Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit jaar wordt mijn eerste echte moestuinjaar. (wel al wat in bakken/potten gekweekt)

Ik ga binnenkort een stukje van 4 x 6 m vrijmaken. Aangezien ik graag ook tomaten, paprika's, pepers en aubergines wil kweken, wou ik een goedkoop tunnelkasje zetten. Ooit zou een degelijke aluminium serre wel mooi staan in de tuin; maar omdat ik maar een starter ben, wil ik voorlopig een goedkoop alternatief zetten. Voor weinig geld, moet ik natuurlijk ook geen heel degelijk materiaal verwachten, maar ik zou er graag toch een jaartje of 4-5 mee door kunnen.

De tomatenkasjes, die makkelijk verkrijgbaar zijn, zijn me meestal toch wel te klein. Daar krijg je met moeite 5 planten in, denk ik.

Nu had ik volgende tunnelkas met gegalvaniseerde buizen op het oog. Deze kost 200€, incl. verzenden. (met bouten/moeren vastzetten)

http://www.tigertents.eu/nl/productdisplay/tunnelserre-2-x-4-groen

Deze daarentegen kost maar 100€, incl. verzenden. (gepoedercoate buizen) (met kliksysteem buizen vastzetten)

http://www.koop-een-partytent.nl/tunnelkkas4x2m

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar die van Tigertents; de andere is volgens mij echt wel te grote prul, waar alleen maar frustratie uit gaat onstaan, denk ik.

- Heeft er iemand ervaring met Tigertents kassen?

- Is een groen zeil niet slechter dan een volledig doorzichtig?

- Zou deze aan mijn eisen voldoen? (jaar of 4-5 meegaan)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Geplaatst:

Ik kan alleen wat vertellen over de kas van partytent.nl.

Ik heb zelf vorig jaar een 3x2x2 variant gekocht.

Had gemikt op zo'n 2 jaar plezier, maar heb er krap driekwart jaar plezier van gehad. Zeil was al helemaal verweerd en bij de ritssluitingen trok je de tent kapot, omdat daar wat spanning op stond. Maar ook als je de tent ergens anders aanraakte prikte je zo door het zeil.

Had hierover een review geplaatst en moet wel zeggen dat ik vervolgens gratis een nieuw zeil toegestuurd kreeg, waardoor ik de kas nu nog een seizoen kan gebruiken.

Zie wel dat ze mijn review verwijderd hebben

Ja, zo kan ik het ook....

Vind het verder zelf wel een enorm prijsverschil tussen de 3x2x2 en de 4x2x2, zeker in vergelijking met de prijs van de 2x2x2. Staat niet echt in verhouding.

Kan je dus niet helpen met advies over je eigen voorkeur. Kan alleen bevestigen dat die van partytent.nl niet veel soeps is, maar ja... daar is het de prijs ook naar.

Geplaatst:

Verleden jaar zo een van je 2e link gekocht en in maart opgezet. (Kostte toen nog het dubbele)

Leek mooi, toch iets voor een aantal jaartjes en het zeil kon je nabestellen.

Het goede nieuws is, dat hij nog staat. Ik heb er nog van alles in gezaaid. Heb hem ook zeer zorgvuldig opgezet. Geen spanning op de ritsen, geen wrijfpunten, goed horizontaal ingegraven en daar rond verzwaard met betonnen stenen.

Het slechte nieuws is dat het zeil nu al vol kleine gaten valt. Misschien redt hij het nog 1 seizoen, maar langer zeker niet.

Bovendien zijn waterzakken niet te voorkomen als het regent en niet tegelijk hard waait. In het voorjaar en zomer is luchten een must...de laagzittende raampjes zijn echt te weinig en de deur moet open. Maar als het hard waait wordt het een wind zak en moet de deur echt dicht. In het najaar en de winter wordt het binnen erg nat en condenswater druppelt langs de stangen. Maar het frame is wel goed stevig en zal zeker nog 10 jaar meegaan, schat ik.

Ik ga zelf nu een polycarbonaat kasje kopen. De tunnel krijgt een 2e leven als tomatenoverkapping (voor en achterkant knip ik weg, klaar is kees) en als het zeil over 1 of 2 jaar helemaal in stukjes begint te vallen moet ik iets bedenken om er kasfolie over te spannen of het metalen geraamte wordt een verplaatsbare fruitkooi.

Ja...inderdaad is het minder licht dan een kasje, maar toch wel genoeg in de praktijk. Vergeet niet dat je in een glazen kasje 'zomers absoluut iets moet doen om het zonlicht te temperen, omdat anders je planten verbranden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie replies.

Die van partytent valt dan al meteen af.

Hopelijk iemand ervaring met Tigertents?

Hoeveel tomatenplanten kan ik daar ongeveer in kwijt? Een 15 (7 aan elke kant, en eentje op einde)?

Geplaatst:

Volgens mij is die van Tigertent precies dezelfde als die ik heb, als ik alle beschrijvingen lees. Ik kocht ze ook bij partytent.nl en niet bij partytenten online.

Is die andere een wat ouder en nog wat minder sterk model van hetzelfde idee.

Ook op ebay kom je ze tegen. Los van de maten zijn de verschillen vooral in de dikte van de buizen en in het aantal buizen die in de constructie gebruikt zijn. Blijkbaar hebben ze meerdere variaties of zijn het steeds kleine verbeteringen of aanpassingen die allemaal uit dezelfde Engelse fabriek komen en door vele sites online worden verkocht.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hmm, blijft moeilijk om te beslissen of ik deze al dan niet zou aanschaffen.

Aan de ene kant wil ik er niet te veel geld aan besteden; want is een gloednieuwe hobby. Ga ik dit jaar in, jaar uit blijven doen? Of ben ik het misschien wel beu na 1 jaar?

Aan de andere kant, weet je dat het niet heel veel waard kan zijn, voor dat geld. (al is het ondertussen toch wel 200€)

Hoeveel tomatenplanten kan ik er in kwijt, denk je?

Geplaatst:

ligt aan soort tomaten plant groot, klein

ik denk dat 60 cm bij 60 cm genoeg is per plant maar je moet ze ook kunnen verzorgen en plukken.

En ze moeten licht krijgen.

loop pad in het midden van 50 cm

Geplaatst:

Moestuin-27jan15-00624921423948879.jpg

Rechts een Tigertents van 6x3, links een goedkope by Amazone.co.uk bestelde van 6x3. Maar niets gaat boven de klasieke glazen kas.

Moestuin-27jan15-00953571423948942.jpg

De Tigertent koste ongeveer 300 euro en staat nu 7 maanden zonder enig probleem. Let op de goede bevestiging van de folie aan het frame, in het bijzonder aan de onderzijde.

42992551413573687118101423948957.jpg

De tunnel van Amazone koste de helft (150 euro) maar is kwalitatief duidelijk minder, wat betreft de galvanisatie van het frame. De bevestiging van de folie aan het frame ontbreekt en is zelf toegevoegd door middel van zeilogen en de rode eindjes touw. Ook is er maar 1 (brede) toegang.

Alles heeft zijn voor en na's, en meestal waarde voor z'n geld.

Geplaatst:

Ik denk dat vooral de kwaliteit plastic van belang is. Wij hadden na eerst een chinees pruldingetje geprobeerd te hebben (ging na vele uren bouwstress en bijna ruzies linea recta terug naar de leverancier) zelf maar een kas gemaakt. Daar hadden we plastic op gedaan, stevig en dik van een vriend gekregen maar in juli waaide alles kapot. Het was niet goed uv bestendig en de zonkant scheurde open, na wat wind waaide heel het ding uit elkaar omdat het kort geworden was.

Toen echte kasfolie gekocht en we waren ongeveer 80 euro kwijt. Als losse kasfolie dus al 80 euro kost, wat voor kwaliteit kan die kas van 90 euro je dan bieden vraag ik me dan af.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

En nu mijn review van de tigertents.eu serre. Is een bedrijf in West- of Oost-Vlaanderen.

Kort samengevat: doe het niet!

Ook mijn kreeg na een half jaar hier en daar al wat gaatjes. Net na de oogst van de laatste tomaten, werden het meer en meer gaatjes, vooral op de plaatsen waar het frame wrijving heeft met het zeil.

Ondertussen wordt het erger en erger. Deze serre houdt het dus zelfs maar nipt 1 seizoen vol.

Het gegalvaniseerde frame is hier wel van goed kwaliteit. (voorlopig)

Heb tigertents.eu gemaild. Ik mocht het terugsturen, en dan zouden ze bekijken of het in garantie valt of niet.

Weekje later mail ik hen, met de vraag of ik geen foto's/filmpjes mocht doorsturen; toch net wat makkelijker.

Ik krijg bericht dat mijn mails niet meer toekomen. Wil gaan kijken op hun website. Hmm, bestaat niet meer.

Op internet een telefoonnummer gevonden. Hmm, telefoonnummer bestaat niet meer.

Tja, heb ik pech gehad...

Enige optie zal zijn om kasfolie aan te schaffen. Voor en achterkant zal ik dan maar openlaten.

Voor tomaten zal dat nog wel ok zijn. Maar voor paprika's???

Geplaatst:

Ik denk het wel. Zelf zet ik paprika's en Spaanse pepers gewoon in volle grond, met (naargelang het weer) eventueel een korte overkapping met vliesdoek tot ze goed gesetteld en in gang geschoten zijn. Ik kweek ze wel binnen voor en houd ze tot eind mei (ook naargelang het weer) in 3 liter potten eerst binnen en vervolgens onder volledig gesloten tunnel buiten tot half mei.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...