Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft iemend een idee hoe oud een pruimenboom kan worden? Ik vraag het want een pruimenboom bij mij in de tuin zal zo'n 40 jaar zijn. Hij ziet er goed uit maar de pruimen die hij geeft zijn klein en hard. Als ik ze een paar dagen laat liggen gaan ze schimmelen. De boom staat in kleigrond.

Ik wil uiteraard betere pruimen en het kwam bij me op dat de boom misschien aan het einde van z'n levensduur zou zijn en daarom slechte pruimen geeft.

Ik moet er wel bijzeggen dat de boom in de tuin van mijn huis in Zuid-Frankrijk staat. Maar middenin een gebied waar veel pruimen gekweekt worden (de pruneaux d'Agen). Dus bodemgesteldhein en klimaat zijn goed voor de teelt van pruimen.

Heeft iemand een idee wat ik moet doen?

Geplaatst:

Zelf met een huis in N-Fr. Ook overal pruimen. Véél pruimen. Velen onbenoemd, niet herleidbaar.

Eigenlijk is het in heel Frankrijk wel gebruikelijk dat de nutstuinen vol staan met pruimen. Meesten onbenoemd. Wild , half-wild en alle varaties daartussen. Zaailingen van. Of als het geen zaailingen zijn, zijn het wel uitgestoken en verplaatste worteluitlopers van eerdere bomen.

Fransen zijn nogal gek van het maken van hun eigen likeurtjes, baksels, compote's, marmelade's enz.

Tja van wát ? Van onbenaamde bomen dus. En die geven veelal ( hoeft niet, maar vaak ) kleinere pruimen. In goede jaren of mindere jaren , onafhankelijk van standplaats en leeftijd van de boom. Ze zijn gewoon zo.

Tip, Echt nog lánger laten hangen. worden ze zachter. Is dat helemaal niet het geval zal de boom misschien een zaailing van een zaailing zijn, mogelijk ook gekruist met een echt wilde pruim. Die kunnen zo hard zijn. En worden ook niet beter

Er zijn ook wilde pruimen, waar je de vorst overheen kan laten gaan , die dan zachter worden voor verwerking. Maar ja, dan is de boom meestal al wel leeg vanwege alle vogels enz.

Maar ook de hardere pruimen kun je oogsten voor verwerking/ gebruik. Alleen niet als handpruim dus.

Geplaatst:

Ligt er aan wat je nu precies wil?

een 40 jarige pruimenboom in Z France,.. lijkt me nog niet zo heel oud, maar gaat je voorkeur uit naar dikke zoete pruimen dan wil ik je adviseren eens te gaan neuzen naar de betere variëteiten.

Wat het klimaat betreft in z.France zou je er alles kunnen planten alle soorten zullen het wel formidabel doen.

Je oude boom zal waarschijnlijk geen grote pruimen geven , zoiets is genetisch bepaalt, maar heeft misschien wel sierwaarde...

Geplaatst:

Voor Nederlandse begrippen is 40 jaar al heel erg oud voor een pruimenboom. Echter als je boom nog vitaal is zou je hem wellicht ook om kunnen enten met een betere soort. Meestal wordt daar een kroonenting voor gebruikt bij oudere bomen.

Geplaatst:
Voor Nederlandse begrippen is 40 jaar al heel erg oud voor een pruimenboom. Echter als je boom nog vitaal is zou je hem wellicht ook om kunnen enten met een betere soort. Meestal wordt daar een kroonenting voor gebruikt bij oudere bomen.

Als je dan toch besluit om om - te- enten zet er dan gelijk een stuk of 9 verschillende soorten op dan heb je pas wat

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...