Else Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Ik wil graag een compostbak of compostvat kopen, maar er zijn er zo veel dat ik niet goed weet welke er nou echt goed is. Graag hoor ik van jullie ervaringen over welke er goed is. Ik zat zelf naar deze te kijken https://www.vidaxl.nl/wormenbak-ecologisch-4-verdiepingen?gclid=CPXbhpDm6LgCFUgV3godzQoApgDie lijkt me wel handig omdat hij allemaal verschillende bakken heeft. Of dezehttps://shopnl.engels.eu/Websolutions/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=90975-600.6&unitcode=1+STK&cpl=780&gclid=CIrW98fn6LgCFcRQ3godMHEAOg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 De eerste is geen compostvat, maar een wormenbak. Daarin kun je ook wel groenafval uit huis en tuin composteren, maar dat is wat bewerkelijker omdat het gedoseerd en vrij klein moet worden toegevoegd. Omgekeerd komen in een goed verterend compostvat vanzelf een massa van die compostwormen. Ik hoor links en rechts van mensen met een wormenbak, dat ze na een of enkele jaren ermee stoppen en weer "gewoon" gaan composteren omdat het veel aandacht en speciale maatregelen vraagt. Het 2e is een erg groot compostvat en (daarom?) in mijn ogen nogal aan de prijs.Ik zou je adviseren om voor ongeveer hetzelfde bedrag 2 kleinere te kopen, zodat je kunt overscheppen, mengen en een startbak en een (bijna)-klaar bak tot je beschikking en die naast elkaar te plaatsen. Zelf heb ik er 6 in gebruik: voor en na en her en der gekocht. Een paar oudjes lang geleden bij de gemeente toen ze zelf composteren stimuleerden. De laatste 2 verleden jaar bij de Gamma voor ca. 27 Euro per stuk. Inhoud is allemaal 300 a 450 liter. Er is wel wat kwaliteitsverschil in de details en het ene vat is wat handiger dan het andere vanwege vorm of afwerking, maar ze "doen" het allemaal prima. De basiseisen zijn - denk ik - dat het binnenin donker is, afdekbaar, ventilatiegaten in de wanden (luchttoevoer) en in de bodem (je zet het op de grond en dan kunnen wormen e.d. er in en uit en kan evt. teveel aan vocht weg). Verder dat het geen grote openingen heeft i.v.m. ratten/muizen en woelmuizen die er in zouden kunnen nestelen in winter.Een luik onderin om rijpe compost weg te scheppen is niet echt nodig, wel handig soms in ergonomisch opzicht. Kunststof is het goedkoopste en daar zou ik altijd voor kiezen vanwege duurzaamheid. De rest is m.i. vooral een kwestie van smaak en budget, maar niet doorslaggevend. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dus die eerste wordt het dan niet. Ik ga dan op zoek naar 2 kleinere kunststof compostbakken. Maar als het geen schuifje onderin heeft, dan moet je dus wachten tot alles compost is? Hoe doe jij dat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Zou dit dan een goede zijn? http://www.marskramer.nl/web-only/compostbak-300-liter.html?gclid=CLb2z4aB6bgCFUjA3godVloAgw http://www.waschbaer.nl/Compostbak-voor-het-hele-jaar-330-l--10180d1a367333.html?gclid=CNOGzpWC6bgCFcdZ3godQgsAOQ Ik denk zelf dat de tweede dan beter is, omdat die meer gaatjes heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Vanaf bovenaf kun je ook scheppen, mengen..... Sowieso belangrijk voor een goede compost om af en toe eens te mixen en om te werken. Bijvoorbeeld van bak 1 naar bak 2...daardoor betere en gelijkmatigere verdeling en vertering, gelijkmatige verdeling van vocht en zuurstof in de hoop. Dat je bovenop groenafval gooit en dat er dan na een paar maanden beneden mooie compost uit te scheppen valt, dat is de wat simplistische reclame-voorstelling van zaken. Je kunt het beter wat helpen en sturen. Dat is niet heel veel werk, maar af en toe mengen en omscheppen helpt enorm. Dan gaat het allemaal wat sneller en gelijkmatiger. Hier op het forum zijn diverse goede draadjes over hoe je dat aanpakt! Toen ik nog met 2 bakken werkte en alleen wat keuken- en tuinafval en beetje kippenmest had om te composteren, wisselde ik om ca. het halve jaar. Dan stopte ik met aanvullen van bak 1 en liet die rijpen en vergaan. Begon met het vullen van bak 2 met verse spullen. Zo had ik toch 1 a 2x per jaar een flinke dosis compost. (Het slinkt wel enorm!) Nu heb ik een moestuin erbij en daardoor meer tuinafval + haal geregeld wat paardemest van een biologische zorgboerderij, die ik mee-composteer. Daardoor heb ik altijd wel 1 a 2 bakken beschikbaar met bruikbare compost en enkele bakken in opbouw en in omzetting. Een nieuwe bak "enten" met bacterien en schimmels en wormen uit een verteerde bak en mengen en omzetten van de een naar de ander gaat nu heel makkelijk. Vind composteren van de leukste en meest boeiende bezigheden in mijn tuin. Beide bakken lijken me goed geschikt. Vierkant model is bovendien ruimtebesparend. Als je veel kunt composteren (bijvoorbeeld mest van kippen, konijnen, paardenmest en de ruimte hebt....zul je t.z.t. misschien wel uitbreiden naar 3 a 4 bakken...?) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Bedankt voor alle uitleg, hier heb ik veel aan. Ik ga dan 2 stuks van de onderste bestellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts