wilmer Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 Ik heb dit jaar jaltomato bessen gezaaid, maar ik maak me een klein beetje zorgen dat er bijvoorbeeld zwarte nachtschade of wolfskers tussen de bessen groeit. Nou lees ik op het internet dat het verschil gemakkelijk te zien is, maar om eerlijk te zijn vind ik het niet zo overduidelijk. Wie weet de verschillen wel?En hoe groot is de kans dat er nou net een van die twee giftige bessen tussen mijn jaltomato's is beland?Dit zijn mijn jaltomato's trouwens: Quote
wilmer Geplaatst: 10 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2013 Om het helemaal interessant te maken kwam ik dit artikel trouwens tegen waarin uitgebreid wordt uitgelegd dat zwarte nachtschade overal ter wereld behalve in Noord Europa wordt gegeten en helemaal niet giftig is:http://foragersharvest.com/black-nightshade-2/Het moet niet gekker worden, zou dat waar zijn?Hoe dan ook Wolfskers lijkt er ook erg op en die is wel heel giftig, dus hoe zie ik nou het verschil? Quote
Chrones Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 Ik durf het niet te zeggen, mij is altijd verteld dat nachtschade alleen bij dieren voorkomt, dus dat een mens weinig tot geen last heeft, behalve symptomen van diaree en misselijkheid, nogmaals ben geen expert Quote
speets Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 Wie weet de verschillen wel?Je moet ook naar het blad kijken, niet alleen naar de vruchten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
wilmer Geplaatst: 10 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2013 Wie weet de verschillen wel?Je moet ook naar het blad kijken, niet alleen naar de vruchten  Wat is volgens jou het verschil in blad?Ik zal morgen of overmorgen een foto maken van het blad van mijn plant, ik heb die nu niet. Quote
speets Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 Artikel even samenvatten: de zwarte nachtschadebessen lijken erg op die van Atropa belladonna (Wolfskers of slaapbes) en die laatste is hardstikke giftig. "a well-known poisonous plant that has been used for centuries in medicine and murder."Door die verwarring heeft de Zw. n. een slechte naam gekregen, hoewel die prima eetbaar is.Leuk artikel!  Om je vraag te beantwoorden: Zwarte Nachtschade heeft wit-gele bloemen en iets ingesneden blad, itt de andere twee.De bloemen van de Belladonna zijn ook duidelijk anders en de bessen hebben dieper ingesneden kroonbladeren(of heet dat anders?). Die van jou zien er uit als Jaltomato. Dit is de Belladonna, met die lange slippen. Voor mij zou de bloem in elk geval overduidelijk uitsluitsel geven. Ik kan me je huiver wel voorstellen, maar ik durf wel proefkonijn te zijn Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
wilmer Geplaatst: 12 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 12 augustus 2013 BEdankt voor jullie reacties. Vandaag weer naar de tuin geweest, maar fotocamera vergeten.Toen maar takje meegenomen, hopelijk geeft dat wel een duidelijk beeld van de plant: Quote
Stan Geplaatst: 12 augustus 2013 Geplaatst: 12 augustus 2013 @Wilmer. Je eerste foto in een anderdraadje(identificatie wat voor ....) deed erg denken aan normale nachtschade(blad was breeder dan dit blad)maar, deze foto is voor 99.9 % zeker je jaltomato. En de zeg maar gewone nachtschade zie je nu overal tussen de tegels van de stoep e.d. dus kan je makkelijk gaan vergelijken om de soorten te leren onderscheiden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Valerie Geplaatst: 30 maart 2014 Geplaatst: 30 maart 2014 Hoe vonden jullie de smaak? Als je zo een bes/tomaat doorsnijd zie je toch ook het verschil? Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
wilmer Geplaatst: 1 april 2014 Auteur Geplaatst: 1 april 2014 Ik vond de Jaltomato uiteindelijk wel aardig, ik ga dit jaar ook de Guineese blauwe bes / blauwe wonderbes en de solanum burbanki proberen, kijken of die lekkerder zijn. En gewoon omdat ik een afwijking met ongebruikelijke planten heb De Jaltomato is wel een heel gemakkelijke plant, je zaait en je hebt er verder geen omkijken naar. Hij wordt best groot en geeft veel besjes. Ik heb ze vers gegeten en dat was wel aardig, ik heb er ook jam van gemaakt en dat was heel erg vies. Maar ik probeer ze zeker nog eens en wie weet met een ander recept wordt het wel super. Het is trouwens geen tomaat he. Het lijkt er helemaal niet op, mijn oorpsronkelijke vraag was hoe je het zou kunnen onderscheiden van zwarte nachtsschade en belladonna. Wellicht dat het makkelijk is als je die planten goed kent, maar dat is bij mijn niet het geval. Ik kan de jaltomato nu wel zo herkennen trouwens, dat is niet zo moeilijk als je ze eenmaal hebt gehad. Quote
Valerie Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Ik heb het gezaaid en ga het kweken in een pot hopelijk hoef ik dan niet bang te zijn voor andere nachtschade. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
wilmer Geplaatst: 5 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2014 Ik heb nu de eerste bes van de solanum burbanki geproefd, en moet zeggen dat ik die veel lekkerder vind dat de jaltomato. Veel sappiger, zoeter en geen pitjes, weinig verschil met de bosbes uit het bos qua smaak vind ik, lijkt helemaal niet op de jaltomato. Aanrader! Quote
MSDG Geplaatst: 10 januari 2022 Geplaatst: 10 januari 2022 Even een kleine bump, zijn er inmiddels mensen die de jaltomato wat vaker hebben uitgeprobeerd? Heb zaadjes meegestuurd gekregen in een ruil zonder dat ik er om gevraagd had maar er is weinig info en de weinige info maakt me nog niet erg optimistisch om ze ook te zaaien. Benieuwd of een aantal jaar verder de smaak al wat verbeterd is? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.