Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Frietaardappelen


Borsalino

Aanbevolen berichten

Mijn vrouw lag al een heel week te zagen om frietaardappelen uit te doen.

 

Hier de vertaling voor de Nederlanders;

Mijn vrouw liep al een ganse (hele) week te zeuren om patat-aardappelen te rooien.

 

Heb Allegria en Beluga staan, de Allegria staat het loof heel wat groter, hoewel beiden zelfde dag gepoot.

Met maar 78 groeidagen had ik niet veel grote verwacht, doch vond het nog een mooie opbrengst met 1.2 kg en maar 2 kleintjes, de rest groot genoeg voor frieten, ben benieuwd naar de smaak.

 

img0346gd.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

ben benieuwd of ze lekker waren. Vast wel

 

Getver ze waren gewoon niet te vreten zo slecht.....................................

 

Graptjeeeeeeeeeeeeee, zalig lekker zo een goudgeel gebakken frietje van verse aardappelen.

 

Alegria zet ik alvast terug volgend jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Heerlijk, zelf gemaakte patat! Daar kan geen Mac tegenop.

Ik vind het lekker om er nog iets van schil aan te laten.

 

Maar Borsalino: nederlanders gebruiken het woord "ganse" al 50 jaar niet meer.

Maar pas je niet te veel aan aan dat taaltje van die nederlanders! Ik geniet echt van je taalgebruik.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonnie ik doe graag eens gek, zo ben ik, klinkt het niet dan botst het zeggen wij hier.

 

Menu met de verse patat was een slaatje met grijze garnalen en smaakloze watertomaat uit de supermarkt met een goeie kwak mayo.................................zalig genoten, beter dan dat 3 letterwoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik maar niet naar je gewicht vragen

Die piepers zien er goed uit. En er kan idd geen snackbar op tegen zelfgemaakte patat met mayo. Maakt je vrouw de mayo anders als het recept dat hier op de site staat? Dan willen wij die versie ook wel s lezen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik maar niet naar je gewicht vragen

Die piepers zien er goed uit. En er kan idd geen snackbar op tegen zelfgemaakte patat met mayo. Maakt je vrouw de mayo anders als het recept dat hier op de site staat? Dan willen wij die versie ook wel s lezen.

 

Das haar geheim, gaat van moeder op dochter over. Grootmoeders recept zeg maar.

Zal het haar eens vragen, weet wel dat ze dat doet in een groot formaat soepbord.

 

Dat gewicht van haar lekker eten is niks, maar hetgeen waar ge het mee doorspoelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een rijtje Beluga frieters gerooid.

Moest een gang maken want kon niet meer door tussen mijn patatten.

 

De Beluga had veel korter loof dan de gelijk gepote Alegria.

Wel minder kilo opbrengst per plant doch grote patatten, wel minder in aantal dan de Alegria.

 

Moraal van het verhaal, volgend jaar enkel de Alegria.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jooze, zie dat je van Hilversum bent, heb daar nog een leuke anekdote over.

 

Toen ik nog een klein menneke was woonden wij naast de Politie.

Er was een agent die niet al te snugger was.

 

In ons dorp zagen we nooit buitenlanders (zat wel een negerke in mijn klas, maar toen was Congo nog van België en was dus geen buitenlander!) laat staan Nederlanders.

Was er toch een Nederlander die een overtreding begin en op de boek vloog, een bekeuring kreeg.

 

Toen de niet al te snuggere politieman de Nederlander van Hilversum zijn adres noteerde vroeg die Hilversum 1 , 2 of 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 1 maand later ...

Dus Borsalino wat is volgens u den beste frietpieper? Ik speur het hele internet af maar zoveel als er soorten zijn zoveel meningen.

 

Ik had vroege Anais, maar deze bevatten veel suiker en worden glazig in de frituur. De Dore als experiment gebakken maar zoals verwacht te meelderig.

 

Ik ben nu op zoek voor volgend seizoen naar een ultieme frietpieper, de bint schijnt nogal wat problemen te kunnen geven !?

 

Ik zat zelf te denken aan premiere AM of frieslander, maar de soorten van jouw klinken ook goed.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die challenger vind ik ook goed klinken, misschien volgend jaar maar eens proberen. Wij hebben thuis de voorkeur voor frieslander, maar ook agria bevalt goed voor friet.

Bint zou ik persoonlijk niet doen vanwege de hoge vatbaarheid voor ziektes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had als frietras staan Beluga en Allegria.

 

Beluga is de lekkerste, doch weinig opbrengst.

Allegria is ook lekker maar geeft dubbel zoveel opbrengst tegenover de Beluga en ze hebben meer % grote.

 

Dan de bewaaraardappelen, het bekende Bintje is natuurlijk een lekkere friet.

Challenger geeft een massa grote aardappelen en ook zeer lekker.

Als ik op 10 punten zou geven.

 

Beluga 10

Allegria 9

Bintje 8.5

Challenger 9

 

Opbrengst per plant.

 

Beluga 0.7

Allegria 1.2

Bintje 1.7

Challenger 2.4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de ziektedruk van Bintje op te vangen is deze alsook de Challenger vroeger gepoot.

Vorige week geklaploofd en ze blijven gewoon in de grond zitten, tot eind november of zoiets.

Dan ga ik ze inkuilen.

Ze hadden toen ik ze geklaploofd had 120 groeidagen.

 

Het loof van de Bintjes begon minder groen te worden en te strijken.

 

Daarentegen dit van de Challenger stond nog frisgroen en recht.

 

Maar heb besloten om het loof te klappen wegens Coloradokever, wilde niet spuiten.

En door de proefrooing wist ik dat de opbrengst goed genoeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappel leek > klaploven....kan ik mij iets bij voorstellen....maar....

Wat is het doel hiervan? Groeit de aardappel dan nog wel door ?

 

P.s. heb ff snel gegoogeled maar de soorten van Borsalino zijn alleen leverbaar bij Aveve (of andere belgische winkels) weet iemand nog een nederlands adres.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...