Meloenpeer Pepino

<<

heidike_21

Woonplaats of Regio: antwerpen

Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)

Bericht vr 08 nov 2013, 10:31

Re: Meloenpeer Pepino

Wanneer moet je hem nu juist snoeien ?
Ik heb het al eens gevraagd maar er kwam nooit een antwoord op .
Beide zijn nu grote planten en maken zelf nog bloemen aan ( die ik natuurlijk wel uitknijp )
Ik heb hem in september gekocht .
Afbeelding
Afbeelding
<<

thea

Woonplaats of Regio: Kommerzijl

Bericht vr 08 nov 2013, 11:51

De foto geeft aan hoe groot ze nu zijn?
En zal ik ze niet snoeien maar nijpen.
Linker plant links de stengel kan je op de 2de blad koppen.nijpen ook ze de anderen.
Dan krijg je een mooie voller plant?
Wat je eraf haald kan je stekken.
http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
<<

Victorus

Woonplaats of Regio: Zuid Holland

Bericht vr 08 nov 2013, 12:03

Het lijkt er op dat ik een pot met wurmen opengetrokken heb toen ik begon over de smaak van pepino's. Misschien geven de postings op Youtube een verkeerd beeld van de vrucht en hebben de mensen die die filmpjes er op gezet hebben toevallig slechte of onrijpe vruchten gehad. Ik zal ze zelf nog weleens proberen. De site van Vreeken zegt er over:

Dit familielid van de aubergine en de aardappel is typisch een plant uit Zuid-Amerika, waar hij dan ook populair en bekend is. De plant wordt ongeveer 1m hoog, en krijgt hele fraaie, crèmekleurige vruchten met paarse streepjes. Uit zaad komen vruchten met zachte en zoete smaak (als meloen) maar er komen ook exemplaren, die net als aubergines worden geroerbakt omdat ze bitterder zijn. Selecteer de zoetste planten om mee te stekken en door te telen: heerlijk in salades en voor -of nagerechten. De planten houden van warmte, kunnen ‘s zomers buiten en moeten vanaf de eerste kou in september naar binnen. ‘s Winters af en toe snoeien, koel en licht zetten. We selecteren op planten met donkere stelen en donkerpaarse vruchten, die zullen er dus zeker bij zitten.

Kennelijk is het zo dat vruchten van gezaaide exemplaren nogal uiteenlopen qua smaak. Het advies is door te kweken ("stekken") met planten die de beste vruchten geven.
<<

heidike_21

Bericht za 09 nov 2013, 10:15

Zo zien inderdaad de planten er nu uit .
Ik heb even getwijfeld om ze uit te knijpen en ze te gebruiken om te stekken .
Maar las dat dit meestal in september gedaan werd dus dacht dat het niet meer kon .
Dus heb ik het uiteindelijk niet meer gedaan .
Toch bedankt voor de tip , ik maak er meteen werk van !
<<

Frans

Woonplaats of Regio: Limburg Nl

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht za 09 nov 2013, 18:50

Re: pepino's in serre

Frans schreef:Niet ondersteunen heeft ook zijn voordelen. Takken die de grond raken schieten op hun beurt zeer gemakkelijk wortel waardoor je een struik krijgt die steeds verder uitdijt en die door het grote wortelstelsel in staat is veel meer pepino's te produceren dan een op stam gekweekte pepino ooit zou kunnen .
Even laten zien wat ik bedoelde. Wat je hier ziet zijn twee planten die dit jaar zonder ondersteuning hun gang mochten gaan .
Afbeelding
Het is een jaarlijks terugkerend verschijnsel dat in verhouding maar weinig pepino's echt rijp worden en alleen die zijn lekker. Als ik van deze twee struiken er een twintigtal heb kunnen oogsten voor consumptie (wel hele mooie) dan houdt het op. De onrijpe kun je nog wel los van de struik binnen laten narijpen , ze kleuren dan ook nog wel, maar een goede smaak krijgen ze niet meer. De onrijpe vruchten op onderstaande foto gaan daarom naar de composthoop. Volgend jaar ga ik toch eens alle pepino's die na een bepaalde datum gevormd worden (ik denk dan aan half augustus) verwijderen. Eens kijken of dat ten goede komt aan de hoeveelheid rijpe vruchten.
Afbeelding
<<

heidike_21

Bericht za 09 nov 2013, 20:15

Hoe doe je dat @Frans ?
Doe je er iets speciaals voor ?
Ik vind het echt prachtig en twijfel nu ook om ze in volle grond te planten ( uiteraard na de winter ) .
Hoe meer oogst , des te beter en des te meer kan ik weggeven :D .
Gaan ze niet snel stuk in vollegrond ?
<<

Frans

Bericht za 09 nov 2013, 21:36

Als ik al een verklaring moet vinden waarom ze het zo goed deden dan zal dat o.a. liggen aan de mooie losse grond die ik heb. De beschutte en zonnige ligging van de tuin helpt ook mee. Verder komt er ieder jaar weer een ruime hoeveelheid (eigen) compost in mijn tuin en zal de royale hoeveelheid champost die ik eind vorig onder freesde ook wel het nodige effect hebben gehad. Op een paar handjes koemestkorrels na is er verder niet bijgemest .

Wat bedoel je met 'stuk gaan in de vollegrond' Heidike ? Als je daar de vruchten mee bedoelt , die hebben geen problemen met op de grond liggen. Ik ben bijvoorbeeld dit jaar geen enkel rot exemplaar tegen gekomen. Nu liggen de vruchten bij mij door een goede afwatering van de grond wel nooit in de modder. Bedoel je er de planten mee , zonder ondersteuning zakken de stengels vanzelf wel naar de grond waar ze wortel schieten en nieuwe uitlopers laten groeien.
<<

heidike_21

Bericht za 09 nov 2013, 22:06

ja ik bedoelde er de planten mee .
Ik heb zo'n beetje schrik als ik ze allebei in de grond zet , dat ze beide zullen sterven .
Ik heb dan geen reserve meer over .
Compost kan je dat ook nog altijd in maart toevoegen ?
Of moet dat nu ?
De compost is nu namelijk op en moet aan een nieuwe composthoop beginnen :).
<<

Frans

Bericht zo 10 nov 2013, 00:44

Waarom neem je niet een paar stekjes van je huidige planten die je dan als reserve planten aanhoudt voor volgend jaar ? Het is weliswaar al laat in het seizoen om te stekken maar een pepino wortelt zo gemakkelijk dat dat volgens mij ook nu nog best moet lukken. Zet de stekjes rechtstreeks in vochtige stekgrond of in met een beetje zand gemengde potgrond op een warm en licht plaatsje (niet in de zon , ook al is die momenteel niet zo sterk meer) . Om teveel verdampen tijdens de wortelvorming tegen te gaan kun je enkele dagen een plastic zakje , waarin je een paar gaatjes prikt , over de stekjes heen doen.

Tijd genoeg om in maart compost aan je grond toe te voegen . Daarnaast is een organische bemesting natuurlijk ook belangrijk.
<<

heidike_21

Bericht zo 10 nov 2013, 00:49

Bedankt ik heb vandaag al enkele stekjes aangemaakt en in potgrond gezet .
Alleen heb ik er niet alle vertrouwen in ze hingen al behoorlijk slap ( echt heel slap )
Maar we wachten gewoon af .
Morgen zal ik er nog een plastiek zakje over doen .
Hopelijk komt het goed .
VorigeVolgende

Keer terug naar Fruit en noten

Deel dit bericht:

|  |