Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodembedekking tussen de aardbeien gebruiken?


HansK

Aanbevolen berichten

Is het goed om een bodembedekking tussen de aardbeien te gebruiken? En waar moet die dan uit bestaan?

 

Ik heb gelezen over stro, maar dat lijkt me meteen ook een favoriet plekje voor slakken/ander ongedierte... Misschien dat dennennaalden wat is?

 

Suggesties en tips zijn van harte welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans K,

 

Het is inderdaad goed om rondom aardbeiplantjes de bodem te bedekken. De grond verdampt hierdoor minder vocht en de aardbeien blijven schoon.

Slakken en ander ongedierte houdt niet van stro.

 

Dit lees ik op internet:

Maak een slakkenbarrière door de grond rondom je jonge plantjes te bestrooien met vlas- of strokorrels, fijngemaakte eierschalen, koffiedik (de cafeïne in koffie schijnt kleine slakken te doden), cacaodoppen, sparrennaalden, grind, kalk, zaagsel, hulstbladeren, fijngemaakte eierschalen, hennepstrooisel of houtas. Strooi rond de plant een randje van ongeveer 5 centimeter breed. Slakken kruipen niet graag door droge scherpe producten.

 

En

 

Stro is de droge stengel van een graangewas, en bestaat hoofdzakelijk uit cellulose: in tegenstelling tot hooi dat wel voedingstoffen bevat. Door het gebrek aan voedingstoffen laten knaagdieren en insecten stro links liggen en geven de voorkeur aan betere alternatieven.

Dus sparrennaalden en stro kunnen allebei.

 

Stro betekent straw in het engels, weet iemand of hier de naam strawberries van komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro rond aardbeien, trekken naar mijn ervaring juist eerder slakken aan. Zeker als het een wat vochtiger weertype is voor wat langere tijd. Sto verliest dan dat knisperige , vrij vlot. Het vergaat eenvoudigweg snel dan , en dat is een prima voedingsbodem. Misschien werkt dit wel, als je vrij vaak het stro vernieuwd ?

En pissebedden laten zich door geen stro tegenhouden hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik cacaodoppen, voorlopig geen negatieve ervaringen ermee maar anderzijds het ligt er nog geen 5 weken op dus valt misschien nog te bezien op langere termijn.

De doppen blijven alleszins "hard" dus voor eventuele slakken niet de meest ideale ondergrond om over te kruipen denk ik... ?

Ik doe het vooral omdat de grond minder snel uitdroogt, mijn bakken hangen op werkhoogte dus denk niet dat de slakken daar in zullen geraken.

 

foto54641366033449.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf stro tussen de volle grond aardbeien. O.a. om de vurchten schoon te houden en vruchtrot tegen te gaan. Het stro wel tijdig neerleggen (voordat de bloemen verschijnen) om botriytis te voorkomen. Tegen slakken strooi ik regelmatig slakkenkorrels tussen de aardbeien. En af en toe een aardbei met een beetje schade door andere insecten, ach Ik moet zeggen dat ik er niet noemenswaardig last van heb.

 

Ik leg wel altijd een dikke laag. Het stro gaat bij mij dan zonder problemen mee, in ieder geval tot na de oogst van de eenmaaldragers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Stro betekent straw in het engels, weet iemand of hier de naam strawberries van komt?

 

Dat klopt inderdaad. 't Is te zeggen: dat heb ik al een paar keren vernomen. Maar al even vaak vernomen

dat dit een hardnekkig misverstand zou zijn en eigenlijk een mythe is.

En zo zijn er diverse etymologische verklaringen. Niets kan met zekerheid gezegd worden, zo blijkt.

http://www.strawberries-for-strawberry-lovers.com/origin-of-the-word-strawberry.html

http://www.snopes.com/language/notthink/strawberry.asp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vorig jaar zelfs een rat die zich prima thuisvoelde tussen het stro. Dit beest heeft mijn halve aardbeienoogst naar binnen gewerkt. Daarna heeft ie vakkundig de maisoogst verknald. Slakken zitten er ook volop tussen het stro, dat hou je bijna niet tegen. Maar die ga ik ook met wat slakkenOkorrels telijf en dat helpt goed. Toch breng ik dit jaar opnieuw stro aan. het droogt toch vrij snel, houdt de vruchten goed schoon. m herhaling te voorkomen heb ik een rattenklem gekocht en het aardbeienbed verplant naar de andere kant van de moestuin. Moest toch ook verjongd worden. geen ervaring met cocusproducten in die zin, maar cocos houdt vocht vast....

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook kortstro, 5 cm dik, maar we leggen het wat later, als de vruchtjes heel klein zijn en nog niet hangen

het stro is dan nog lekker scherp tot na de oogst (1 maal dragers)

werkt tegen rot, aarde op de vruchten, en vlgns mij ook tegen de veenmol die de weg omhoog kwijt raakt

na de pluk gaat het op de composthoop

Link naar reactie
Delen op andere sites

[Zijpaadje, ofwel off topic.]

In Midden Limburg (ongetwijfeld ook elders) bestond de gewoonte om een deel van de aardbeiplanten geheel te bedekken met stro. Dus geen mulch, maar echt alles onder een dikke laag stro. Daardoor bleef de winterkou hangen en werd de bloei vertraagd. Gevolg: langer aardbeiseizoen.

Natuurlijk werd in de loop van het seizoen het stro weer verwijderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Bij ons ligt er hooi tussen de aardbeien, is dat goed? Ik heb gister wel 2 aardbeien weg moeten gooien omdat er 1 beschimmeld was en de ander bruinig, van 2 verschillende plantjes, toch maar verwisselen voor stro dan?

Groeten,

Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb prima ervaringen met stro, zowel gehakseld als langstro...maar ook gewoon houtstro voldoet prima.

 

Ik begin er binnenkort mee, breng het meestal aan nadat de echte natte tijd in het voorjaar voorbij is.....is mijn enige slakkenafweermiddel dat ik gebruik..nog nooit vraat aan aardbeien gehad...hier vinden de hazelwormen het prima als dekking te gebruiken ) Hooi daarentegen wordt klef, schimmelig en vies dus nooit gebruiken.........

 

Ik zorg dat de stro losjes en luchtig wordt aan gebracht en met het schoffelen tik ik het altijd even los van de grond zodat het luchtig blijft.

Hier gebruiken ze op alle commerciele zelfplukvelden ook gewoon stro.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

stro houd de aardbeien droog door dat ze niet gelijk op de grond liggen

 

beschermt de bloemen en aardbeien tegen opspattende grond

 

reflecteerd het zon licht beter voor het kleuren van de aardbeien

 

houd de grond vochtig zodat deze niet uitdroogt

 

Ik kan niet zeggen dat het heel erg tegen slakken werkt

zorg er voor dat er geen gras/onkruid naast de aardbeien of moestuin ligt hier komen de slakken uit

Dus een stukvan zo'n 50 cm kale grond

Slakken vallen zetten om het aardbeien veld heen met bier of slakkenkorrels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro rond aardbeien, trekken naar mijn ervaring juist eerder slakken aan. Zeker als het een wat vochtiger weertype is voor wat langere tijd. Sto verliest dan dat knisperige , vrij vlot. Het vergaat eenvoudigweg snel dan , en dat is een prima voedingsbodem. Misschien werkt dit wel, als je vrij vaak het stro vernieuwd ?

En pissebedden laten zich door geen stro tegenhouden hoor.

 

Plus stro ontrekt stikstof aan de bodem omdat de bacteriën stikstof nodig hebben om het stro te composteren. Kan ook nefast zijn voor de ontwikkeling van je plantjes.

 

Ikzelf heb boomschors bij mijn aardbeien liggen. Dat composteert niet zo snel. Ook een vogelnet erover en slakkenkorrels rond het perkje.

 

Zou de meeste insecten moeten weghouden... behalve de bijtjes natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons ligt er hooi tussen de aardbeien, is dat goed? Ik heb gister wel 2 aardbeien weg moeten gooien omdat er 1 beschimmeld was en de ander bruinig, van 2 verschillende plantjes, toch maar verwisselen voor stro dan?

 

Hooi blijft langer nat dan stro, dus als je allebei hebt en je kunt kiezen, zo ik stro neerleggen. Want meer vocht betekent meer slakken, meer schimmels (hoewel de meest onschuldig zijn, maar toch...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardbeienbed nu. Ben ze aan het schoonmaken. 5 zulke bedden. Heb er nog niks liggen voor de vruchten straks. Ik moet mijn keuze nog maken dit jaar.

 

dscn466682231369684318.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie borsalino nieuw aardbeiproject

teelt niet voor niks op substraat

 

De ziektes weet ik zo niet uit mijn hoofd

 

Maar ook de bijen willen liever schone bloemen hebben heeft ook met gelijk matige bevruchting te maken

Minder vrucht rot dacht ik ook

 

probeer het verschil maar uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opspattende grond op bloemen die nog niet bevrucht zijn, ben ik eigenlijk niet zo bang voor. De trossen staan toch best fier overeind bij aardbeien ? En ook nog eens als bloem naar schuin boven gericht. Heeft de bevruchting plaats gevonden, dan knikken de 'bloemen' ( wat al geen bloemen meer zijn dan ) naar beneden, en zijn vanaf dan besmettelijk wellicht, maar de bevruchting is dan dus al voorbij.

 

Het verhaal van ziektes is misschien iets wat eerder optreedt bij een teelt a-la-Borsalino ? Vanzelfsprekend niet bij mij ! . Grapje.

Nee. Kortom: ik weet dat niet. Aardbeien zijn toch verder vrij makkelijke dingen , en ook best zorgeloos. Natuurlijk kan heel mijn verzameling soortjes in 1 seizoen ooit es uitvallen door whatever wat. Jullie horen dat als eerste dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk zelf een keuze van bodembedekking te moeten maken nu wel snel ja. Vruchten, nog groen en rijp, maar rap dikker worden en daarmee zwaarder, en dus hangend, richting bodem, Moet er bij mij wel wat tussen ja. Groene met modder bespatte aardbeien rijpen minder goed denk ik ? ( missen deel zonlicht ) Zo denk ik althans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat aardbeien vooral rijpen door warmte x tijd ( 1 hoge temp snel rijp, 2 lagere temp langzamer rijp) want het is een bosplantje, direct zonlicht is minder nodig. fel zonlicht zelfs slecht volgens de aardbeiacademie

 

2 lijkt me dan beter want dan kan het blad nog suikers aanmaken voor in de vrucht

 

bodembedekking als worteldoek kan een iets hogere temp bij de laag hangende vruchten geven en is dus soms beter, stro geeft een wat lagere temperatuur en is dus ook soms beter (soms inderdaad, dat schiet niet op... )

 

whatsapp aan de weergoden: graag 20 graden en om de dag s'morgens een buitje malse regen met een licht windje toe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...