Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zielige basilicum plantjes


dennislp

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! Heb hier twee basilicum plantjes die ergens vorige zomer uit de supermarkt zijn gekomen.

Die staan hier dus al een tijd binnen en deden het eigenlijk altijd goed en groeien nog steeds!

Alleen hoe ze er uit zien.. dat word continu minder zoals zichtbaar op onderstaande foto.

 

Vind het een beetje dubbel.. Er blijven nieuwe blaadjes ontstaan, sommige plantjes beginnen te vertakken, maar als nog vind ik het er ook steeds minder uitzien, ook zijn ze al langere tijd beetje aan het houterig worden i.p.v. groene steeltjes.

 

 

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Groter potje nodig? Extra voeding nodig?

Meer licht nodig? (Heb soms al express de lamp aangezet.. had in december geen effect.)

images-(3)34211371398214.jpg

 

Kleuren lijken ietsje lichter dan ze echt zijn

 

 

Misschien word het nieuwe plantjes kopen, maar liever red ik deze, aangezien dit vergeleken met de supermarkt toch best grote plantjes zijn ondertussen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eind vorig jaar gewoon wat basilicum in een pot gezaaid zonder gespannen verwachtingen (vanwege winter)... ze kwamen vrolijk op, maar ergens in december groeiden ze gewoon niet verder... stond gewoon stil... heb ze maar dood laten gaan... zoiets van... dit gaat niks worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die supermarkt basilicum heel apart, bij mij gaan ze namelijk altijd dood, wat me uiteraard het gevoel geeft dat ik een sukkel ben met planten en dat basilicum levend houden onmogelijk is Maar de basilicum die ik gezaaid heb gaat heel goed, die hebben een prachtige groene kleur en zien er stevig en mooi uit.

Ik denk wel eens dat de basilicum van de supermarkt erop gemaakt word dat ze snel dood te gaan, zodat je regelmatig nieuw moet kopen. Of gaat zo`n gedachte te ver?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die supermarkt basilicum heel apart, bij mij gaan ze namelijk altijd dood, wat me uiteraard het gevoel geeft dat ik een sukkel ben met planten en dat basilicum levend houden onmogelijk is Maar de basilicum die ik gezaaid heb gaat heel goed, die hebben een prachtige groene kleur en zien er stevig en mooi uit.

Ik denk wel eens dat de basilicum van de supermarkt erop gemaakt word dat ze snel dood te gaan, zodat je regelmatig nieuw moet kopen. Of gaat zo`n gedachte te ver?

Volgens mijn broertje (werkt in kassenbouw) worden die plantjes zo snel en onder zulke optimale condities uit de "grond" getrokken. Ze zijn compleet uitgeput en storten dus in, vooral als de voorwaarden iets minder worden. Ze zijn gewoon niet gehard.

Vooral snelheid telt, ieder uur dat die planten eerder de kas uit kunnen is geld verdienen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit wat logica in. Uiteraard gaat het allemaal om geld, dat jij weer hard hollend naar de winkel gaat als je het plantje voor je spijzen hebt leeg gestript.

Ik vraag me nu af... als je basilicum in het najaar buiten laat staan, overleefd het dan de winter? Ook al is ie dan al kaal gestript

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das mooi Zelf heb ik zaadjes van bieslook en peterselie (komen buiten nu eindelijk op!), oregano (laat net wat ielig groen zien, staat nog binnen) en rozemarijn. De rozemarijn heb ik nog niet gezaaid. Dat moet volgens de verpakking nog even wachten

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die supermarkt basilicum heel apart, bij mij gaan ze namelijk altijd dood, wat me uiteraard het gevoel geeft dat ik een sukkel ben met planten en dat basilicum levend houden onmogelijk is Maar de basilicum die ik gezaaid heb gaat heel goed, die hebben een prachtige groene kleur en zien er stevig en mooi uit.

Ik denk wel eens dat de basilicum van de supermarkt erop gemaakt word dat ze snel dood te gaan, zodat je regelmatig nieuw moet kopen. Of gaat zo`n gedachte te ver?

 

Hangt ook ernstig af van wel kruid is mijn ervaring, en bij welke winkel.

Zo heb ik bij kruiden van de c1000 & albert heijn slechte ervaringen,

maar de lidl en aldi? goede ervaringen!

 

Vaak helpt het wel om ze direct te verpotten of in de volle grond te zetten aangezien ze vaak zelf weinig aarde hebben.

 

Valt me nog altijd mee dat mijne er zo bij staan voor supermarkt plantjes die nooit verpot zijn. (Dit zijn lidl plantjes.)

 

Laatst nog een pepermunt bij de aldi gekocht, 3 dagen terug verpot, en hij doet het nog steeds giga goed, volgens mij ziet hij er ondertussen beter uit dan toen hij in de winkel stond.

 

Heb tot nu toe alleen beetje slechte ervaring met de peterselie plantjes. Maar plantjes zoals bieslook? Simpel goed te houden. Zo heb ik tijdens een stage 4 kaal geknipte bieslook plantjes uit de vuilnisbak gehaald in een restaurant, dat zijn nu nog altijd mooie grote bieslook planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat verpotten wel eens zou kunnen helpen , heb een heel mooi plantje gehad, echt goed verhout ook, dat was een albert heijn plantje , maar wel zorgen voor voldoende grond in de pot(de pot van de super waar hij in zit is meestal veel wortel, weinig grond)

en af en toe wat te eten geven

 

plantje is echt iets van 3 jaar geworden en toen helaas door mijn eigen schuld gaan hemelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij dat over commercie sluit ik me ook aan.

maar tegenwoordig lijkt dat voor ALLES te gelden helaas....

daarom doen wij goed werk!!

 

geen goeie ervaringen met supermarkt kruiden.

denk dat het erg verschilt per filiaal want hier moet je de kruiden NIET bij de aldi halen!

kruiden van tuincentrum daarentegen doen het prima....

 

maar je hoort gekke verhalen.

zoals laatst, iemand, een rozemarijn die vervangen zou moeten worden ....nou een rozemarijn krijg je niet zomaar kapot, die overleven zelfs vorst nog wel.

 

maar basilicum als je die in december nog hebt, da's knap!!!

zoals de jouwe eruit zagen....je kan proberen verpotten/ mest en als dat niet helpt dan hup weg ermee.

zelf nieuwe zaaien.

lief voor zijn, verhaaltjes voor het slapen gaan en warm instoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dennis, voor basilicum geldt wel een beetje hetzelfde als wat ik bij de bieslook schreef. Je moet hem echt vaak knippen. Gebruiken dus die blaadjes, in de pesto of drogen of vers knippen over de sla of desnoods op je composthoop maar die blaadjes moeten eraf om de plant aan de gang te houden. Let op, niet allemaal tegelijk eraf knippen maar lekker die grote eraf plukken of knippen en mee naar de keuken.

 

En na een tijdje is het ook wel gedaan met de basilicum, wordt geen 10 jaar oud ofzo. Je kan er een die je flink gebruikt hebt in je tuin zetten in de bloem laten komen en dan de zaailingen opnieuw oppotten. Zo houdt je een continue stroom van basilicum.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, die plantjes van de foto kun je wel weggooien, redden is niet iets wat je doet met basilicum. Je onderhoudt 'em goed en zorgt dat ie lekker bossig in zijn blaadjes zit. Basilicum is een gebruiksplant, tenminste dat is waarvoor je 'em in je tuin hebt. Veel knippen, veel plukken, veel nieuwe blaadjes en na een tijdje vervangen door een nieuwe. Of via kopen of via bloei en zelf opkweken.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Dennis, maar mijn manier van basilicum kweken is de blaadjes juist weinig ruimte geven. Een fijne basilicumplant voor mij zit vol met blaadjes. Veel grote en veel kleine en ook veel daar tussenin. Ik wil niet het ouwe wijf uithangen maar als je niet regelmatig kookt dan kun je net zo goed geen basilicum kweken (tenzij je 'em hebt voor de bloemen). Het is een gebruiksplant. Je moet zorgen dat er veel blaadjes aan komen, dat ie vol zit zodat je 'em bij wijze van spreken elke dag kan plukken zonder dat ie kaal wordt.

 

Om voor een keer de commercie gelijk te geven. Wat mij betreft ziet een fijne basilicumplant eruit zoals je 'em in de supermarkt koopt. Klein, gedrongen en veel te vol met blad. Niet zoals jouw plantjes erbij staan, lang, iel en armoedig wat blad betreft.

 

Soms moet je iets meer over de plant en zijn 'functie' weten om 'em succesvol te kunnen telen. En dan nog. Ik ben gek op basilicum maar jaarlijks zaai ik veel meer plantjes dan ik als grootverbruiker kan gebruiken. Gewoon omdat het vaak misgaat. Het is niet echt een zorgenkindje maar aandacht en toewijding heeft de basilicum wel nodig!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit waren uiteindelijk supermarkt plantjes

 

Maar bij de meeste struiken is het juist zo: Groter blad weg, krijgen de kleinere meer ruimte.. En dat is hier denk nodig, want het grote blad ziet er niet uit.. dus dan kan de boel beter even rustig vernieuwen toch?

 

Uiteindelijk staan deze hier ook meer voor de ''sier'' Tja. nu niet veel sier van over dan voor de oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...