Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

Yep,

ook deze opstarten.

Vééél te vroeg om reeds te zaaien maar ik ben bijna rond met mijn selectie dus ...

 

Tomaat

Tigrella

Marmande

Black Cherry

Blush Tiger ( Favoriet en blijver)

Black Opal

Prune Noir

Copia ( Favoriet en blijver)

Hungarian Heart ( Favoriet en blijver)

Coeur de Boeuf

Bychiy Lop

Mortgage Lifter

Gardener’s Delight

Ananas ( Favoriet en blijver)

Ananas noir ( Favoriet en blijver)

Black

Black from Tula ( Favoriet en blijver)

Matina

Berner Rose

Ossenhart

Moneymaker

Goldene Königin

Speckled Roman

Brandywine Black ( Favoriet en blijver)

Noire de Crimée ( Favoriet en blijver)

Roem van Mechelen

 

Al 8 favorieten die jaarlijks terug komen.

Ben er bijna... wil uiteindelijk +/- 10 terugkerende soorten hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berner Rose is in beraad ...

 

Was idd lekker maar vond dat hij pas héél laat begon af te rijpen.

Wel mooie lekkere volle smaak. Roos en stevig vruchtvlees, aan de zoete kant, zacht.

 

Mmmm, weet nog niet vandaar dat hij in 2020 ook terug komt

Ik dacht me te herinneren dat ook Appelvrouw hem graag heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent er vroeg bij TomP!

 

Ikke twijfel eigenlijk nog enorm om volgend jaar een tunnelkas aan te schaffen voor de tomaten... Ik had toch wel last van de aardappelziekte buiten en vrees die volgend jaar wel weer te hebben.. aan de andere kant, ik had ze wel buiten op de composthoop dicht op elkaar gezet. De planten buiten in pot hadden nergens lest van. Ik heb dus al wel 2 kassen, maar wil meer

 

Tja tja tja. Jullie nog advies? Tunnelkas doen of buitenteelt?

 

Qua soorten ben ik er nog niet uit, begin in januari mee denk ik. Sowieso weer de Greek Domata.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ga ik voor,komend seizoen:

Rebel Yell <-------------- oogappeltje ( Met dank aan Liekie!)

Blue ChocolateCherry

Dancing with Smurfs

Gardners Delight

Snowberry

Sunchocola

Indigo Rose

Osu Blue

White Bush

Isla Margarita

Raspberry Giant en de

Liguria

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai qua tomaten ieder jaar bijna hetzelfde:

 

Cherry:

Oranje van Goeijenbier

Golden Grape F1

Gadener’s Delight

 

Tros

Mountain Magic F1 <-- favoriet

Moonglow

 

Roma

Orange Banana

Zabava

Opalka

Pirkstine Orange

Federle

Mount Vesuvius

San Marzano

BHN 783 <-- de grootste favoriet

 

Vleestomaat

Gigantesque

Lilac Giantt

Maria Amaziletei’s Giant Red

Orange Russian

Valencia <-- favoriete vleestomaat

Beefmaster

 

Zaaien doe ik pas eind februari / begin maart, anders is het veel te vroeg vind ik. Ik zet ze wel binnen onder de lampen, maar op een gegeven moment worden ze toch te groot. En om dan iedere dag als het 's avonds weer kouder wordt te gaan slepen met een enorm aantal paprika-, pompoen-, komkommer- en tomatenplanten zie ik niet zo zitten omdat de kas achterin de (vrij diepe) tuin staat.

 

Hier in de kas is eigenlijk maar plaats voor 18 planten, maar het worden er ieder jaar een paar meer. Zeker de BHN 783 is een hele goede tomaat voor op de pizza, en als ik daar een mooie tweede plant van heb vind ik daar altijd nog wel een plekje voor...

De rest van de tomaten, voor zover niet uit de hand opgesnaaid, gaat in de weckpot voor tomatensaus (en het uitlekvocht apart als basis voor soep).

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijzelf:

- Friesje

- Quedlinburger Fruehe Liebe

- Gardener's Delight

- Black Krim

- Roma

- Black Cherry

 

Voor de moestuinclub (hebben altijd een plantenruilbeurs in het vroege voorjaar):

- Balkonzauber

- Saint Pierre

- Rotkappchen

- Hellfrucht

- Gardenberry

- Ochsenherz

- Speckled Roman

- Zuckertraube

 

Is allemaal een beetje veel, want ik wil nog veel meer zaaien voor de ruilbeurs en heb maar beperkt plaats. Gelukkig heb ik nog even om na te denken hoe ik dat het beste kan doen allemaal, want ik zaai pas vanaf maart de tomaten voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor in de nog te maken tunnelkas:

 

Millefleur

Bosque bumble bee

Barry’s crazy

Cappuccino

Submarine blush

Amethyst cream

Blue berries

Peacevine cherry

Rainbow cherry

Black plum

 

Allemaal cherry tomaatjes in verschillende smaken en kleuren.

Ik ben nog op zoek naar een bewaar-tomaat (mag ook een gewone of vleestomaat zijn) om het seizoen zo goed mogelijk te spreiden.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Black Cherry

 

eind oktober en begin november nog massa's onrijpe tomaatjes geoogst.

Ze rijpen binnen traag na, zitten in lege druivendozen, en smaken nog steeds veel beter dan de waterzakjes die ze in de supermarkt verkopen.

Is nu half december en eet nog altijd dagelijks enkele tomaatjes van eigen kweek

 

Volgend seizoen probeer ik het ook met andere soorten

Beter dan weggooien, dat kan altijd nog

 

Van de grotere exemplaren maakte ik chutney, bevalt me ook maar is natuurlijk niet hetzelfde als verse tomaatjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RobN:

Kijk eens bij baduh.nl, veel keus en zeer betaalbaar zodat je eventueel een paar soortjes kan proberen

Ik heb de zaden van haar altijd snel in huis.

Zie mijn lijst een paar berichtjes hierboven, en vooral de rode soorten heb ik gekozen voor hun zoete smaak.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ikke twijfel eigenlijk nog enorm om volgend jaar een tunnelkas aan te schaffen voor de tomaten... Ik had toch wel last van de aardappelziekte buiten en vrees die volgend jaar wel weer te hebben.. Tunnelkas doen of buitenteelt?

 

@Saalk86

Vroeg voor wat betreft de selectie van de soorten ja maar ben nog lang niet aan het zaaien hoor.

Tomaten zaaien daar begin ik pas half maart mee en dan nog niet alles gelijk.

Zaai telkens enkele soorten zodat het seizoen 'langer' wordt.

 

Tja tunnelserre of gewoon buiten... Als je plaats en budget hebt waarom niet?

Zelf tot nog toe geen enkele last gehad van de tomatenziekte

Ik plant zowel in de serre als buiten

Een serre geeft je altijd toch dat beetje extra zekerheid en kan tegelijk ook andere planten bergen.

Ik heb bvb elk jaar veel lekkere Charentais en Galia meloenen en nog andere die buiten gewoon niets (weet ik uit ervaring want geprobeerd) of bijna niets zouden opleveren dus ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Saalk86:

Ik kweek mijn tomaten voor het grootste deel tegen de zuidmuur, een beetje onder de overkapping. Zowel in de volle grond als in grote tonnen. Ik zet ze wel ruim, niet te dicht op elkaar. Dat gaat uitstekend. Ik heb nog nooit last van ziektes gehad. Voor een heel klein deel kweek ik een paar bescheiden tomatenrassen in mijn kleine kas. Ook dat gaat goed, ondanks het feit dat de zon daar niet optimaal schijnt vanwege de ligging op het Oosten. De kas gebruik ik vooral als doorgangshuis. In april gaan de pepers, paprika's en de tomaten erin (en de overwinteraars eruit) , tot ze voor het grootste deel verder buiten doorgroeien vanaf eind mei/half juni. In september gaan een aantal tomaten, pepers en paprika's weer in de kas om af te rijpen. De kas verlengt vooral mijn seizoen. Tomaten rijp ik als het zo uit komt ook wel in huis af, op een vaas met water. Ik ben erg blij met mijn kas. Ik denk dat je veel plezier kunt hebben van een extra kas voor je tomaten, vooral als de ligging mooi zonnig is. Bij ons in de dorpstuin hebben ze ook een grote kas maar die ligt voor een deel in de schaduw. Ik zag dat de tomaten daar moeite hadden op tijd af te rijpen. De ligging van mijn kas en die op de dorpstuin heeft overigens ook zijn voordelen. Ik heb heel weinig last van verbranding bij grote hitte. Ik kweek in de kas alleen in potten en tonnen, dus ik kan wat verplaatsen als het nodig is.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar had ik gekozen voor vier soorten tomaten, van elke soort de simpelste, één plant per soort, dus vier planten verdeeld over de linkerhelft van de tuinkas.

 

1 gewone ronde tomaat

2 vleestomaat

3 kerstomaat

4 romatomaat

 

Op de vleestomaat na heb ik er het hele jaar van gegeten. Ook nu liggen er nog rijpe tomaten in de kas, tussen de neergehaalde planten, maar ik eet ze niet meer want ze smaakten al een tijdje niet meer.

 

De vleestomaat was één en al groen plantvlees, echt hele dikke volle takken en blad, maar slechts één tomaat is eraan gekomen, hij bleef echter klein en groen.

 

In 2020 gaan er weer dezelfde vier de kas in, nu op de andere helft, die voordien uitgegraven en van nieuwe moestuingrond voorzien wordt. Ik ben meer van de eenvoud, ik hoef niet eens de naam van mijn tomaat te weten. Ook niet zoveel werk als heel veel soorten kweken en labelen, al vind ik het wel heel mooi hoe anderen dat doen. Gewoon dagelijks wat eetbaars plukken vind ik al prachtig. En nog afwisselend ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vorig jaar als beginnende moestuinierder voor het eerst eens tomaat geprobeerd (money maker, lekker simpel) en leverde een enorme opbrengst op. Ben nu (wederom) op zoek naar een makkelijk ras, geschikt voor buiten en dus een beetje een vroege soort is. Qua soort zoek ik een beetje zoete smaak, te gebruiken voor b.v. op brood of door een soep (ben niet heel kieskeurig). Liever niet een te dure soort. Iemand tips/aanraders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

Marmande: oud Frans ras gewaardeerd om zijn fijne zoete smaak, doet het goed in volle grond en koudere weersomstandigheden. Zo goed als overal verkrijgbaar tegen normale prijs.

 

West Virginia 63: teel ik al enkele jaren en nog nooit problemen mee gehad, milde licht zoete smaak. Is resistent ras zoals Erny aanhaalde, iets duurder en minder courant maar verkrijgbaar bij oa Lent

 

Sungold: fraai gekleurde oranje cherrytomaatjes, zeer lekkere zoete smaak. Zijn vroeg rijp maar ietwat gevoelig voor scheuren vanwege dunne huid. Minder courant.

 

Black Cherry: snelle groeier, goed dieven! Geeft vruchten tot aan de eerste vorst, zéér lekker, sappig en zoet maar toch rijk en complex van smaak. Zo goed als overal verkrijgbaar tegen normale prijs.

 

Bychy Lop: Russische variëteit, heel goed geschikt voor ons koude natte klimaat, zet ook bij lagere temperaturen vlot vrucht, goed productief tot aan de eerste vorst, zet deze al enkele jaren en tot nog toe geen ziektes kunnen vaststellen, rijke volle zoete smaak, Niet courant maar bvb verkrijgbaar bij Vreeken en TomatoEden.

 

Tiger Blush: rijpt vroeg, heerlijk tomaatje, de smaak is vol, fruitig, fris en zoet. Vrij courant verkrijgbaar bij diverse aanbieders op het net

 

Copia: groeien krachtig, rijpen vrij laat maar het vruchtvlees is zacht met een rijke zoete smaak, verkrijgbaar bij bvb TomatoEden.

 

 

Zo kan ik nog even doorgaan. Volstaat dit voor jou?

Weet je natuurlijk wel maar besef dat smaken verschillen!

Bovenstaande zijn allemaal tomaten die ik wel lekker vond. Sungold, Black Cherry en Tiger Blush horen bij mijn favorieten.

 

De laatste (Copia) is wel laat rijp maar toch een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste Cherry's zijn klimmers, als de omstandigheden het toelaten dan gaan ze maar door, in de serre heb ik soms planten van 4 à 5 m (laat ze langs een touw naar boven groeien en leid ze dan horizontaal verder)

 

Qua gewicht geen idee maar zal de tros wel benaderen denk ik, Cherry's geven echt enorm veel vruchtjes, véél meer dan traostomaten in aantallen

Om zo te eten als hapje of bij de boterham zijn ze ideaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien leuk om ook alle websites te vermelden waarop de tomatenzaden besteld kunnen worden?

 

Er word sowieso heel intensief geruild op Instagram, erg leuk. Andere websites die ik inmiddels ken,

- Via Flup: https://www.dreschflegel-shop.de/ Zelf geen ervaring

- https://www.premierseedsdirect.com/ Vorig jaar besteld, enorm lange prijzen (ojee, Hollanders on the move!). Prima ervaring mee. Aanbod van 140 soorten zaden, niet enorm, wel veel.

- https://heritageseedmarket.com/ Ruim 550 Heirloom tomatenzaden, ook vele heirloom peperzaden. Zelf geen ervaring mee, maar denk dat ik daar dit seizoen ga bestellen.

- Via Amrutten: https://tomatoeden.com/ Mer dan 350 Heirloom tomatenzaden. Zelf geen ervaring. Misschien ook dit seizoen

- Via dit forum of Instagram; https://baduh.nl/winkel/ NL-talig, iets meer dan 100 soorten.

- Mijn favoriet tot dusver: https://www.tomatofest.com/ Maar liefst ruim 700 soorten Heirloom soorten. Daarnaast help je de Tomato-community .

 

 

 

Dit zijn zover ik weet websites met een heel groot Heirloom assortiment, voel je vrij om aan te vullen! Kan ook hier: webshops-binnen-buitenland-t300-260.html

 

Database

Geweldige website met info van honderden / duizenden tomaten soorten:

http://www.tomaten-atlas.de/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tessgruun is ook een leuke site.

 

https://www.tessgruun.eu/

 

Heeft een mooie keuze van tomaten en pepers en iets beperkter van paprika en andere zaden.

Prijzen zijn schappelijk ook voor wat verzenden betreft.

Vriendelijke man.

 

Al meermaals besteld en niets op aan te merken.

Heeft ook elk jaar een mooi aanbod van verschillende plantjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nasauda,

 

Natuurlijk kan ik niet over jouw kas oordelen, maar bloemen in mijn kas heb ik inmiddels afgeleerd; gaan allemaal dood in de zomer (veel te heet). Maargoed, zoals ik zei, ik kan niet oordelen over jouw kas (tempratuur zomer, stand zon, etc.).

Betreft favorieten, dit is zo lastig joh! Omdat het zo persoonlijk is. Ik heb hier trouwens een overzicht gemaakt van mijn ervaringen met een aantal soorten: tomaten-teelt-topic-2019-t24895-520.html#p406004

 

Twee soorten die mij terugkomen zijn Anna Russian en Greek Domata.

 

Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten voor een goede (of, betere) oogst! Ik wil graag weknow nog even extra bedanken voor de info. Ik ben absoluut geen expert hoor, maar wat ik inmiddels geleerd heb is dat er 2 belangrijke dingen zijn:

- Dieven

- Toppen

 

indeterminate en determinate

 

Over het algemeen wordt er altijd geadviseerd om te dieven en te toppen, maar dat blijkt dus níet voor alle tomatenplanten te gelden!

 

Zie met name, vooruitleg:

tomaten-uitdaging-op-zoek-naar-zoetekes-t11591-70.html#p194460

Aanvullend:

zoetekesproject-2014-zaadvaste-rassen-t12443.html#p206764

 

Vorig jaar had ik op een gegeven moment zaailingen met hele andere bladeren, uiteindelijk goed gekomen. Ik lees nu dus dat er 2 soorten blad (leaf) zijn: 'Normale' tomatenbladeren en aardappelbladeren! Zie o.a.: https://www.tomatofest.com/tomato_questions_s/128.htm (ook info over indeterminate en determinate).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...