Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien in pot bemesten?


Metje

Aanbevolen berichten

Zojuist lees ik op het internet (op deze website: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/aardbeien-doordragers-in-pot/) dat je aardbeien in pot zeer regelmatig (elke week een soeplepel!) mest moet geven.

 

Ik citeer:

Vergeet niet om regelmatig bij te bemesten. De continue groei van bladeren, vruchten en bloemen vergt immers heel wat energie. Bij dit systeem zou je wekelijks een soeplepel organische meststof met een relatief grote hoeveelheid kalium kunnen strooien op de grond die zich binnen de zwarte ring bevind. Dit is bijvoorbeeld een meststof met ongeveer de verhoudingen 6-4-12. Doordat op diezelfde plaats ook steeds water gegeven wordt zal de meststof ook goed verteren en in de grond dringen. Je kan, voor een snellere werking, ook wekelijks vloeibare meststof oplossen in het gietwater.

 

Nu heb ik op dit forum juist regelmatig gehoord dat je dat niet moet doen, omdat de bladeren dan verbranden. Zelf heb ik dit aan den lijve meegemaakt, toen ik mijn allereerste aardbeien vloeibare groentemest had gegeven. Het resultaat was zeer treurig, gelukkig is het uiteindelijk met veel uitspoelen en met rust laten goedgekomen. Is het advies op die website gewoon helemaal verkeerd? Of geld dat "niet mogen bijmesten" alleen voor heel jonge planten? Mijn planten zijn overigens begin dit jaar gekocht, ik weet niet of ze dan nog als jong worden beschouwd... En hoe zit het met aardbeien in de volle grond? Ik had begrepen dat je die überhaupt niet moet bijmesten, wat ik dus ook niet heb gedaan.

 

Alvast bedankt!

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm... misschien juist andersom?

 

In een pot word het vocht sneller verdampt -> je doet er vaker water bij -> met dat water komen vaker weer nieuwe voedingsstoffen mee. En in de grond verdampt alles minder snel, dus minder snel nieuw water er bij, is ook minder snel nieuwe voedingsstoffen er bij?

 

Zo heb ik laatst in een zoektocht na verlichting gevonden, dat je plantjes onder LED lichtjes extra voeding moet geven dan onder andere lampen, want onder de led lampjes zou je 90% minder water moeten geven, maar als nog hebben ze wel evenveel voeding nodig.. dus moet je zorgen dat je water meer voeding bevat zodat die vermindering in hoeveelheid niks uitmaakt.

 

 

Mijn aardbeien in pot en volle grond: t krijgt allemaal voeding, geen problemen gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, als die van jou het niet nodig hebben Dennis, dan die van mij waarschijnlijk ook niet. Dus tenzij er nu iemand roept "je bent gek als je die aardbeien geen voeding geeft!" laat ik alles dit jaar onbemest.

 

Je verhaal met die LED-lichtjes vind ik om eerlijk te zijn nogal ingewikkeld. Daar ga ik nog eens goed over nadenken .

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verhaal:

 

Dat gaat er gewoon vanuit dat: Wanneer het meer verdampt, het meer water krijgt -> waardoor het ook meer nieuwe voeding al automatisch krijgt, dus dan zou een pot minder nodig hebben dan de volle grond,,,... Maarja of dit stukje theorie ook valt toe te passen op aardbeien...

 

 

Maar ehm, mijne niet nodig?? Waar heb ik dat getypt?

Ik voed ze wel gewoon een beetje hoor, zoals iedereen doet. ik hou gewoon ongeveer de dosering aan die op de verpakking staat.

Gewoon niet te veel doen, anders verbranden je blaadjes idd.

 

 

 

En Hans: Ja weet ook niet precies, stond toen op chillipepersforum , denk vooral de mineralen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had als proef de Sonata's in de serre in potten er enkele losgekoppeld van de druppelaars en handmatig enkel water gegeven zonder mest, wat de andere wel kregen.

 

Er was een enorm verschil in de grote van de vruchten, die meststof gekregen hadden waren zeker dubbel zo groot, er was een licht smaakverschil en textuurverschil, niet noemenswaardig.

 

De mestlozen leken harder te zijn, doch leken meliger.

De bemeste leken zoeter.

 

Weliswaar minimale verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hoeveel en hoeveel keer per week vloeibare mest? (aan doordragende aardbeien in potten op balkon)

Ik lees van alles over grammen per liter per watergift, maar nergens over hoeveel keer per week. En juist dat lijkt me belangrijk. Het gaat immers om de hoeveelheid voeding die een plant krijgt. Bij veel verdamping (en die is in een pot groter dan in de volle grond) moet er uiteraard meer water gegeven worden, maar niet meer voeding.

 

Ik ben wat aan het rekenen geslagen, voor een wateroplosbare meststof NPK 4:6:12. Ik los hiervan 1,5 gram op in een liter.

Ik denk dan per week per (goed groeiende!) aardbeienplant ongeveer 150 ml oplossing te geven.

Dit komt neer op 1,5 g x 0,15 l = 0,225 g per plant per week. Per seizoen jun-sep (4 maanden = 13 weken) krijgt elke plant dan 13 x 0,225 = 3 g vaste stof.

(En voor mijn struiktomaten, die zijn nu ca 60 cm hoog, ongeveer het dubbele: 300 ml per plant per week)

(Voor beide geldt: door de teelt in potten vindt er vrijwel geen uitspoeling plaats)

 

Krijgen ze zo genoeg / te veel / te weinig?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

@bobvanschie. Snap ik dat niet zo goed, als jij de info van die website graag zou volgen. Waarom mest jij dan iedere maand ?

 

Ik doe dat in ieder geval zeker niet. Heb ik de meeste aardbeien wel in de volle grond, maar ook mijn aardbeien in pot mest ik zeker niet jaarrond.

In maart een basisbemesting ( koemestkorrels ) in mei een complete mest ( aardbeienmest ) en daarna om de maand een beetje tm september. De doordragers iets meer, de eenmaaldragers wat minder, In september voor het laatst en het minst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. De planten in pot dan he ? Ja gewoon een halve eetlepel complete mest. 4-6-8 of iets in die geest. Niet speciaal aardbeienmest ( dat heb ik dit jaar toevallig niet gekocht ) maar zoiets. Heb ook een keer tomatenmest gegeven, daar had ik wat meer van. Die heeft hogere cijfers dacht ik, dus krijgen dan wat minder. Ik mest aardbeien zeker niet veel.

Pot waar de vrij forse plant in staat is doorsnede 35 cm. Denk dat ik na april 3 x mest. Ongeveer. Komende week wordt de laatste keer. De stekken ( ook in die maat pot inmiddels ) geef ik dan nu ook de 1e en enige keer. Volgend jaar gaan die potten trouwens in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een tomatenplant verlang je wel veel meer he ? In korte tijd ( 1 zomerseizoen ) groei, bloei en dragen tomaten. Is toch wel een heel ander verhaal.

Maar mesten tomaten is ook een heel ander topic denk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nu ik er zo over nadenk is dat ook zo ... die hele bemesting, ik blijf er mee worstelen... maar goed is ook mijn eerste jaar. Mijn evie2 doordrager heeft eigenlijk nauwelijks smaak.. ook als ik hem lang aan de plant laat rijpen. Heb alles braaf gedaan, MM mix samengesteld, bemest volgens voorschrift, goed water gegeven, en dan.... geen smaak. Gewoon waterig. Dan denk ik, zal het dan aan de bemesting liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We dwalen denk ik af ?

 

Maar juist de Evie II , die is bij mij de állerlekkerste ! En staat toevallig ook in pot. Ik heb maar 1 plant om uit te proberen dit seizoen. En hij was ( is ) heerlijk !!

Juist niks waterigs. Zéér smaakrijk. ( maakt helaas bijna geen uitlopers bij mij, maar bloeit nog volop )

Wel zonnig zetten natuurlijk. Staat bij mij in de volle zon ( 9+ uur zon op een dag ). Krijgt gewoon 1 a 2 x op een hete dag water en niet te veel mest dus. Ruime pot. Dat wel. Potgrond en klei gemengd 50/50

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...