Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Blogs

De storm van de vorige update kwam voor ons uit de goede hoek, we zaten in de luwte van de duinen met die zuidenwind. Na de storm is het weer gaan regenen en dat doet het nog steeds. Ook vandaag weer heel de dag regen en ik ben niet naar de tuin geweest. Klussen blijven liggen of zijn lastig te doen. Ik heb wel de compost kunnen overscheppen, al is die nu dubbel zo zwaar. Ik heb de twee volle vakken afgedekt want te nat is niet goed. Wel heb ik er flink wat onkruid
Deze week de witte en rode kool gezaaid voor de weeuwenteelt in de kas. Een aantal jaren terug met succes geprobeert, maar meestal vergeet ik het zaaien.   De paddestoelen nog net voor waarschijnlijk de laatste maaibeurt dit jaar.  
Even inhalen: Nog een drone-foto van begin oktober.    We hebben veel kastanjes geraapt, gevoerd aan onze varkens, en zelf gegeten.     Ik heb er ook meel van gemalen:     We hebben de vijverbakken leeggehaald. De vissen zwemmen nu in onze echte vijver, en veel van de planten liggen op een hoop om te composteren.        Gember geoogst:     Een mooier en steviger hek geplaatst voor
Mijn moestuin werkzaamheden liggen al een jaar stil. Niet gek zonder tuin. Saai en unheimisch op tuingebied was dit jaar, maar er waren zat lichtpuntjes en niet in de laatste plaats door de steun in de vorm van lekkere eigen kweek groente van @Jorieke123 en @Joep123.  Dozen vol zijn onze kant opgekomen, gebracht, soms opgehaald, zelfs enkele keren per post!  Lekker lekker lekker!   Nu gelukkig hebben we weer een tuin om naar uit te kijken. Begin februari wordt dit plekje van on
^ Eén LED-batten à 20 Watt staat toch al aan (8 u per dag), om de Kaapse zonnedauw te laten overwinteren. In het 80 cm brede boekenkast-vak kunnen er nog wel een paar potjes bij.   Al gedaan: - Szechuan peper: In twee potjes gezaaid. Een potje gaat over een week of vier naar buiten (voor een maandje of zo), de andere blijft binnen. - Kaapse zonnedauw: kiemtest van zelf gewonnen zaad. Daar ga ik daarna ook mee door, t.b.v. de export (MTFD)   Nog te doen deze week:
  • henkg in .
De afgelopen weken heerlijk kunnen genieten van ons zoontje en daarnaast meer tijd dan normaal om met de tuin bezig te zijn. Daarom 2 weken geleden ook de stoute schoenen aangetrokken en mijn buurman even aangesproken. Sinds 2,5 jaar heeft hij i.p.v. 125m2 , 250m2 grond, maar het was ook duidelijk dat sinds dat moment hij het onkruid niet meer de baas is. Daarom met hem afgesproken dat ik nu 75m2 huur overneem (waardoor ik op 200m2 uitkom!)    Hieronder het lapje grond dat ik erbij kri
Storm Ciarán zorgt vandaag in heel Nederland voor overlast. In de kustprovincies geldt code oranje vanwege zeer zware windstoten. In de rest van het land geldt code geel. Hier aan de kust valt het voorlopig nog wel mee, al wordt de wind nog steeds sterker. Veel regen vandaag, maar dat is niets nieuws. Oktober brak het record qua vochtigheid en hier is ruim 200 mm gevallen. Dat bepaald ook wat je nog op de tuin kan doen, schoffelen heb ik geprobeerd maar dat schiet niet op. Du
Het is flink herfstig geworden op de tuin. Het weer is omgeslagen met flinke regendagen en de tuin wordt nu snel leger. Het ziet er misschien deels leeg en gespit uit maar ook staan daar alweer de planten voor volgend jaar. Ik heb in delen een half vak gespit en daar de knoflook gepoot. Eerder dan gepland want door de regen en vochtige lucht begon een deel van het bewaarde pootgoed bij inspectie al wortels aan te maken.   Dit zijn de knoflookbollen met bloemstengel
De afgelopen dagen de kans gehad om heerlijk van mijn vaderschapsverlof te genieten. Gisteren er eergisteren de kans gehad om toch een ochtendje op de tuin bezig te zijn. Wat was het een kadootje met het fantastische weer!    Allereerst het nodige kunnen oogsten en als bedankje aan de kraamverzorgster gegeven: Dit ware de eerste worteltjes die ik rond eind Juli heb gezaaid en de eerste worteltjes van het seizoen!     Daarnaast o.a. Kunnen oogsten:
We hebben weer extreem warm weer gehad voor oktober. Prima weer om te werken en droog, dus schoffelen ging ook prima. Ik was bezig met de compost om te zetten en daar was ik bijna mee klaar toen de door mij bestelde stalmest kwam. Helaas was ik niet opde tuin en werd de trekker lading mest op de gemeenschappelijke mestplek gestort. Daar heb ik het gelijk maar weggekruid omdat het anders gelijk naar andere tuinen verdwijnt, men was al aan het scheppen.   Ik had een m
Terwijl ik hier typ zit ik al uren met een vriendin met weeën om de 10 minuten op de bank. Duidelijk dat binnen nu en uren of dagen weer een nieuw hoofdstuk van mijn leven gaat beginnen.    Een mooi moment om terug te blikken op afgelopen weken:   De laatste 2,5 week alle tomaten en paprika’s bewaard in de koelkast, wachtend op mijn nieuwe aankoop: de pressure can.   Gisteren waren alle potjes en deksels binnen en kon ik los:   Before:  
Jos van @jootje had zijn drone weer eens mee! Hier alvast een foto van de moestuin. Helaas veel leegte in de tuin, maar de kolen daar in het midden doen het goed!          Ook zijn er wortels, bieten en weer wat nieuwe courgettes om te eten:       En de puttertjes en andere vogeltjes zijn hier heel blij mee:  
Lekker even genoten van het extreem warme nazomer weer in Frankrijk.  Daar was de temperatuur boven in de twintig graden en ook Nederland had zeer warm weer maar ook harde wind en buien. Voor vertrek met een vriend nog wat tomaten voor hem geoogst en ook wij namen wat mee voor onderweg.     Hij heeft nog een paar keer kunnen oogsten voor de planten minder werden. Wij namen nog wat proviand mee voor de eerste dagen.     Ook nog wat trossen
Afgelopen week vooral aandacht moeten besteden aan het hoogzwangere vrouwtje. Daarom niet echt op de tuin kunnen werken, maar gelukkig mag ik morgen wel weer een goede paar uur los!!   Ondanks dat ik fysiek niet op de tuin kon zijn, ben ik wel degelijk met de tuin bezig geweest om mijn ergernissen op te lossen.   Ergernis 1: Als mijn aardbeitjes een flinke dosis regen ontvangen en geen zon erna willen aardbeien nog weleens wegrotten op het worteldoek. Met name aan het begin v
We zijn weer een paar weekjes verder en het wordt duidelijker en duidelijker dat we richting herfst gaan. Zo besloten mijn snijbonen bijvoorbeeld van de 1 op de andere dag alle bladeren te laten vallen.    Na 3 weekjes veel in het buitenland te hebben gezeten, nu 2 weekjes vrij. Vandaag het huis weten te ontglippen om een ochtendje de bezem door de tuin heen te halen (in mijn geval.. letterlijk)    Hier een sfeerimpressie na een ochtendje werken: maisplanten, zonnebloemen e
De zaden die ik 2 weken geleden heb gezaaid zijn bijna allemaal opgekomen en groeien nu heel goed! De radijs groet als kool en de snijbiet doet het ook prima:   De boerenkool (helemaal rechts op de foto) is de enige van de 11 die nog leeft. Is er nog een kans dat dit plantje een volwassen boerenkool wordt of ben ik daar te laat voor? Links vooraan is net een paar koriander opgekomen, maar de winterpostelein laat nog niets van zich merken…   We hebben weer een afsch
Een heerlijke dag op de tuin doorgebracht!  Wel warm, ben ook weer aardig bijgekleurd. Echt een hoop gedaan, heel veel onkruid verwijderd, oude planten verwijderd,  en geoogst. Oja, en genoten.   gewoon effe wat foto’s gemaakt. De tuin word wel leger nu.  De oogst was weer overvloedig. De sugarsnaps had de buurman geplant voor ons beiden, de bieten heb ik gekregen van de andere buurman!  ja, ik heb leuke buren. Happy Jo           zoete aardap
We hebben weer warmterecords gebroken. Nog nooit was het zo laat in de zomer nog zo warm.   Op de tuin ging alles nog hard aan de groei. Na de buien warmte, dan wil het wel. Ik moest weer aan de slag want de fytoftora sloeg ook weer toe, ik moest heel veel blad en een paar aangetaste tomaten verwijderen. Ook de aardappels werden slechter en ik heb alles nu gerooid.   Maar het was vooral tomatentijd. Elke paar dagen een emmer vol, en soms zelfs twee em
Afgelopen week in het teken van oogsten. Bijna 10 kg rode druif geplukt en verwerkt. In chutney en in zakken in de vriezer voor latere consumptie. Van de laatste appels die niet in een appeltaart beland zijn appelcompote gemaakt. Tomaten verwerkt tot pastasaus Courgette verwerkt tot het je neus uit komt en die planten hebben er nog steeds zin in... Dat krijg je als de zaden vorig jaar niet zo wilden, je dus wat extra zaait en alles op komt...   En 1 trosje van
Heel veel leuke nieuwtjes weer! Ik zal eerst, zoals beloofd, vertellen welke zaden er gisteren zijn aangekomen en nu in de grond zijn.  Een korte opsomming:   - Spinazie - Snijbiet - Koriander - Winterpostelein   Allemaal in de zaaibak gezaaid:   Het meeste wat je ziet van opgekomen plantjes zijn radijsjes en helemaal links zijn wat stipjes van de boerenkool te zien. De zaadjes die ik gisteren geplant had zijn natuurlijk nog niet opgekomen.
Opnieuw dan maar..   De vijver gaat nu lekker met de toegevoegde planten van Ciska En een zonnewijzer gekregen, likje verf en klaar.   Dalias en pronkbonen gaan prima! De oogst smaakt ons prima.   De tomaten zijn ontploft en zijn minder dan vorig jaar, maar hoed er hangen wel tomaten aan.   De paprikas doen het wel prachtig   En de pepertjes vanuit zaden van de pepertjes van Jorieke zien er ook goed uit!
De laatste week van augustus is weer een natte week geweest. Kregen we eerder vooral motregen, nu kregen we echte buien. En dan gaat alles gelijk aan de groei, de groenten en het onkruid.   27-8-2023:     Toch moest ik hard aan de slag, behalve het dagelijks oogsten moeten nu ook de late aardappels er nodig uit. Het was vrij koud maar langzaam aan werd het warmer en dan komt de fytoftora weer opduiken.  Schoffelen kon toch nog niet met alle nattighei

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.