Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meloenpeer Pepino


Eva

Aanbevolen berichten

Als ik al een verklaring moet vinden waarom ze het zo goed deden dan zal dat o.a. liggen aan de mooie losse grond die ik heb. De beschutte en zonnige ligging van de tuin helpt ook mee. Verder komt er ieder jaar weer een ruime hoeveelheid (eigen) compost in mijn tuin en zal de royale hoeveelheid champost die ik eind vorig onder freesde ook wel het nodige effect hebben gehad. Op een paar handjes koemestkorrels na is er verder niet bijgemest .

 

Wat bedoel je met 'stuk gaan in de vollegrond' Heidike ? Als je daar de vruchten mee bedoelt , die hebben geen problemen met op de grond liggen. Ik ben bijvoorbeeld dit jaar geen enkel rot exemplaar tegen gekomen. Nu liggen de vruchten bij mij door een goede afwatering van de grond wel nooit in de modder. Bedoel je er de planten mee , zonder ondersteuning zakken de stengels vanzelf wel naar de grond waar ze wortel schieten en nieuwe uitlopers laten groeien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik bedoelde er de planten mee .

Ik heb zo'n beetje schrik als ik ze allebei in de grond zet , dat ze beide zullen sterven .

Ik heb dan geen reserve meer over .

Compost kan je dat ook nog altijd in maart toevoegen ?

Of moet dat nu ?

De compost is nu namelijk op en moet aan een nieuwe composthoop beginnen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom neem je niet een paar stekjes van je huidige planten die je dan als reserve planten aanhoudt voor volgend jaar ? Het is weliswaar al laat in het seizoen om te stekken maar een pepino wortelt zo gemakkelijk dat dat volgens mij ook nu nog best moet lukken. Zet de stekjes rechtstreeks in vochtige stekgrond of in met een beetje zand gemengde potgrond op een warm en licht plaatsje (niet in de zon , ook al is die momenteel niet zo sterk meer) . Om teveel verdampen tijdens de wortelvorming tegen te gaan kun je enkele dagen een plastic zakje , waarin je een paar gaatjes prikt , over de stekjes heen doen.

 

Tijd genoeg om in maart compost aan je grond toe te voegen . Daarnaast is een organische bemesting natuurlijk ook belangrijk.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk eigenlijk dat net als zo veel gewassen ( aardbeien bv hoeven zélf echt niet in de zon te hangen, druiven ook niet ) dat het hier ook zo werkt: de suikers worden in de bladeren aangemaakt : die willen zon. De vrucht zelf niet echt.

Heb hier 2 grote ballen in de plant hangen, plant in koude kas. Ze halen het waarschijnlijk nét niet om goed af te rijpen voor de echte kou. Helaas. Wel alles aan bloei weggenepen na ontdekken van deze vruchten, maar was toch wat te laat al. Ik ga zeker volgend jaar weer proberen. Mooie dingen. Ik neem van de week stekken. Mijn plant zit nu echter wel helemaal vol met luis.

Ook buiten proberen volgend jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net over 4 plantjes plastiek getrokken .

Bedankt voor de tip Frans .

Ik laat ze zo een weekje boven de verwarming staan .

Het is daar ongeveer +- 38 graden .

Lukt het zo of is dat te warm ?

De pepino is voor mij echt onbekend .

Zoals ik al zei heb ik er niet meer een goed oog op want ze hangen nog steeds enorm slap !

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 graden is te warm Heidike . Gewoon kamertemperatuur, ik denk dan aan iets boven de 20 graden , is beter . Laat verder niet teveel blaadjes aan je stekjes zitten. Zoiets als deze stekjes moet het zijn.

IMG276199041384080043.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Mijn enige iets richting rijpe meloenpeer. Er hangt nog 1 grotere, die nog echt helemaal groen is.

Volgend jaar beter. Ik ga het tóch nog een keer doen , maar dan buiten. ( zei Frans in mei al, maar goed, hij stond bij mij al in de koude kas )

 

2013-11-28-1137801385653328.57

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht wel dat dat ergens in dit topic aan de orde kwam. Ze moeten op zn minst goed kleuren, en daarna binnen afrijpen, dacht ik me te herinneren.

 

Mijn plant had al wel vorstschade trouwens. Stekken nemen zal misschien lastig worden: plant is een grote wolk luis, plakt aan alle kanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Indy

Er moeten op zijn minst paarse strepen aanwezig zijn. Daarna moet de vrucht nog naar geel afrijpen en dat bij voorkeur aan de plant zelf. Bij vruchten die aan het eind van het seizoen nog geen paarse strepen hebben kun je je de moeite om ze binnen verder te laten afrijpen besparen want smaak krijgen ze niet meer.

 

@Bit

Als er nog topjes zonder vorstschade zijn moet dat stekken nog steeds lukken. Meloenpeer is wat dat betreft een probleemloze plant. Zelf heb ik ongeveer veertien dagen geleden acht stekjes in potjes gezet en die zijn alle acht aangeslagen.

 

Op de foto zie je samen met de nieuwe plantjes nog een optimaal afgerijpte meloenpeer. Jammer dat er in ons klimaat maar relatief weinig meloenperen zo ver komen want optimaal afgerijpt zijn het echt lekkere en frisse vruchten. Nu ik enkele jaren met deze planten bezig ben geweest denk ik dat ik , vanwege de problemen met afrijpen , wel mag concluderen dat de meloenpeer voor ons klimaat een niet zo geschikte plant is .

 

m295611385669336.JPGm388861385669368.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Vandaag mijn Meloenpeer 'Pepino' geproefd.

Ding als stek gekregen op de MTFD afgelopen voorjaar. Heeft in de koude kas gestaan ( fout, had buiten gemoeten ) en een paar meloenpeertjes geoogst. Heel laat wel. Oktober geloof ik, net voor de 1e vorsten die we ergens eind oktober hadden. Ding toen ook gefotografeerd, staat wel ergens in dit topic.

 

Al die tijd hier in de huiskamer op een schaaltje gelegen. Ding ging nu toch echt wel ( ietsje nog maar ) rimpelen.

 

Opengesneden en geproefd. Fris-zuur en wat zoet. Vaag iets van meloen, maar eerder heel erg mango ! Best lekker en rijk van smaak. Goed te doen in salades denk ik. Om zo uit de vuist te eten iets zaan de zure kant. Ik proef hem nu nog. 10 minuten na het proeven. vage combinatie tussen zoet en zuur. Tropisch fruit. Iets ver weg: Ananas. Eerder mango dus. En heel even iets van meloen. een iets te groene meloen.

 

DSCN542466181392036396.JPGDSCN542534731392036406.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 1 maand later ...

Nou ik vind die pepino maar lastig te zaaien! Ik heb er 3 gezaaid, daarvan kwam er maar 1 op. Veel later ontkiemde een 2e, maar daar bleef het bij, hij stopte met groeien nog voordat hij kiemblaadjes had. Enfin, die eerste leek het goed te doen, maar toen werden de onderste 2 blaadjes gelig en vielen ze er af. Ik dacht dat dat niet erg was omdat het de kiemblaadjes waren (hoewel die hetzelfde zijn als de andere blaadjes). Maar nu werd ook het 3e blaadje gelig en valt ie er af. Als we zo door gaan krijgt ie nooit van zn leven meer dan 2 blaadjes! Iemand enig idee hoe dat komt?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

de zaden komen van 123zaden (niet goedkoop ook vond ik). Fotootje:

 

10245315_10152355831576967_3521833396652788673_n.jpg

 

Dat voorste blaadje is de oudste, die verkleurt nu langzaam lichter, en zal er verwacht ik dus binnenkort wel weer af vallen.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...