Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Poot-aardappelen bewaren tot poten


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Dat gebeurd automatisch vandaar het uitelkaar leggen dat de uitlopertjes beetje vrij liggen ruimte hebben,

lopen ze niet uit dan kun je altijd vlak voor poten even wat warmer zetten, maar nog steeds donker.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei... ik ben het deze keer met de meerderheid niet eens . Ik bewaar ze vanaf aankoop licht (geen direct zonlicht !) koel en droog en natuurlijk los van elkaar. Of ze nu in het donker of licht liggen , uitlopers vormen ze in beide gevallen toch wel. Alleen worden die in licht steviger en minder iel . Indien nog nodig zet ik de poters voor een betere ontwikkeling van de uitlopers een week voor het poten iets warmer.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek vorige week op you tube , chitting potatoes...(spruiten van aardappelen) leuke filmpjes. Ook een aantal filmpjes van Alys Fowler (gardeners world) gevonden.

 

Wout.

 

welke soorten aardappelen heb je? Wanneer wil je ze gaan poten?

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet slim gaan doen.Maar als ze in het donker staan willen ze juist naar het licht gaan groeien daardoor krijg je juist iele stengeltjes. Als er voldoende licht is groeien ze gewoon. Natuurlijk wel oppassen dan ze niet groen worden.

 

Een lichte en koele ruimte dus

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een mythes! Groene pootaardappelen doen het even goed als bleke, en lange scheuten zijn gewoon wat rommelig bij het planten. Vroege rassen gaan heel snel scheuten maken, dus zet ze fris en licht (in een onverwarmde ruimte) zodra ze een paar cm gekiemd zijn. Late rassen doen er vaak veel langer over om te schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een mythes! Groene pootaardappelen doen het even goed als bleke, en lange scheuten zijn gewoon wat rommelig bij het planten.

Geef me dan toch maar een potertje , al of niet groen , maar wel met korte stevige scheuten waar ik gewoon een schep aarde op kan gooien. Die bleke lange scheuten van die in het donker gekiemde stumpers zijn niet alleen gewoon wat rommelig , ze breken bij het geringste af .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...

Beste moestuinders,

 

Ik heb pootaardappelen gekocht die binnenkort zullen uitlopen, maar nu vroeg

ik me af of iemand er ervaring mee heeft, mochten de aardappelen voldoende

zijn uitgelopen maar de weersomstandigheden er niet naar zijn om deze te poten.

Hoe bewaren jullie ze dan zodat ze niet/nauwelijks verder uitlopen?

 

Moet ik ze dan gewoon donker leggen of juist in de koelkast?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Een prettig weekend gewenst! Hopelijk blijft het droog moestuin-weer dit weekend

Groetjes,

Gilbert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij werkt het het best wat de 6e post van dit topic zegt. Maar het is nú nog debiel vroeg he ? Ik bedoel; zou ze nú nog zo koel mogelijk wegleggen, mag ook nog wel in het donker, in ieder geval vorstvrij en droog. Ergens begin april , nog steeds vrij koel uit elkaar in het licht leggen. Uit de zon, maar zo licht mogelijk. Poten doe je gewoon wanneer het jou uitkomt, komt echt niet op een paar dagen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze bij bodemtemperatuur onder de grond opgeslagen. In de totale duisternis, omdat ik het ook nog veel te vroeg vind om ze uit te laten lopen. Ik moet ze nog een maand goed houden. Ik laat ze vanaf eind maart in de kas (warm en licht) uitlopen voordat ik ze plant. Maar eerder niet dan verzwakken de pootaardappels onnodig. Ik heb slechte ervaringen met aardappels die te snel uitlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het geheel met Frans eens.

Zo koud mogelijk nog en in het licht. Ik heb daarvoor een raam op het noorden op de zolder. Naast elkaar in een krat of doos.

Je krijgt dan korte sterke uitlopers, zonder de knol te veel te verzwakken. Groen worden is niet erg, want poters ga je toch niet eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het licht bij een raam op het noorden, heb ze zelf in de garage liggen.

Als je ze in het donker bewaart en er gaan lange witte uitlopers vormen dan kun je die inderdaad net zo goed poten alleen ze breken erg snel af (zeker als ze nog in een netje zaten..) en dan is er dus veel kostbare energie verloren gegaan want de aardappel moet weer opnieuw beginnen, gewoon zonde dus maar niet minder goed of slecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...