Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zonwering kas


HuubvG

Aanbevolen berichten

Ik heb alvast vliesdoek gespannen in de kas op de zuidelijke kant. Voordat straks alle planten binnen verbrand zijn. Hiervandaan vind ik het niet storend staan, ik kan verder nog mooi door de kas heen kijken.

 

Het automatisch openend venster moest ik wel verplaatsen naar de andere schuine zijde.

 

buitendoen2913391364483240.jpg

linker lange en schuine wand

 

Ik heb overwogen of ik zou gaan kalken, maar dit lijkt me toch mooier staan.

 

Zijn andere kasbezitters al aan het zonweren, of later pas, en hoe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi wel eens een oud tapijt over een deel van de kas als het zeer heet is, de afgelopen jaren was dat niet nodig. Ik spuit de paden en de muurtjes nat om de temperatuur omlaag te laten gaan, en plak van die autoschermen, die bedoeld zijn voor kinderen achterin, voor de planten die het te warm krijgen. Als het heel erg is gebruik ik kranten, en alles staat altijd open bij mij.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekalken (met Temperzon b.v.) is beter dan "tapijten" over de kas of vliesdoek erin. Met "tapijt" wordt het veel te donker en met vliesdoek binnen voor de ramen, heb je nog de warmte binnen. Ik heb een kasje, vergelijkbaar met wat hier boven werd getoont, de ramen zijn momenteel nog niet wit gemaakt, van de week vergat ik een keer de schuifdeur open te zetten en ondankt de twee automatisch openende ramen werd het 42°C (buiten slechts + 4°C). Dat is echt niet goed voor de plantjes die er in staan. Ga van de week éérst weer blikje Temperzon halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat het met een kleine kas zo is, maar ik heb met mijn kas weinig problemen met oververhitting. Tegel en muurtje maak ik smorgens nat als het erg warm is. De boel lekker openzetten. Dat tapijt gaat er alleen maar overheen als het juli is en heel heet. Dat het er even wat donkerder door wordt geeft niks, er komt zat licht door de zijramen naar binnen, ik heb er volgens mij nog nooit een tomaat minder om gegeten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Vandaag hier geen zonwering nodig, het regent al de hele dag.

Maar gisteren was het 's middags wel erg warm in de kas met felle zon.

Dacht ook over Temperzon na, maar ik kan moeilijk bij het dak komen met verven. Bovendien moet je dan in de herfst dat spul ook weer verwijderen. Lijkt mij wel veel werk.

 

@HuubvG: ik vind dat vliesdoek van jou wel een mooie oplossing, hoe krijg je dat zo mooi strak? Ik heb het ook geprobeerd maar bij mij lijkt het meer een tent

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Alles met alles heb ik toch voor een andere manier van zonwering gekozen. Een haag van haagbeuk en akebia gaat het worden. Het duurt wel even voor die op hoogte zijn, dus heb ik ook eenjarige klimbloemen gezaaid, reukerwten en pronkwinde die 2,5 m hoog worden. Rechtopstaande bamboestokken in een enkele rij moeten het geheel leiden zodat het een smalle hoge haag wordt die wel zon doorlaat maar toch een beetje getemperd. Tegen de winter zijn de eenjarige klimmers weer weg en de haagbeuk en akebia laten hun blad vallen, zodat er dan meer licht door kan. Afwachten hoever 't spul in juli is gegroeid anders moet ik alsnog het vlies erbij gaan halen. Het is een kleine kas en de temp loopt behoorlijk op als de zon hoog staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Ik doe het met Temperzon, 3 kanten van de kas. Alleen de noordkant hou ik open. Maar mijn kas staat wel de hele dag in de zon, van alle kanten, behalve noord. Aan de noordkant hou ik de laatste ruit aan de west en oostzijde ook open opzij. Bovenop niet. Is alles dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig fijn spul, temperzon. En je doet jaaaren met een bus. (tenzij je een enorme kas hebt natuurlijk) Ik ga het nu voor het eerst afwassen, en ik meen ooit gehoord te hebben dat warm water het beste werkt, maar dat weet ik niet meer zeker. Kunnen jullie dit bevestigen cq ontkrachten? Voor ik met warm water ga slepen?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was het er niet meer af omdat het al aardig gesleten is, het zit aan de buitenkant hè...

...en ook omdat we een paar jaar terug ineens een vet zonnig weekje kregen toen ik nog geen temperzon op de ramen had opgebracht (en alles zo'n beetje gekookt was in de kas en in de warme bak onder de ramen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik lees vaak dat temperzon moeilijk te verwijderen is.

Er zijn er die het met een plamuurmes verwijderen...

Doen jullie het echt met gewoon water?

Helpt azijn misschien?

 

Ik ga het dak met witvast (is heel gemakkelijk te verwijderen en slijt door de regen na enkele maanden)doen en de zijkanten met temperzon.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit iets over Temperzon gelezen , maar ik was het er toch écht af met gewoon koud water. Niks moeilijk te verwijderen hoor, echt niet.

Misschien dat iemand het er heel dik op gesmeerd had ? Ik zou het niet weten, ik smeer het er niet zo dik op. Spul heet: 'Temperzon' toch ? Niet 'ZonderZon' .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...