Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mollen in je tuin voorkomen?


Elena

Aanbevolen berichten

Weet iemand of het mogelijk is om mollen te voorkomen? Wij zitten aan de bosrand en hebben behoorlijk wat last van mollen. Natuurlijk zetten we klemmen maar er komt geen eind aan. zo jammer van het gras dat steeds weer omgeploegd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij niet

Hier hebben we er ook wat. Maar ja, we wonen nou eenmaal op het platteland, en daar heb je mollen (en woelmuizen, en muizen en ratten, enz. enz.). Je kunt proberen om de aantallen wat in te perken. Maar als je ze echt allemaal weg wilt hebben, is het tuinieren niet leuk meer. Steeds weer de frustratie als er weer 1 een molshoop maakt...

Steeds weer een nieuw middeltje proberen, en steeds komen ze gewoon weer terug.

 

Ja, of je moet om je hele weiland/grasveld afgraven, daar mollengaas neerleggen, en dan weer gras leggen/zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind mollen wel geinig, maar de buurman heeft er een hekel aan. Die vind het praktisch om elk najaar en voorjaar klemmen te plaatsen, vorig jaar nog 6 gevangen terwijl ik eigenlijk geen molshoop heb gezien. Iets vriendelijker lijkt me om zo'n trillings apparaatje aan te schaffen, zou een bereik van 1200 m2 hebben, geen idee of het echt effectief is alleen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo`n apparaatje werkt bij mij ongeveer 4m2..hooguit..misschien wel minder. Handig vooral als je een mol hebt bij je groente.

Verder wordt het lastig..je kunt je vangen of vergiftigen ( echt zonde want een mol helpt je in de tuin door enge beestjes op te eten) de gangen worden dan vaak ingenomen door woelmuizen..dat is erger.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo`n apparaatje werkt bij mij ongeveer 4m2..hooguit..misschien wel minder. Handig vooral als je een mol hebt bij je groente.

Verder wordt het lastig..je kunt je vangen of vergiftigen ( echt zonde want een mol helpt je in de tuin door enge beestjes op te eten) de gangen worden dan vaak ingenomen door woelmuizen..dat is erger.

 

Ik heb je blog uitgebreid bekeken. Geweldig!! Vooral je recepten vind ik fantastisch. Leuke en aparte recepten en daar wil ik zeker wat van maken. Vooral de Paardebloemwijn vind ik erg leuk. Inspirerend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Elena!

De paardenbloemenwijn is superlekker, anders dan je denkt, geurig en vol..ik ben er dol op en ga het zeker weer maken dit jaar. Het is een oud recept zoals het reeds lang gemaakt werd.

Maar on topic: het is mij niet gelukt mollen uit mijn tuin te verjagen. Ik heb nu in de boomgaard een hark staan, en hark regelmatig de hopen plat, of haal er emmers aarde vanaf om te mengen met cocopeat en bladcompost voor een mooie teeltaarde..zo geniet ik nog een beetje van de mol

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woelmuizen gebruiken zowiezo de gangen van de mollen, ook wanneer er nog mollen leven in de tuin. Voordeel is wel dat mollen ook wel jonge woelmuisjes lusten.

O mooi! Nog en voordeel van de mol..lekker laten leven dat beestje..alleen die woelers dus zien te vangen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Een goede bestrijdingsmethode zou zijn (ik heb het gelezen want we hbbn tot nu toe nooit mollen gehad om knoflook te poten. Een bol met telkens een meter tussen ruimte. Mollen en woelmuizen schijnen een hekel te hbbn aan de geur. Ik zal straks even zoeken in m'n aantekeningen zoeken of ik het type bol nog kan vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar heb ik vorig jaar zelfs een wedstrijd mee gewonnen

Volgens de verhalen kan de mol niet tegen de lucht van keizerskroon ( stinkt ook best)

Wikipedia

De bloem van de keizerskroon verspreidt een geur die mollen zou afschrikken. De geur komt overeen met die welke door de vos wordt verspreid. Deze geur is door Wageningse onderzoekers van Plant Research International herleid tot 3-methyl-2-buteen-1-thiol, een zwavelhoudende terpeen. [1](Deze geur wordt ook door mensen als onaangenaam ervaren.)

 

Knoflook plant ik hier en daar om jonge boompjes, in de moestuin wordt het goed lastig..ivm mijn wisselteelt kan ik moeilijk om ieder perk een berg knoflook zetten

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Mollen kun je wegkrijgen met een geurstof, in kokertje in de gang doen, de gang loopt in de buurt van de uitstoot, moet je wel opzoeken met prikstok of schep. Stinkt naar brand en dan gaan ze verderop, ik gebruikte ze tegen woelmuizen en buurkatten te koop bij TenF in Oosterhout. Las er al meer goeds over ...sukses

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Hier hield de knoflook de mol toch niet tegen hoor, hij wroette gewoon dwars door het perk look van vier bij vier meter.

Al die planten welke 'zouden' helpen om de mol weg te houden? Daar geloof ik ondertussen niets meer van, ook die trillingen, ze raken het gewoon en komen terug.

Carbuur heb ik ook al geprobeerd, helpt niet, een weekje ja maar of dat echt aan de carbuur ligt of aan het feit dat er in de gangen geprutst word?

Klemmen zetten, een tiental tegelijk, dan vangt ge er wel een paar als ze er niet gewoon omheen wroeten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een tuinbuur wordt wanhopig van de mollen, hij heeft een soort van permacultuurtuin

alles doet het super, veel wormen en insecten in de grond en dus ook veel mollen

 

hij heeft echt alles wat jullie noemen geprobeerd om ze te verjagen (naar de tuinburen dan weer ) maar niets hielp en de planten werden totaal opgetild en omgegooid

 

ten einde raad heeft ie vallen gezet, buis en klem en 7 mollen weggebracht naar een grondje een paar km weg of naar de mollenhemel en nu zitten ze er weer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...