerste bevalling... je denkt steeds dat het al begonnen is, maar als het ECHT begonnen is... weet je het pas zeker...... zover ben ik dus nog niet... ik hou de boel in de gaten want ik begin wel de leeftijd te krijgen... Ik heb vorig jaar een mooie glazen stolpfles genomen, salie naar binnen gepropt, wodka (goedkoopste alcohol voor mij) erover, en die bladeren zitten er nog steeds in... het vocht zo goed als op... maar die bladeren willen niet bederven.... lol! Gelukkig is mijn doodgevroren mega plant toch voor een kwart of zo uitgelopen, en heb ik dit jaar weer nieuwe tinctuur in vooruitzicht... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 4 juni 201213 j Dank jullie wel allemaal! Mijn bos salie is inmiddels ENORM dus ik ga hem maar eens splitsen in het najaar.
Geplaatst: 4 juni 201213 j Mijn salie wil nooit bloeien, en ik vraag me af ( nu ik weer een nieuwe heb) wat ik daarvoor moet doen..wel of niet snoeien, en zo ja, wanneer? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 juni 201213 j Ik snoei na de bloei, dus niet andersom om bloei te krijgen. Kip en ei verhaal? In ieder geval: ik hoef er niets aan te doen om de plant te laten bloeien. Gaat helemaal vanzelf, en dit jaar al heel vroeg.Staat je plant zonnig Appelvrouw? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 juni 201213 j Denk dat je manier van oogsten zou kunnen zijn, bv de paarse oogst ik zo dat elke keer topjes eruitgaat en dan bloeid hij niet,Verder heb je echt blad salvia's die nauwlijks bloeien, maar die zijn heel hrkenbaar met hele mooie en soms gavegrote geribbelde grijze bladeren, Bastin heeft daar heel mooie soorten van waarvan ik nog een aantal wil Jij had laatst ook zo'mooie Jorieke hoe hete die ook weer. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 4 juni 201213 j Die scharlei? Ik vind juist de bloemen van de gewone salie zo mooi. Ze hangen nu helemaal over het pad hier, maar ze bloeien nog steeds dus ik knip nog niets weg. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 juni 201213 j Yep, die vondt ik van blad ook al mooi, bloei is ook mooi hoor maar van de paarse vindt ik het blad weer mooide gewone Salie mag bij mij ook bloeien.Ik probeer die twee groepen apart te houden, blad en bloeiend bedoel ik. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 4 juni 201213 j Hij staat niet helemaal zonnig nee, maar krijgt wel een deel van de dag zon. Ik oogst ook niet alleen de toppen. Deze nieuwe salie is van de aldi van het voorjaar..is er dan al iemand die die ook heeft en die al bloeit? Ik neem ongeveer de helft van de toppen weg bij het oogtsen..dan zou de andere helft toch moeten bloeien... Scharlei is geweldig..die heb ik een aantal jaren gehad hier..hij is ook weer verdwenen na een jaar of 4. Hij stinkt wel naar oude mannen zweet. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 juni 201213 j @Appelvrouw: Ja, die scharlei stinkt enorm. Maar MOOI dat ie is Mijn 'normale' salie planten komen ergens anders vandaan, en ik heb ze nu 3 jaar. Ze staan in de volle zon, misschien dat de grondsoort er ook wat mee te maken heeft? Hele arme zandgrond hier... Maar groeien en bloeien dat ie doet! Ik weet niet meer zeker of ze nou het 1e jaar hebben gebloeid. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 juni 201213 j ik zou nog de Salvia argentea willen niet eetbaar maar lijkt wel een kool zulke mooie dikke bladrozetten. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 4 juni 201213 j @Appelvrouw: Ja, die scharlei stinkt enorm. Maar MOOI dat ie is Mijn 'normale' salie planten komen ergens anders vandaan, en ik heb ze nu 3 jaar. Ze staan in de volle zon, misschien dat de grondsoort er ook wat mee te maken heeft? Hele arme zandgrond hier... Maar groeien en bloeien dat ie doet! Ik weet niet meer zeker of ze nou het 1e jaar hebben gebloeid.Hier ook een arme zandgrond, maar dat vindt mijn salie blijkbaar super: drie jaar geleden een klein plantje gezet, nu al een struik van 1m doormeter (!)De (compacte) wilde marjolein/oregano doet het hier ook erg goed. Die woekert voor zot...
Geplaatst: 4 juni 201213 j ik zou nog de Salvia argentea willen niet eetbaar maar lijkt wel een kool zulke mooie dikke bladrozetten. Je kan wel de bloemen eten...heb je gelijk een hele maaltijd. Algemeen vind ik de salie geweldig bloeien dit jaar. Zelfs de zaailingen van vorig jaar staan nu flink in bloei. @Appelvrouw: beetje kalk geven aan de voet van de plant in het voorjaar en verder goed gedraineerde arme grond en voldoende zon.Alleen de purperen salie die bloeit slechts eerder zelden.O, wij mannen, zeggen uiteraard dat scharlei naar keukenmeiden zweet ruikt.
Geplaatst: 9 juni 201213 j @Appelvrouw: beetje kalk geven aan de voet van de plant in het voorjaar en verder goed gedraineerde arme grond en voldoende zon. Ook op kalkrijke grond Marinus? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 juni 201213 j ik zou nog de Salvia argentea willen niet eetbaar maar lijkt wel een kool zulke mooie dikke bladrozetten. ja mooi is die he?!....ik had m ook al in t oog ( zie blog/geedee/kruideninfo_b-570.html#replies ) maar heb me toen moeten beheersen..... .....("Wáár ga je die nog zetten dan??? kruidentuintje is propvol") ....... Maar tijdens laatste bezoek aan Bastin toch gezwicht want hij kan met dat hoge aaibaarheidsgehalte óók best mooi op het nachtkastje
Geplaatst: 10 juni 201213 j @Appelvrouw: beetje kalk geven aan de voet van de plant in het voorjaar en verder goed gedraineerde arme grond en voldoende zon. Ook op kalkrijke grond Marinus? Hier is het ook een kalkrijke streek maar toch verschilt het al van de ene plek tot de andere. Een tuin is immers altijd onderhevig aan wat er voordien heeft gestaan. Heeft iemand daar b.v. ooit takken laten liggen dan is de toplaag ook weer zuurder geworden enz.Het is een gokje maar hier bloeit de salie veel meer en groeit ze ook vlotter sinds ik toch her en der wat kalk heb bijgestrooid.Ook wat kali onderwerken kan helpen. Kwaad kan het in geen geval. Salie kan best wat schaduw van planten hebben die er naast staan als ie zelf flink in de zon staat maar als ze constant te weinig zonlicht ziet dan gedijt ze niet goed ook al zal ze best wel wat groeien.Ook is het niet zo dat de forse groeiers de meeste bloemen aanmaken, eerder het tegendeel is waar. Een plant moet je soms een beetje pesten om ze te laten denken dat ze voor nakomelingen moet zorgen. Dit jaar heeft de late vorst een flink handje toegestoken en bloeit alles zich bijna te pletter. Vaak ook veel vroeger op het jaar dan normaal. Overigens is de ene saliesoort de andere niet, sommige bloeien eerder zelden andere dan weer ongeveer om het jaar enz. @Geedee: aan die argentea had ik ook al gedacht en heb me tot nu nog kunnen bedwingen. Misschien zwicht ik toch nog en zet ik hem met pot en al in de grond om hem (kunstmatig) klein te krijgen.... Met dat reuzegrote blad ben ik ook een beetje bang dat de slakken er ook wel pap van lusten. Het blad van de scharlei blijkt in alle geval geen moeite voor dat gespuis.
Geplaatst: 10 juni 201213 j Marinus ik ga het proberen. Overigens: toen de eerste salie nog in de moestuin stond waar hij erg veel zonlicht kreeg bloeide hij ook niet. Ik heb geen bloeiende salie meer gehad sinds ik op zandgrond in het Gooi woonde. Best gek..het zal dus ok wel aan mijn manier van oogsten liggen. Ik doe er wat extra houtasse bij dit jaar.De scharlei is verdwenen in de tui dat ik zoveel slakken had inderdaad..jammer ik was er gek op! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 juni 201213 j @Appelvrouw: Vanmiddag nog even zitten mijmeren over dat niet bloeien van je salie. Als je de echte klassieke officinalis hebt en je die na de vorst hebt gesnoeid dan is het zeer waarschijnlijk dat die dit jaar niet zal bloeien.De andere saliesoorten die ik heb staan op de purpere en dikbladige na, bloeien allemaal voor gek en die zijn vorig na de bloei teruggesnoeid (vormsnoei).Houtasse is rijk aan kalium maar dat wist je wellicht al. Als het weer morgen wat mee zit en ik het niet vergeet dan neem ik enkele fotos van de scharlei en andere kruiden uit de tuin. (Niet om je jaloers te maken uiteraard..... )
Geplaatst: 11 juni 201213 j Mijn tuinsalie was doodgevroren..en dit jaar reken ik sowieso niet op bloei. Zou je deze ook beter in het najaar flink kunnen terugsnoeien? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 juni 201213 j Met tuinsalie bedoel je de gewone Officinalis salie of eerder siersalie?Hier was vooral de purperen salie zwaar gehavend door de vorst. De gewone officinalis slechts enkele takken en, tot mijn verrassing, zijn de spaanse salies en de Silver Leafs helemaal ongedeerd gebleven. Echt flink terugsnoeien doe bij salie beter niet. Ik laat tot zo'n 20 cm van het centrum van de plant de zijtakken staan.Wel niet te laat in het najaar snoeien zodat de plant nog de tijd heeft om zich enigszins te herstellen. Je zal merken dat in het voorjaar de plant dan sneller uiloopt en ook late vorst is dan niet zo'n probleem.Als je dan bloemen wil en ook nog wat oogst dan top je niet maar neem je gewoon naar behoeft blad weg.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.