Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ontwerp koude bak


Erik

Aanbevolen berichten

Heb nu twee doe het zelf tuinkassen/serres geplaatst, maar een zogenaamde 'koude bak' mag niet ontbreken. Ik heb zelf geen koude bak. Er zijn best wel wat ontwerpen te vinden op het wereldwijde web

 

Onlangs kwam ik een verzamelpagina tegen met een aantal koude bak ontwerpen, hopelijk hebben de mensen die er eentje willen bouwen er iets aan. Eigenlijk is het heel simpel, heb je oude ramen over, gebruik die dan voor zo'n koude bak/ broeibak.

 

De engelstalige ontwerpen zijn hier te vinden. http://www.woodworkersworkshop.com/resources/index.php?cat=388

 

Ben benieuwd naar ontwerpen van forum gebruikers die zelf als eens een koude bak hebben gebouwd en het ontwerp/foto's willen delen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Bedankt voor de link, daar kan ik wel iets mee.

 

Zoals jullie weten heb ik gisteren 8 glasplaten geregeld van 55 x 120 cm.

 

Glasplatenvoorkoudebak.jpg

 

Ik wil daar dus een schuine koude bak van maken, een beetje zoals op onderstaande tekening. Maar dan zo dat ik elke glasplaat afzonderlijk kan oplichten.

 

cps-coldframe-hotbed.jpg

 

Ik denk dat ik de glasplaten wel in een soort kozijn zal moeten zetten ivm breken van de glasplaten. Maar nu is mijn vraag, moet zo`n bak nu 100% waterdicht zijn? Hoe doen jullie dat met de kieren tussen de glasplaten in, want daar lekt het regenwater natuurlijk gewoon naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt juist wel handig bij koude bakken als er kieren zijn, is goed voor ventilatie en als het regent dat de koudebak ook hemelwater krijgt.

Voor slakken weer minder die kruipen graag ik koude bakken, daar om dek ik zelf kieren af met horregaas.

Je moet ook geen "stoombak"" maken waar de temp vreselijk hoog oploopt met zon want daar houden planten ookweer niet van.

 

Mooiste zou volgens mij zijn omdat je toch handig bent met hout een kozijn met een ventilatie sleuf waar je een strook horregaas voor plakt

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Ben helemaal verliefd op je koude kas... de aanzet was al veelbelovend, maar nu die af is... hoppie de toppie...

 

Ik vond je al stil... maar ja... er werd gewerkt!! Petje af...

 

 

edit: volgens mij heb je (reflekterend) metaal bevestigd... slim...

 

Klopt, radiatorfolie. Beetje reflecterend ook idd.

 

@Bonny: Ik zal binnenkort nog even wat detail foto`s van de ramen plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben helemaal verliefd op je koude kas... de aanzet was al veelbelovend, maar nu die af is... hoppie de toppie...

 

Ik vond je al stil... maar ja... er werd gewerkt!! Petje af...

 

 

edit: volgens mij heb je (reflekterend) metaal bevestigd... slim...

 

Klopt, radiatorfolie. Beetje reflecterend ook idd.

 

@Bonny: Ik zal binnenkort nog even wat detail foto`s van de ramen plaatsen.

 

Stekker in de folie pluggen... hebben ze centrale verwarming plus dubbel glas... energielabel AA vermoed ik dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er echt heel wreed uit, super! Latjes er bij om de ramen open te zetten (zouden die trouwens niet om kunnen vallen door de wind of zo?) en had je nou de binnenkant bekleed met trespa of zo? Zou wel duurzamer zijn lijkt me.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

... volgens mij heb je (reflekterend) metaal bevestigd...

Ik maak me nu al zorgen dat m'n koude bak te warm wordt. Er staat een min/max thermometer in. Van de week bijna dagelijks boven de 20', één keer zelfs 28'

's Nachts meestal net een paar graadjes boven de buitentemperatuur.

 

Heeft iemand een idee waarmee ik de nachttemperatuur iets kan opkrikken en de de temperatuur overdag iets kan laten dalen. Overdag staat het raam al op een kier, die had ik al bedacht.

 

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het echt werkt weet ik niet... flessen met water in je bak... overdag trekken ze warmte om op temperatuur te komen, en 's nachts geven ze nog een tijdje warmte af... ik heb ook wel eens gelezen... een lantaarntje laten branden, waxine lichtje (is maar 4 uur) of zoiets... maar jouw bak is ook plat herinner ik me... zou ik geen kaarsje onder het glas zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het echt werkt weet ik niet... flessen met water in je bak...

Zoiets ga ik eens proberen. Misschien werkt het ook met (bak)stenen? Ik ga het morgen proberen.

Afdekken midden op de dag werkt natuurlijk ook. Ik ben wel verbaasd dat dat nu al moet. Beginner hè.

 

... een lantaarntje laten branden, waxine lichtje ...

Een kerstbak? . In noodgevallen (dreigende nachtvorst ofzo) misschien wel een idee.

Schiet me ineens te binnen. Een warme kruik is wellicht ook een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan grond-verwarmings-kabels... geen idee of mensen dat er voor overhebben. ...

Ik niet. Kost me teveel energie. En ik moet zo'n 15 m kabel aanleggen.

Mijn idee was juist dat een koude bak geen energie zou kosten. Anders had ik er wel een "warme" bak van gemaakt.

 

... Tuinlampjes op zonne energie kopen. De ledjes vervangen door gloeilampjes, en die 's nachts laten branden.. Wel gloeilampjes die veel warmte afgeven!!

Ik vrees dat dat niet gaat werken. Helaas, want het is wel een leuk idee.

Een dergelijk lampje heb ik al, maar dan op het terras. Met ledjes brand het 's avonds een paar uur. Dus juist op het koudste deel van de nacht niet meer. Met een gloeilampje brandt zo'n lampje natuurlijk nog korter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel allemaal voor de complimentjes

 

100_1563.jpg

 

100_1562.jpg

 

Bij het uitdenken van de bak zat ik toch met een paar vraagjes. Ik had natuurlijk geen voorbeeld dus is moest een beetje mijn fantasie gebruiken. Ik had eerst ook scharnieren op het eerst raam gezet, maar kwam er al snel achter dat dit niet echt handig is. Want je wilt je bak ook wel eens omspitten. Verder wil ik het ook goed water kunnen geven. Het is daarom veel handiger als je het glas er gewoon ff af kunt halen. En zo waren er nog wel een paar dingetjes waarvan ik nu denk, dat doe ik de volgende keer toch anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie bak hoor, Toch wel handig hé dat er in Pendrecht wordt gesloopt . Zo hadden wij heel veel houten palen hier. Toen ze aan het spoor begonnen. De rails werd daarop aangeleverd. Misschien hebben we nog wel wat over. Kan mijn man ook een bak maken. En staat hij al vol de bak?

groetjes Natalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...