Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zielige basilicum plantjes


dennislp

Aanbevolen berichten

Nou dit is dan het laatste dat ik erover zeg Dennis: basilicumplanten heb je niet voor de sier!

 

En mocht er toch een enkeling zijn die dat wel doet, die heeft ze dan gewoon in de tuin (lees volle grond) staan. Want daar staan je sierplanten! De tijd dat basilicum als sierplant in de kamerplantenencyclopedie verschijnt ligt nog heeeeeeeel veeeeeel jaren voor ons.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

zelf zaaien levert sterkt planten op. Op tijd verspenen en uitplanten halverweg mei als er geen vorst meer is. De eerste de beste vrieskou veranderd ze in snot. Zelfs in de koudebak. De geur en smaak van een eigen gekweekte basilicum is niet evenaren met die van de supermarkt. Er bestaan ook hele leuke andere soorten basilicum. Rode en kaneel basilicum zijn zeker de moeite van het proberen waard. Er komen prachtige bloemen in als je ze de kans geeft. Daar zou je voor volgend jaar weer zaad uit kunnen winnen. Ik vindt dat teveel werk en koop meestal gewoon weer een zakje bij de bolster.

 

http://www.bolster.eu/kruiden hier vindt je oa de rode

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf zaaien levert sterkt planten op. Op tijd verspenen en uitplanten halverweg mei als er geen vorst meer is. De eerste de beste vrieskou veranderd ze in snot. Zelfs in de koudebak. De geur en smaak van een eigen gekweekte basilicum is niet evenaren met die van de supermarkt. Er bestaan ook hele leuke andere soorten basilicum. Rode en kaneel basilicum zijn zeker de moeite van het proberen waard. Er komen prachtige bloemen in als je ze de kans geeft. Daar zou je voor volgend jaar weer zaad uit kunnen winnen. Ik vindt dat teveel werk en koop meestal gewoon weer een zakje bij de bolster.

 

http://www.bolster.eu/kruiden hier vindt je oa de rode

Ik had vorig jaar een basilicumboom, een meerjarige basilicumplant waarvan de hoofdstengel(s) verhout, ten minste als je hem niet buiten in de vrieskou laat staan

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, bloeien is niet altijd een goed teken hoor. Het maken van zaad (via de bloem of de vrucht) betekent dat de plant eigenlijk op zijn einde loopt. Zaad is het einde van de levencyclus van de plant, dan moeten ze aan nageslacht denken en dus gaan ze zaad produceren zodat de soort in ieder geval kan voortbestaan.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, voor basilicum geldt wel een beetje hetzelfde als wat ik bij de bieslook schreef. Je moet hem echt vaak knippen. Gebruiken dus die blaadjes, in de pesto of drogen of vers knippen over de sla of desnoods op je composthoop maar die blaadjes moeten eraf om de plant aan de gang te houden. Let op, niet allemaal tegelijk eraf knippen maar lekker die grote eraf plukken of knippen en mee naar de keuken.

En na een tijdje is het ook wel gedaan met de basilicum, wordt geen 10 jaar oud ofzo. Je kan er een die je flink gebruikt hebt in je tuin zetten in de bloem laten komen en dan de zaailingen opnieuw oppotten. Zo houdt je een continue stroom van basilicum.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...