Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Botulisme en bonen inwecken

drahreg 48

Recommended Posts

http://eenvoudigleven.blogspot.co.at/2011/05/conserveren.html

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Traditioneel_wecken/traditioneel_wecken.html

Etc...door sommige instanties wordt het wecken van groenten gezien als 'gevaarlijk' en men zou het moeten laten...ik persoonlijk vind dat onzin....

Beter is, wordt hier (Oostenrijk) Duitsland en een hoop andere landen bij het wecken aangeraden om ingeweckte groenten met een CB potentieel 2 maal te verhitten. Of 2 maal wecken met een rust periode van 1 of 2 dagen ertussen of nogmaals 15 tot 20 minuten koken nadat men de pot geopend heeft...dit neutraliseert de toxinen (dat waar je ziek van wordt)

Gewoon goed inlezen en zelf je eigen, goed geinformeerde keuzes maken op dit terrein.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

) Hier worden bonen bijna alleen ingemaakt op zuur ) En CB houdt nu eenmaal niet van zuur )

Ach voor diegene die bang zijn voor CB alleen op zuur, dubbel koken of gewoon invriezen, problem solved....

Zoals ik al een keer zei, je loopt meer kans op een salmonella besmetting bij je fritesboer of een listeriose opgelopen door het eten van een slecht gewassen salade , rauwmelkskaasje etc...en ook daar kun je met een beetje pech aan dood gaan helaas..

Ik persoonlijk loop vele malen meer kans gewoon dood te gaan door een simpele verkoudheid dus ik kan mij om CB niet zo druk maken zolagn je gewoon alle regeltjes van het wecken/inmaken maar in acht neemt........het belangrijkste is dat mensen zich inlezen, weten waar ze mee bezig zijn, dat is het belangrijkste.......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

• 1 year later...
Dat recept van jou, Danuta, is toch ook mooi: bonen in zuur wecken. Dubbelop, en lekker.

Ik heb nog niet genoeg bonen, maar ga het zeker straks doen.

Ik heb het met peultjes gedaan, omdat ik die niet plat wou koken: blancheren en dan met kruiden en tomaat in azijn ingemaakt. Recentelijk de laatste pot geopend voor salade: retezuur natuurlijk, eerst afspoelen in vergiet onder water, en dan met sla mengen: succes wat mij betreft.