Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Nieuw vraagje:

Hoe komt het dat sommige groenten op azijn ingemaakt gaan gisten? Niet altijd, niet alles, maar zo nu en dan dus wel. op een manier dat ik vrees voor knallen. Is de pot dan niet goed gesloten? Alles op azijn doe ik met draaideksels namelijk.

Groenten op pure azijn kunnen normaliter niet gaan gisten, voor gisting heb je behoorlijk wat suikers nodig plus gistcellen die in een extreem zure omgeving kunnen overleven...zoals bvb melkzuurbacterien. Groenten op een deel water/azijnmengsel met eventueel toegevoegde suiker kunnen dat wel natuurlijk en daarom wordt aangeraden om deze te wecken als je ze langere tijd wilt bewaren.

Iedere pot met inhoud (behalve op pure azijn volgens mij ) heeft het potentiaal om te gaan gisten, niet zorgvuldige hygiene, niet lang genoeg geweckt,, deksel vervorming, weersomstandigheden etc.

Ben je bang dat je groentes op pure azijn toch kunnen gaan gisten, bvb door toevoeging van suiker, honing etc dan groenten goed schoonmaken, en kort blancheren voordat je ze direct in de pot geeft met de hete azijn er overheen en direct afsluiten... en nog eens 20 minuten wecken.........

MVG

Danuta

• Like 1

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik vind het geweldig dat je er - gelukkig - plezier in hebt al die vragen te beantwoorden. Ik heb heel veel aan je antwoorden.

Wat betreft gisting: het ergste was bij geblancheerde erwten en wortels op pure, kokend heet ingegoten, azijn. Met wat nadenken vermoed ik dat het dan de eigen suikers waren. De potjes zijn al op, was heerlijk in maaltijdsalades. De deksels gingen bol staan, zelfs lekken (eentje).

Een andere pot die bruisend actief werd, was 'tursi'... heel veel gemengde groentes in een extra grote pot. Volgens mij alles zo goed als rauw, wortel, bloemkool, komkommer,bietjes...

Anyway... rauwe of halfrauwe groente op zoetzuur geeft kans op gisten. Hoeft niet, kan wel.

Het nawecken van zoetzuur is ook nieuw voor me..

Geplaatst:

Resten van soda zijn minimaal als je je potten spoelt in heet sodawater en ehbben geen invloed op het product, zit je hier toch nog mee in je maag kun je ze naspoelen met wat heet water.

Hoeveel soda moet er dan bij het kookwater? Het gebeurt me nogal eens dat ik flinke sodasporen op het glas overhoud. De laatste tijd doe ik beduidend minder soda in het water.

Sodawater niet gebruiken voor het wecken.

Wat is er mis met wecken in sodawater? Het is een praktisch probleem: in dezelfde pan waarin ik de potten steriliseer, moet ik ook wecken. Op gas. Duurt takkelang voordat die ketel goed op stoom is. Als de uitgekookte potten niet te lang mogen afkoelen, voordat ze gevuld gaan worden, dan lukt het me logistiek niet om ze eenmaal warm afgevuld, direct door te wecken. Behalve als ze direct in het zelfde water terug mogen staan.

Behalve als ik afgekoelde potten een tijd later dan het afvullen pas ga wecken.

Je ziet: al die voorgaande vragen van het begin draaiden om dit probleem...

Geplaatst:

Als je een vaatwasser hebt dan gewoon op het heetste programma wassen, schoon, klaar )

Vroeger deden wij gewoon een soeppan, terwijl de weckpan stond op te warmen, op het vuur 1 of 2 EL soda er in en daar de potten een paar minuten in na het gewone afwassen, een paar tegelijk, door een bak met heet water heen en dan op de theedoek, klaar....... Ringen werden gelegd in een pan water met wat biotex of soda voor een 10 minuten, pas uitgenomen met een tang, even door heet water getrokken en dan op het deksel getrokken en de pot gesloten

Ik ben bang als je in het sodawater weckt dat je ringen snel weg zijn en misschien een aantasting geven die voortschrijdend is tijdens de lange bewaartijd, ik weet het niet maar het werd nooit gedaan, altijd schoon water om te wecken, als weckwater was bevuild door een niet goed gesloten pot werd er ook altijd van water gewisseld......wat dat soort zaken betreft vertrouw ik altijd op dit soort oude kennis..

Als ik tijd heb dan antwoord ik graag, moet toch regelmatig rusten, heb de wijsheid niet in pacht, geef slechts door wat ik in de loop van vele vele jaren koken, inmaken en bakken heb geleerd en ervaring mee heb, dat je mij leest moet zeker geen rem zijn om meerdere artikelen te lezen en ervaringen van anderen ernaast te leggen

MVG

Danuta

• Like 2

MVG

Danuta

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Het is nu het tweede jaar dat we wecken. Tot op heden deden we dit voor onze augurken en tomaten in te maken. Nu willen we door plaatsgebrek in onze vriezers beginnen met soep te wecken. Kan de soep gewoon afgekruid worden of heeft kruiding effect op de smaak op lange termijn?

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Geplaatst:

Nee hoor, lekker je kruiden erin doen, dit heeft geen (verslechterend) effect verder op je soep, ben je bang voor verse knof in je soep dan droog je knoflook in schijfjes in de oven ongeveer 20 tot 30 minuten in de oven op 125˚ voor verder te werken of gebruik knoflookpoeder/granulaat.

Ik raad altijd wel aan om geen melkproducten erin te doen (room en zure room kun je altijd nog toevoegen als je de soep gaat gebruiken) en zaken zoals vermicelli ook, die kun je even koken in wat bouillon en dan toevoegen zodat ze enige bite behouden.

Succes.

MVG

Danuta

• Thanks 1

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik heb ook een vraagje: ik heb tot nu toe alleen gelei en jam gemaakt.

Heb nu sperziebonen teveel.

Kan ik die op dezelfde manier inmaken?

Dus koken, potje tot de rand vullen, deksel dicht en omdraaien?

Hoe lang moet ik de boontjes koken?

En moet er zout in het kookwater?

Geplaatst:

Hier ook een vraag: Ik wil gaan beginnen met inmaken en ben op Marktplaats op zoek naar tweedehands spullen. Nu begrijp ik de functie van de losse klemmetjes, en ik vraag me af of potten met een beugel (waar ik een lichte voorkeur voor heb omdat ik die ook als voorraadpot kan gebruiken) net zo goed werken?

elizabet.nl

Geplaatst: (aangepast)

@ Katja, nee, heet afvullen van groentes werkt niet, bij jam en aanverwanten wordt er heet afgevuld vanwege de hogere temperatuur (door de suiker) en de door de suiker hogere houdbaarheid, dus is heet afvullen meestal voldoende.

Bij boontjes, blancheren, vullen, sluiten, wecken.

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Groenten_wecken/Boontjes_inmaken/boontjes_inmaken.html.

Edit, zout toevoegen mag je gewoon helemaal zelf weten, wat je maar lekker vind )

Kijk ook even bij het recept boontjes wecken, daar staat ook een zure variant met boontjes )

MVG

Danuta

aangepast door Gast
  • Thanks 1

MVG

Danuta

Geplaatst:

Nee, ze worden er wel voor gebruikt soms maar met het wecken in de ketel krijg je vreemd genoeg vaker problemen.

Ik persoonlijk raad ze aan voor heet afvullen en eventueel kort wecken (als je ze daar voor wilt gebruiken) zoals met in zuur ingelegde groentes, jam en fruit op zware siroop maar het metaal corrodeert gewoon snel door het wecken en ook dat kan problemen geven, je kunt niet instant zien of even controleren of er nog vacuum op zit dus ik persoonlijk zou het niet doen.

Ik heb vroeger bij mijn eerste pogingen beugels gebruikt en had veel uitval, overgaan op echte weckpotten met klemmetjes en later op mason jars erbij gaf veel meer goede resultaten.

Beugelpotten zijn in principe bewaarpotten, luchtdichtafsluitbare potten voor zaken die je wat langer wilt bewaren of wilt inleggen in zuur etc.

Ik denk dat het misgaat omdat er een grote druk zit op de gesloten pot, de afsluiting is duidelijk sterker dan de gewone klemmetjes en er geen of weinig zuurstof kan ontsnappen tijdens het wecken...

Ik gebruik de mijne bvb voor koelkastzuur en aanverwanten tegenwoordig of om bvb fruit op alcohol te bewaren om likeur te maken.

MVG

Danuta

• Thanks 1

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik heb geen weckketel...

Dus blancheren en met koud, schoon water afvullen?

Dacht dat de hitte juist voor het vacuum zorgde.

Snap er nog niet heel veel van!

Ben een echte beginner.

Geplaatst:

Hi Katja, een grote soeppan met een roostertje of 2 opgevouwen theedoeken onderin doet het ook.

Je maakt eerst je potten en deksels schoon, uitwassen met heet sodawater of een hete cicle in je afwasautomaat.

Omgekeerd op een schone theedoek zetten.

Rubberen ringen even opkoken in wat soda water (1 klein theelepeltje op een liter water is voldoende), ik haal ze daar na 10 minuten uit en verhuis ze naar heet schoon water en laat ze zo staan.

Boontjes kuisen, spoelen, water in de pan, eventueel zout in de pan, aan de kook brengen, boontjes toevoegen en een 3 minuten koken.

Intussen weckketel, soepketel vullen met water tot een zeker niveau zodat de potten straks minimaal 3 vierde in het water staan en opwarmen.

Boontjes van het vuur nemen, boontjes met een grijpertje, of iets anders wat makkelijk werkt uitnemen en in de potten scheppen, totdat ze gevuld zijn tot een 3 cm onder de rand, afvullen met het hete vocht totdat de boontjes onder staan, potten sluiten. Weer anderen vullen de potten met boontjes en vullen daarna af met kokend vers water. Ik weet eerlijk gezegd niet wat beter werkt. Ik houd altijd wel heet water bij de hand mocht het kookvocht niet voldoende zijn.

Kookt het water in je ketel dan moet je dit een beetje terugbrengen wat betreft temperatuur, ongeveer naar 70 a 80 ˚, dat is ongeveer de temp van je potten (dit kan met wat koud water toevoegen, beter even controleren met een thermometer.

Potten in de ketel zetten en nu langzaam de temperatuur weer naar boven brengen totdat het water lichtjes kookt. 120 mintuen staat er voor bonne.

Uitnemen en op een doek zetten of op een laagje kranten en af laten koelen.

Later als de potten door en door gekoeld zijn (na 24 uur) de klemmen voorzichtig afnemen, licht het deksel tussen duim en wijsvinger nemen en zachtjes proberen op te tillen, laat het deksel niet los, dan is het goed, wel los dan in de koelkast zetten en binnen een week gebruiken. De goede potten donker en koel, liefst beneden 17˚ opslaan en om de zoveel tijd, bvb 1 x per maand even te controleren.

Bij boontjes raad men aan om de gewechte bonen na het wecken en bewaren nog 15 minuten zachtjes te koken voor te consumeren vanwege botulisme gevoeligheid .

MVG

Danuta

• Thanks 1

MVG

Danuta

Geplaatst:

Dat word dus weckpotten kopen.

Danuta, dankjewel voor de uitgebeide, duidelijke uitleg.

Morgen even kijken of er weckpotten voor een redelijke prijs te vinden zijn en dan volg ik jouw aanwijzingen op.

Super!!

Geplaatst:
Nee hoor, lekker je kruiden erin doen, dit heeft geen (verslechterend) effect verder op je soep, ben je bang voor verse knof in je soep dan droog je knoflook in schijfjes in de oven ongeveer 20 tot 30 minuten in de oven op 125˚ voor verder te werken of gebruik knoflookpoeder/granulaat.

Ik raad altijd wel aan om geen melkproducten erin te doen (room en zure room kun je altijd nog toevoegen als je de soep gaat gebruiken) en zaken zoals vermicelli ook, die kun je even koken in wat bouillon en dan toevoegen zodat ze enige bite behouden.

Succes.

MVG

Danuta

Bedankt

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Geplaatst:

ik heb een random vraag over wecken. Ik zie bij alle methodes altijd beschreven dat het te wecken spul (jam/gelei etc.) af moet koelen, en dat de potjes heet moeten zijn als je ze vult. Maar is het effect als je het andersom doet niet precies hetzelfde? Dan kun je je potten van tevoren gewoon allemaal tegelijk steriliseren en flikker je je jammetje er in direct na de maak. Heeft het tijdens het afkoelen ook geen kans dat er een vlieg op gaat zitten ofzo. Bovendien hoef je dan ook niet heel moeilijk met ovenwanten de hete weckpot te hanteren enzo. Lijkt mij veel handiger!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Ik steriliseer de potten van tevoren (meestal tijdens het doorkoken) en zet die op hun kop op een uitgewrongen handdoek die ik heb gespoeld in heet sodawater.

En dan gooi ik de boel altijd zo heet mogelijk in de potten.

Nooit problemen mee gehad.

Geplaatst:

Bij jam en gelei (met suiker enzo) wordt heet afgevuld dus die laten we al niet afkoelen )

Bij het wecken zijn er voorstanders van de geblancheerde zooi weer af te laten koelen en dan in potten te doen etc...

Mja, ik mik het in hete potten, vocht er achteraan en zet ze in een Weckketel die ik ongeveer heb aangepast aan de temp van de potten voor ik de temp weer omhoogschroef, works for me...wil neit zeggen dat mijn manier de beste is, slechts hoe ik eht doe )

Voor sommige zaken heeft/had het een reden om tussentijds af te koelen, bonen weckt(e) men vaak 2 keer met een koelperiode ertussen minimaal 24 uur om dat die vaker off gaan en vanwege botulisme.......maar geweckt dus de eerste keer, en daarna dus nog een keer wecken ik dacht voor de halve tijd of zoiets.......

MVG

Danuta (zij die gaan slapen groeten U....)

• Like 1

MVG

Danuta

Geplaatst:
Ik zie nog zo voor me hoe mijn oma vroeger - 1950er jaren - iets van vet (?) op het product in de weckpot goot, dat werd aangestoken, de deksel werd er vervolgens opgelegd en het vlammetje ging uit nadat de zuurstof opgebrand was. Ik weet niet meer wat voor vet het was en of deze methode nog toegepast wordt. Iemand?

Wat een leuk verhaal! Klinkt eigenlijk best logisch...

Ik herinner me van mijn oma dat zij potten jam afdekte met een laagje kokendhete paraffine. Dat stolde dan als de jam afkoelde. Daarna ging er geen deksel op de pot, maar van dat folie waarvan ik de naam nooit kan onthouden... het lijkt op dun plastic, maar is geloof ik iets gelatine-achtigs. als je het nat maakt wordt het slap, dan kun je het met een elastiekje over de opening van de pot doen en als het opdroogt spant het mooi en sluit het de pot af. Maar de naam...??

• Like 1
Geplaatst:

Random vraag w.b. Kidneybonen:

Kan ik die, in korrels, net zo wecken als bonen? Dus blancheren (3 min tops), kookwater verversen met iets zout, dan wecken op 100 graden voor 120 minuten?

Geplaatst:

Hi bonen, zoals witte, kidney, bruine bonen etc, doe je voorweken, daarna koken (zachtjes) tot net gaar,en daarna wecken....ik dacht een 60 tot 90 minuten op 100˚

Ik eet geen bonen (bijna nooit zeg maar) dus ik heb er weinig ervaring mee. Maar anderen wel gelukkig ) even gezocht tussen mijn URL's

http://de-gulle-aarde.blogspot.co.at/2012/02/bruine-bonen-wecken.html

MVG

Danuta

• Thanks 1

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik heb mijn weckpotten onlangs in water met wat soda uitgekookt, maar nu blijft er een lelijk wit residu achter in de potten. Ik heb ze flink nagespoeld, en opnieuw afgewassen met wasmiddel, maar het blijft terugkomen. En toen ik 1 van de potten die ik toch echt grondig schoongemaakt had steriliseerde (10 min in de oven op 160 graden) zat er ineens een klein blauw stipje op schimmel gelijkend spul in de pot. Wat gaat hier mis, en hoe krijg ik mijn potten weer schoon?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Soda dient meestal meteen verwijderd te worden door te spoelen met heet water, doe je dit niet of niet genoeg dan krijg je het moeilijk weg, maar denk je dat het soda is of dat het misschien kalkaanslag is van het water want dat kun je namelijk wel verwijderen door ze in water met een flinke scheut azijn te zetten en daarna af te wassen.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:
Ik zie nog zo voor me hoe mijn oma vroeger - 1950er jaren - iets van vet (?) op het product in de weckpot goot, dat werd aangestoken, de deksel werd er vervolgens opgelegd en het vlammetje ging uit nadat de zuurstof opgebrand was. Ik weet niet meer wat voor vet het was en of deze methode nog toegepast wordt. Iemand?

Wat een leuk verhaal! Klinkt eigenlijk best logisch...

Ik herinner me van mijn oma dat zij potten jam afdekte met een laagje kokendhete paraffine. Dat stolde dan als de jam afkoelde. Daarna ging er geen deksel op de pot, maar van dat folie waarvan ik de naam nooit kan onthouden... het lijkt op dun plastic, maar is geloof ik iets gelatine-achtigs. als je het nat maakt wordt het slap, dan kun je het met een elastiekje over de opening van de pot doen en als het opdroogt spant het mooi en sluit het de pot af. Maar de naam...??

Dat waren Feriadruppels van bij de drogist!

Ze zijn nog te koop: http://www.brouwmarkt.nl/feria-inmaakdruppels-tabletten-p-1399.html

MAAR: Bevat Natriumbenzoaat E211 7%

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...