Alles dat geplaatst werd door redzebra
- Tomaten Topic 2020
-
Juli, een weekend hard werken
Mooie foto's, ik vind dit forum the max, je leert er ontzettend veel van bij en het ding is ieder heeft zijn eigen manier en dat maakt het zo interessant.
- Tomaten Topic 2020
-
Tijd om me voor te stellen
Echt mooie tuin, beetje jaloers op je serre , hier is het een beetje andersom, ik moet mijn vrouw overtuigen om meer te zetten, ze is meer voor bloemen. Langs de andere kant zij maakt er telkens lekkere gerechten van. Laatste quote " kan je nog meer van die koolrabi zetten" dat is zoveel beter als die van in de winkel.
-
Het weer in 2020
@appelvrouw die lasagnabedden, ik had daar nog nooit van gehoord, die ga ik volgend jaar ook eens proberen samen met dat verdiep voor pompoenen. edit: die bovenbouw voor pompoenen is dat eigen voor Frankrijk? Ik heb dat nog niet gezien hier.
-
Het weer in 2020
Niet alleen aan de kust, plaatselijk in Belgisch Limburg is er ook al genoeg gevallen samen met een hoge luchtvochtigheidsgraad is dat misschien ideaal voor sommige teelten maar niet voor mijn tomatenplanten, voor weer volg ik meestal https://www.weerwoord.be/ , plaatselijk https://www.rubenweytjens.be/.
-
Tomatenplant snoeien
Dat was een oude post, maar in dat geval toen zou ik sowieso alle (5) onderste bladeren en dieven verwijderen, de planten waren opgeschoten achter glas. De soort is niet bekend, maar het lijken op kerstomaatjes, daar kan je al een diefje extra aan laten staan. Je kan dan de plant in een nieuwe pot zetten en zelfs dubbel plooien (oude wortels naar boven en stam langs onder terug naar boven) , de stam onder de grond gaat dan nieuwe wortels aanmaken. De laatste foto's zijn van 17 juli, toch proberen om extra te dieven, je hebt al verschillende splitsingen bovenaan. Normaal als je meerstammig wil gaan, laat je de onderste dieven uitgroeien. En je wil tomaatjes, ik zou het gewoon houden op 3 vertakkingen nu, als er genoeg tomaatjes aan hangen gaat toppen de rijping versnellen. lol zie nu pas dat dit een post van 2016 was. Dus vandaar je punt Grork
-
Tomaten Topic 2020
Het wortelgestel moet groot genoeg zijn om de voeding te kunnen opnemen, je gaat das pas merken als er meerdere trossen groot worden, daarom laat men bij grotere tomaten maar 1 stengel staan tenzij je met geënte werkt. Hier staat wat meer uitleg. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/over-tomaten-dieven/. Op mijn geënte gebruik ik wel niet de kopdief, zoals in het artikel vermeld, maar de dief in het eerste oksel, die groeit wel iets trager maar zo win ik weer wat extra ruimte, anders gaat de eerste tros op de extra stam al vrij hoog zitten.
-
Tomaten Topic 2020
Mooie planten, toch op letten bij de meerstammige dat de bladeren goed kunnen opdrogen zeker met het huidige weer. Een kerstomaat kan gemakkelijk 5 stammen aan, je mag ook hogere bladeren wegnemen of inkorten om de boel luchtig te houden. Het is natuurlijk verleidelijk om meer stammen te laten staan, het nadeel is dat de plant binnenin vochtiger blijft met alle risico vandien. Voor grotere tomaten, na het groot worden van de tweede of derde tros op de verschillende stammen kan de belasting te groot worden (veel meer vruchten gaan tegelijkertijd de plant belasten) en ga je toch niet zoveel verschil zien als met 1 stam die dan hoger wordt en meer trossen draagt maar geleidelijker aan afrijpt. Je krijgt ook een pak meer bladeren, een dief (nieuwe stam krijgt pas de volgende bloemaanzet na het 7de blad) op de hoofdstam volgt er een bloemaanzet elk 3de blad. Edit: ik ging ervanuit dat dit altijd na het 7de blad was op de dief, maar het is blijkbaar afhankelijk van de soort en kan tussen de 6 en 10 bladeren liggen.
-
Tomaten Topic 2020
@eduro, teelt met substraat is wel heel specifiek, nog niet geprobeerd. Misschien heb je hier iets aan, het is wel heel uitgebreid, maar er staat een mooie beschrijving in, in detail, hoe neusrot juist werkt en achteraan staan aanbevelingen in ter preventie van neusrot in substraat teelt. https://hbo-kennisbank.nl/details/aereshogeschool:oai:www.greeni.nl:VBS:2:141547?q=beheersing+van+neusrot+in+de+ongestookte&has-link=yes&c=0
- Tomaten Topic 2020
-
tomaten worden bruin/ zwart aan de onderkant
Hey Nico, foto's toevoegen hier is redelijk intuïtief, geen link gebruiken gewoon je foto's inslepen. Klik op de + om je foto in het bericht te zetten als dat al niet automatisch gebeurt, je kan ook ook de grootte etc aanpassen door de foto in je bericht te dubbelklikken. Eerlijk gezegd chapeaux voor de mensen die dit forum beheren.
-
Tomaten Topic 2020
Bijzonder jaar, dit jaar. Ik heb de eerste rijpe tomaatjes buiten, het is wel een dwerg tomaatje maar toch, het plantje is op hetzelfde moment gezet als de tomaten in de tunnelserre. Vandaag toch heel wat blad weggenomen, waarbij ik me aan dit schema probeer te houden https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-telen-waarom-hoe-en-wanneer-blad-snijden-2/ en maximum 3 a 4 bladeren per week. tunnel serre na pluk (planten zijn ongeveer 2m hoog nu) Over de dIscussie hier, over al dan niet laten staan van dieven daar zijn al veel bladzijden over geschreven en velen hebben hun eigen ervaring erin. Voor mij, kijk ik of een plant genoeg groeikracht heeft, een geënte laat ik sowieso op 2 stammen uitgroeien, alsook de kerstomaten. Bij een niet gewenste dubbelstam is voornamelijk de afweging of hij plaats genoeg heeft om te laten staan. Zag vandaag deze: dubbele bloemaanzet op hoofdstam en een semi dief die harder groeit. Ik denk dat ik 1 ga toppen na 3 bladeren om toch de extra bloemzetting te hebben. Dit jaar heel snel plantjes aangekocht waar ik ze kon krijgen, omdat de bestelde te laat en niet bruikbaar waren aangekomen. Ik hou van ossenhart, de echte dat is zowat voor mij een van de lekkerste maar ja smaken verschillen. Dus 2 plantjes nog gevonden in 1 winkel en 1 in een ander. Ossenhart is zowat rozig rood en rijpt van binnenuit. 2de bakje is van vorig jaar. Dit jaar 2 plantjes van 1 winkel geven deze vruchten? Een paar hebben openingen in de vrucht, ik dacht eerst aan beschadigingen door slakken maar het zijn alleen deze planten en ze staan elk aan de andere kant van de serre. lijkt niet echt op een Ossenhart tomaat. De derde van een andere winkel: De italiaanse versie dus. Nu ja ze gaan me toch smaken Bij de bladpluk nog 1 aantasting tegengekomen, begin te twijfelen of dit niet blad botrytis is. edit: ik zag hier post over tomaten en komkommers dat dat niet samen gaat in 1 serre , die gaan hier elk jaar ontzettend hard, dit jaar al een redelijk wat geoogst, het is weer zoeken aan wie je ze kan geven
-
Tomaten verpotten
Gewoon verpotten, je mag hem direct ook dieper zetten ( buiten dan geënte, dan wortelt hij boven de entplaats), een tomaat maakt nieuwe wortels vanuit de stam. Ik verpot mijn planten meerdere keren vooraleer ze in de vaste grond gaan. Je gaat merken dat na een week bij zo'n plant de nieuwe wortels al rond de rand zitten van de nieuwe pot, dat gaat heel snel. De potjes die je nu hebt zijn sowieso te klein, op dit forum zijn er verschillende die tomaat in pot kweken, misschien even ten rade gaan bij hen welk volume je nodig hebt.
-
Tomaten Topic 2020
@Grork daar ben je meer ervaren in als ik, ik vermoed dan mauve randjes aan blad, kleinere bladvorming en krulling. edit: ik bedoel dan voor tomatenplanten in pot, dat doe ik niet zoveel (soms eens een plantje dat ik over heb waarvan ik het zonde vind om het weg te gooien), dat lijkt me nog net iets moeilijker en dat zal zijn eigen specifieke problemen hebben. In de serre, in volle grond kan je bv een beginnende aantasting hebben van kurkwortel. Aan de bladeren en de plant zie je dan niet veel bijzonders, bovengronds ziet hij er als een normale plant uit. De plant is vanwege de aantasting wel veel stressgevoeliger en dit kan dan weer aanleiding geven tot neusrot. Je zou dan kunnen denken te weinig calcium of te kleine of te onregelmatige watergift. Maar niks van dit, het is gewoon door de aantasting van de wortels waardoor de plant op sommige momenten niet voldoende kan opnemen. De enige manier hier om daarachter te komen is op het einde van het seizoen de wortels nakijken.
-
Tomaten Topic 2020
of hetgeen wat je absoluut niet wil hebben , gelukkig geen schimmelvorming vanwege de hogere temperaturen, wel de typische ronde plek. Dit is het blad van vandaag, vrijdag waren ook al sommige nerven aangetast. Nu het lijkt niet uit te breiden, dus hout vasthouden. Niet geënte 1 stam. geënte 2 stammen (foto is bedrieglijk, beide stammen zijn al hoger als de niet geënte, tomaten ongeveer even groot ) beetje flue, maar redzebra tomaat
-
Tomaten Topic 2020
Hommeltje niet gespot. Helaas dit wel gezien vrijdagavond,zo'n 15 bladeren verwijderd. Nu zondagavond nog 1 gevonden, ik hoop dat het weg is. Geen water meer gegeven dit weekend om alles zo droog mogelijk te houden. @appelvrouw ja, plaatselijk de grond vernieuwen helpt ook. @Saalk86mooi je bent al een pak verder als hier, tomaten zijn nu wel mooi aan het aandikken maar het zal nog een paar weken duren voor de eerste verkleuring. De schrik zit er wel in nu.
- Tomaten Topic 2020
- Tomaten Topic 2020
-
Tomaten Topic 2020
Ja, die onderstammen zijn meestal ook afgeleid van oude rassen, als je de goede heirloom vind ben je even ver. Nu dit jaar, wegens half paniek (voorziene plantjes waren te laat en ook nog eens niet bruikbaar), heb ik hals over kop van alles aangekocht wat beschikbaar was, buiten 2 die ik zelf heb ingezaaid en een redzebra kerstomaat die ik in mijn profiel foto ga zetten als hij eenmaal rijp is, heb ik maar half een idee wat nu in mijn serre staat. Het enige verschil is geënte heb ik op 2 stammen laten uitgroeien en niet geënte 1. Zal nog wat foto's sturen hoe het verschil tussen beide is.
-
Tomaten Topic 2020
Nee, enige foto, paar weken geleden genomen. Wegens mijn werk, ben ik alleen in het weekend thuis (dat is ook de reden waarom er bijna niet getikt wordt), mijn dochter en zoon onderhouden de serre gedurende de week (ze sturen me elke dag foto's, zodat ik hun beetje richting kan geven :voornamelijk water geven en opletten voor ziekten) . Ik zal proberen dit weekend een nieuwe te maken, als ik hem spot.
-
Tomaten Topic 2020
Ik heb een beetje geluk denk ik, elk jaar zit er een heel klein soort hommeltje continu van bloem naar bloem te gaan in de serre. Buiten staan veel planten en bloemen om bijen en hommels te lokken, maar die laten mijn tomaten links liggen (tomatenbloemen bevatten geen nectar), alleen deze kleine soort schijnt verlekkerd te zijn op die tomatenbloemen. Ik zie er wel maximaal 2 in de serre, tikken doe ik niet, maar ja tijdens het dieven beweeg je toch de plant. Bij de eerste tros heb ik wel eens last van een slechte bevruchting, maar ik vermoed dat vroeg op het jaar de omstandigheden voor het stuifmeel niet optimaal zijn, met name het stuifmeel zal te traag drogen. @Gianni1234 dat klopt boven een bepaalde temperatuur is het stuifmeel niet actief, de tunnelserre bij mij hangt nu vol doeken om de temperatuur lager te houden, lijkt meer op een hemelbed nu . uitgebreid artikel : https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-over-de-bestuiving-en-vruchtzetting/ edit: @Saalk86 dat lijkt op kurkwortel, dat is ook 1 van de belangrijkste redenen waarom ik overgeschakeld ben op geënte tomaten. Dat kan je nagaan als je op het einde van het seizoen de wortels nakijkt. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/kurkwortel-bij-tomaten-is-overal-aanwezig/
-
Komkommer-trouble
De plant regelt zichzelf, als er vruchten aan hangen probeert de plant eerst deze te rijpen ten nadele van de nieuwe vruchten die dan verwelken, het aantal vruchten dat tegelijkertijd aan je plant kan hangen, hangt af van het beschikbare voedsel dat de plant kan opnemen en verwerken (de grote van de plant en het wortelgestel). In een kleine pot is dit aantal dus minder. Nu je eenmaal geoogst hebt, gaan zich normaal opnieuw vruchten vormen (weliswaar uit de nieuwe knoppen), sneller oogsten geeft ook meer vruchten. Dit is ook de reden waarom de eerste vruchten vaak weggeknipt worden om de plant eerst groter en sterker te laten worden.
-
Tomaten Topic 2020
De situatie in die bakken is toch iets anders @Gianni1234, ik volg hier meer @oscardevos. Een half litertje water om de 3 dagen voor zo'n grote planten lijkt me toch weinig, het wordt ook via een fles langs de plant gegeven. Dus lokaal zal het wel vochtig zijn maar een tomatenplant maakt graag een groot wortelgestel en als de plant altijd op dezelfde kleine plaats zijn vocht moet halen moet je regelmatiger water geven, je houd liever de hele bak vochtig. Ik vermoed dat het actieve wortelgestel vrij klein is t.o.v. het bovengedeelte aangezien de watergift geconcentreerd was en het volume aan aarde toch relatief laag. Als ik de foto bekijkt zie ik al drie tomaten aangetast en onmiddellijk vrij sterk, het zwarte is al een afsterving van de cellen en is dus al een paar dagen eerder gebeurt, de tomaat erboven vertoont ook al een verkleuring en die cellen zijn dus onlangs beschadigd. Dus in dit geval kan waarschijnlijk het wortelgestel de verdamping overdag totaal niet volgen, calcium maakt de cellen wel steviger maar als het watergebrek te groot is sneuvelen de cellen toch. De oplossing is dan toch regelmatiger water geven (zie je oma @Gianni1234 ), je kan ook nog het volume aarde verhogen ( bakken zitten niet helemaal vol) als het niet geënte planten zijn, de plant gaat dan bijkomende wortels aanmaken.
-
Tomaten Topic 2020
Dat is een moeilijke, omdat het van een combinatie van factoren kan afhangen. Te weinig calcium, maar ook teveel Magnesium of Ammonium (N) waardoor calcium niet opgenomen wordt kan een oorzaak zijn. Hoge luchtvochtigheid is nadelig alsook onvoldoende wateropname door de plant. Over het algemeen heb ik er niet zoveel last van, maar de tomaten staan ook niet in bakken. Meestal laat ik dan de beschadigde vruchten wel gewoon hangen, ik had ooit ergens gelezen dat als je deze verwijdert de kans groter is dat nieuwe vruchten aangetast worden, bepaalde rassen zijn ook veel gevoeliger. De plant haalt dan immers vocht uit de andere tomaten waardoor deze cellen ook weer beschadigd worden. Een volwassen tomatenplant kan wel onder bepaalde omstandigheden tot 3 a 4 liter water per dag verdampen. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaat_neusrot_2003.htm