tnauta Geplaatst: 28 maart 2012 Geplaatst: 28 maart 2012 Welke voeding kan ik voor mijn tomaten, peper en paprika planten gebruiken? Mijn gevoel zegt vloeibaar, waarom? Geen idee. Is er iemand die dit tegenspreekt en waarom? Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Mir2311 Geplaatst: 28 maart 2012 Geplaatst: 28 maart 2012 (aangepast) - 15 augustus 2012 aangepast door Gast Quote
Jorg Geplaatst: 28 maart 2012 Geplaatst: 28 maart 2012 Welke voeding kan ik voor mijn tomaten, peper en paprika planten gebruiken? Mijn gevoel zegt vloeibaar, waarom? Geen idee. Is er iemand die dit tegenspreekt en waarom?Je kiest voor deze groente bij voorkeur voor een samengestelde tomatenmeststof. Die bevat een hoog gehalte kalium. Of dat vloeibaar of in korrelvorm is maakt niet zo heel veel uit. In het algemeen zijn vloeibare meststoffen sneller beschikbaar voor het gewas dan vaste meststoffen. De vaste meststoffen zijn vaak financieel wat voordeliger, zeker als ze ook nog eens bij de aldi of lidl gekocht worden Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 28 maart 2012 Geplaatst: 28 maart 2012 Jorg kan je dat alleen voor tomaten gebruiken, of ook voor pepers,paprika, aubergine, en eventueel ook voor meloen komkommer? Quote
Jorg Geplaatst: 28 maart 2012 Geplaatst: 28 maart 2012 Tomatenmest gebruik je bij voorkeur voor de door jou genoemde groenten. Die hebben namelijk allemaal een grote behoefte aan de K (van NPK) In potten geef je elke week of zeker elke twee weken een beetje meststof. Quote
Bubbels Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Heb een fles vloeibare meststof van ASEF Naturen gekocht voor de tomaten. Vanaf wanneer begin je daarmee? Is het niet een beetje teveel van het goede voor jonge plantjes? Of kan dat juist prima? Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Rantje Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 In principe pas als de bloemen komen en de vruchten gemaakt worden En eerder minder dan meer gebruiken dan de dosering op de verpakking. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
tnauta Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Geplaatst: 29 maart 2012 In principe pas als de bloemen komen en de vruchten gemaakt worden En eerder minder dan meer gebruiken dan de dosering op de verpakking.Dacht dat ik ergens gelezen had dat je na 6 weken zelde potgrond moet bijvoeden en aangezien ze nu in 12cm pot staan is dit de laatste pot tot ze worden uitgeplant. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
dennislp Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Ik gebruik bij m'n tomaten/paprika's/pepers; pokon groente en fruit (vloeibaar) En wanneer voeden: Natuurlijk al VOOR dat er bloemen komen! De groei van de plant moet je toch stimuleren? dan zal hij veel meer bloemen maken toch? Ik zag peppersrus-forum.nl een test waar ze meerdere voedings-dingen uitprobeerde. Er stond ook een update tussen waar de plantjes nog maar 2 echte blaadjes hadden, en daar onder stond dat er nog geen verschillen merkbaar waren. Dus dan concludeer ik: Nog geen verschil zichtbaar? Dan is er dus al voeding toegedient? Anders is het nogal een kanslose waarneming voor een update.Ok, dat was bij pepers.. maar dat valt te vergelijken met tomaten lijkt mij?? Hangt er ook erg vanaf in wat voor grond het staat natuurlijk. Als je plantje nog een tijd in zaai- en stekgrond zal staan heeft het eerder voeding nodig, als je het nog verpot naar potgrond? dan kan je nog wel ffies wachten lijkt mij. Denk dat het toch echt iets is wat je een beetje op gevoel moet doen. In ieder geval wel er optijd mee beginnen, ik doe het nu ook bij plantjes die met hun 3de bladpaar beginnen. Ik denk dat het niet zo zeer is van; Wanneer? maar: Hoeveel?! Want als je te veel geeft; verband de boel... Dus geef minder dan de dosering op het flesje in het begin Maarja, de voeding.. hangt denk ik vooral van de grond af. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
tnauta Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Geplaatst: 29 maart 2012 Ik kreeg net het idee om de tomatenplantjes te plukken. Althans de bladeren die aan de stengel groeien, zodat alleen de bovenste bladeren er nog aanzitten.Dit om de groei te stimuleren Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Bit Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 ?? En wat denk je dat je daar mee zou kunnen bereiken ? Je neemt blad weg; de middelen dus waarmee de plant zonlicht kan opnemen en omzetten in groei ? Lijkt me eerlijk gezegd een rare gedachte bij een plant in de groei. Voor de groei heeft een plant nodig : 1: licht. 2 vocht 3 voedingsstoffen ( mineralen enz ) Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Alleen straks als er tomaten aan hangen, kan bladpluk handig zijn. Dat maakt de plant dan wat luchtiger (alles droogt beter op na een bui) en er kan meer zonlicht bij de tomaten. Al moeten ze ook weer niet in de felle hete zon hangen... Maar nu schiet het naar mijn weten echt niet op. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jeanne-heijmans Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Iemand zei ooit tegen mij: de bladeren zijn de longen van de plant. Quote
geedee Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Ik kreeg net het idee om de tomatenplantjes te plukken. Althans de bladeren die aan de stengel groeien, zodat alleen de bovenste bladeren er nog aanzitten.Dit om de groei te stimuleren Het lijkt mij dat ie dan topzwaar gaat worden....vooral als er straks tomaten aan komen....zorgen die bladeren halverwege ook niet voor dikken van de stengel? snachts sturen die bladeren toch zuurstof terug richting wortels??? (lang geleden die biologieles... ) Quote
tnauta Geplaatst: 30 maart 2012 Auteur Geplaatst: 30 maart 2012 Okay, dus wel of niet bijvoeden? Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
geedee Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 als ze in potgrond staan elke 3 weken bijvoeden.....tomaten willen veel fosfor en kalium. Quote
Rantje Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Toch ben ik van mening dat er minstens voor 5 tot 6 weken voeding in potgrond zit, dus met zo nu en verspenen hebben de planten genoeg.De kalium behoefte is er pas als er vruchten gaan komen. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Metje Geplaatst: 31 maart 2012 Geplaatst: 31 maart 2012 Ik zit met dezelfde vraag... maar mijn plantjes zijn jonger. Mijn tomaten en peper/paprika zaailingen krijgen net hun eerste échte blaadjes (dus kiem hebben ze al). Ze staan in zaai en stekgrond, nog nooit voeding gehad. Moet ik ze nu al bijvoeden met vloeibare meststof? En... is vloeibare meststof van Ecostyle ook goed? (die voor groenten en kruiden) Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/
tnauta Geplaatst: 31 maart 2012 Auteur Geplaatst: 31 maart 2012 Jouw plantjes worden nog een paar keer verpot neem ik aan, dat doe je in nieuwe potgrond dus daar zit genoeg voeding tot de volgende verpotbeurt in. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.