Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en Paprika Topic 2020


Erny

Aanbevolen berichten

@Rorror riep om een vers Pepertopic dus bij deze.

Deel je ervaringen over je teelt en stel je vragen over het pepers kweken hier.

Tips en tricks ook welkom.

Sommigen zaaien erg vroeg, anderen wat later, hoe vergaat het de plantjes gedurende het seizoen. Laat ons meegenieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja super, dan trap ik af.

Gisteren de zaadjes ontvangen, helaas geen goeie zaai jaren met pepers, dus bij deze alle info is welkom. Maar ga me nu klaar maken voor vertrek naar Engeland als ik terug ben ga ik mij er eens heel goed in verdiepen. En alles bij elkaar zetten, zaai bakje, potjes wat grotere potjes en dan een grote pot of volle grond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar had ik zaad uit een puntpaprika gehaald en gezaaid. Planten in een moestuinbak zonder enige bescherming en ze deden het prima. Veel oogst. Er was maar één maar... de puntpaprika's hadden een dunne schil en waren niet echt zoet. Eerder een beetje zoutig. Waarschijnlijk niet zaadvast? Dus komend jaar ga ik toch zaad kopen.

 

Iemand nog tips welk ras wel lekkere zoete puntpaprika's geeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het topic!

 

Ik zelf zit ook mijn strategie te bedenken, voor mij lijkt het logisch om vroeg te beginnen(nog niet gezaaid), aangezien ik geen tuin of moestuin heb. Ik moet het met bakken doen. Heb maar één groeilamp (10watt). Met kerst komt de kerstman wel een kweektentje (80x60x80) voor binnen langsbrengen. Uit dat tentje zijn ze zo gegroeid. Dan de huiskamer in achter het raam, en pas met de lente dagen naar buiten, en na ijsheiligen volledig naar buiten. De mensen die een kas hebben, zullen in de lente gunstigere omstandigheden hebben, dan mensen met alleen tuin of bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua vroeg zaaien heeft het ook te maken met welke soorten je wilt kweken.

De Annuums groeien bijvoorbeeld hard en snel dus als je die in december zaait groeien ze je huis uit voordat je ze buiten kunt zetten.

Andere soorten (oa de Chinense en Baccatums) groeien weer wat langzamer waardoor het raadzaam is deze juist wel wat eerder te zaaien om er überhaupt te van kunnen oogsten. Zo ga ik mijn Surinaamse hete soortjes komend jaar echt wat eerder proberen te zaaien (vorig jaar niet gelukt) want daar heb ik erg weinig van kunnen oogsten in tegenstelling tot het jaar ervoor.

 

Dus het heeft zin om je te verdiepen in welke soorten je hebt en tot welke groep deze behoren zodat je het ultieme zaaimoment kunt plannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thansk Erny, weer iets geleerd.

Ik ga zelf de "Jalapeño Tam Mild" proberen aankomend seizoen en dit is een annuum ook de peper van de peperwedstrijd is een annuum.

Ik wil in Januari gaan zaaien, en de planten op diverse plaatsen gaan plaatsen in de tuin. Zowel in potten (bakken) volle grond en miss in een kas.

Vorig jaar stonden de pepers/paprika bij de tomaten, pepers/paprika gingen achter uit en hebben het niet gedaan kom dit doordat ik ze bij elkaar heb gezet ? Ik weet nog niet welke paprika ik ga zaaien de Zorza of de sweet banana, maar kan hier ook nog van afwijken. Zijn er die hier ervaring mee hebben. En mogelijk om van deze soorten de zaden te bewaren voor volgend jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peper zaaien en opkweken is eigenlijk niet zo moeilijk, vond ik. Ik zaai via de DENO-methode voor (eind januari) en na kieming plant ik ze in kleine potjes. Die staan binnen, lekker warm bij de kachel en onder een gewone lamp (een groeilamp wil ik nog kopen, maar daar moet ik mij eerst eens goed in verdiepen). De pepers die ik heb gekweekt tot nu toe, groeien vrij langzaam. Dus het duurt dan even voordat je ze weer verder over kunt potten.

Pepers heb ik nooit in de volle grond gekweekt, altijd in potten. De potten staan bij mij op het terras op het zuiden, tegen de huismuur aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo! We starten vroeg ‘dit jaar’ zo te zien Ik moet me er nog goed in verdiepen, maar start zaaien in januari, niet eerder.

 

Ik zou een ieder die net binnenkomt willen adviseren om dit jaar mee te doen met de MTF teeltwedstrijd: teeltwedstrijd-2020-peper-wedstrijdtopic-t26012.html

Ook als je dit in het voorjaar leest: nog tijd zat!

 

Goed! Ik heb m’n lijstje klaar:

- Joe's Long Cayenne' / 'Marie's Annuum', via de teeltwedstrijd dus!

- Sweet Pepper Veronika

- Sweet Pepper Calypso

- Sweet Pepper Pastukh

- Sweet Pepper Atlant

- Sweet Pepper Krasnyy Velikan (favo!)

Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Selectie 2020 is ook hier gemaakt, eigenlijk gebruik ik gewoon op wat ik nog liggen heb/had

 

Paprika

King of the North

Sweet Chocolate

'Frans'

Kapiya

Corno Di Toro Rosso

Quadrato d’Asti Giallo

Corno Di Toro Giallo

California Wonder

Golden California Wonder

Romano Mix

Lipari

Pusztagold

 

 

Peper

Bulgarian Carrot

Fireflame

Cayenne

Padron

Joe's Long Cayenne Wedstrijd peper

Lemon drop

Trinidad Scorpion Peach

Brown Butlah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Turkse peper/paprika is wel heel vaag hoor ...

 

 

Allegrow

Verkopen turkse peper maar is eigenlijk een zoete puntpaprika ...

Geven niet de exacte naam op en zou van Amerika zijn?

 

Vlaams Zaadhuis

Turkse peper Flinta

 

Vreeken verkoopt meerdere soortjes

Sin Biber (Heet)

Yalova Çorbaci (Mild)

Safran (Heet)

Yalova Çarliston 341 (tsn de 2)

Çorlu (zou heet zijn, viel tegen, vond ik persoonlijk eerder mild)

Aci Kil Menderes (Heet)

 

 

Andere, geen idee waar te verkrijgen

Dolma Kandil (Mild en vrij zoet en groot, zijn om te vullen en dat klopt ook wel > mooi formaat héél lekker met lamsgehakt en look

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haaaai, ben er ook weer eens na een flinke time out

 

Ik had vorig jaar de aubergines samen met de pepers in een kas staan, geen enkel probleem....

 

Aangezien ik niet veel pepers gebruik en geen hele hete, ga ik drastisch minderen in hoeveelheid soorten.

Wat ik ga zaaien in 2020

 

- blokpaprika

- puntpaprika

- cayennepeper

 

Voordeel van minder paprika/peper is dat ik meer ruimte voor tomaten ga hebben.

Ik begin waarschijnlijk ergens eind januari....onder lampen en op een warmtemat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb om te beginnen 2 zaadjes gezaaid van:

 

Wedstrijd-peper Marie’s annuum

Ajo blanco crystal

Lemon drop

 

Ik heb inmiddels voor een paar jaar genoeg eigen pepperflakes en fijne peper, vandaar dat ik wat minder soorten en planten zaai dit jaar.

In januari buig ik me over de soorten paprika’s en pepers die ik dan nog wil zaaien. Het worden er denk ik niet zo heel veel dit jaar.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanuit Laos vorige maand een bakje bird eyes chili meegenomen, die nu rustig liggen te drogen en waarvan al een aantal gebruikt. Ik wil ze echter ook kweken. Ik heb ze daar ook aan een struik gezien van een meter in het rond, maar kan weinig vinden over het kweken hier. Heeft er iemand ervaring met deze soort? Groeit hij snel/langzaam, en hoe groot word hij het eerste jaar? De plant die ik daar zag was zeker meerdere jaren oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit afgelopen voorjaar heb ik enkele pepersoorten gezaaid, maar niets daarvan is het goed gaan doen. Twee overgebleven plantjes uit kas en tuin staan nu in de vensterbank binnenshuis met alleen maar blad eraan. Geen bloei, geen vruchten. Kijken wat ze gaan doen komend voorjaar en dan zie ik ook wel welke soorten het zijn, dat kan ik nu niet meer zien omdat ik de labels al weggegooid had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert H In onze regio is het meerjarenplan van de peperplant wat lastiger als in Laos.

Onze winters maken het moeilijk voor de plant om buiten te overleven dus zijn ze in ons land 1-jarig.

Overwinteren kan wel binnen (zijn diverse topics over) maar vereist weer extra zorg en veel kans op luis etc.

Vaak worden de vroeg gezaaide nieuwe planten net zo snel weer groot en mooi.

 

Dus mijn advies is op tijd zaaien (dec/jan) met gebruik van lampjes en warmtematjes indien nodig, regelmatig in een wat grotere pot zetten tot ie in een minstens 10 L pot staat, en goede voeding geven zodat de plant lekker kan groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erny, Bedankt voor je reactie! Ik begrijp dat het klimaat anders is, en over overwinteren heb ik al meerdere topics gelezen. Voor nu is dat ook geen vraag die speelt, misschien dat ik dat in het najaar overweeg.

 

Wat ik voor nu wel graag zou weten is de verwachtte groeisnelheid van deze soort. Ik kan binnen potjes van rond 13cm goed kwijt, groter is lastiger. Wanneer ik hem nu zaai, kan ik hem dan tot half mei in dat formaat potje houden? Dan kan hij daarna in een grotere pot in de kas. Of kan ik dan beter later zaaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Geert H

 

Zoals Erny zegt vooral veel warmte en ook extra licht (na de kieming) is nodig

Voor het ontkiemen heb je toch +/- 25°C nodig

Kan je dit niet bieden dan idd later zaaien

 

Potjes van 13 cm kan maar deze zijn eigenlijk te klein, de groei zal vlug stagneren

Je zal veel voeding moeten toedienen

Als groter niet kan dan idd later zaaien

 

De Rawit (Bird Eye) had ik enkele jaren terug

Gezaaid half Maart in propagator 28°C

Kieming na 6 à 8 dagen, in P7 overgeplant en direct onder de lampen 16 uur per dag bij 23°C

Eind April in P13 en eind mei in 5 liter potten overgezet

Vanaf eind April, als de temperaturen het toelaten, mogen ze buiten worden gezet, doet de planten goed en hard ze af

 

Eind Juni uitgeplant buiten (had toen nog geen serre) en eind september de eerste rijpe pepertjes kunnen oogsten

Planten werden bij mij +/- 80 à 100 cm hoog, ik beperk me altijd (voor pepers) tot een hoofdstam met 3 vertakkingen

 

Vers zijn ze heet, gedroogd en gemalen vond ik ze gewoon té pikant, ben slecht in doseren ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de ontkieming heb ik een eenvoudig kastje gemaakt met als verwarming een 15 watt matje en een thermostaatje er in. (knutselen vind ik zo leuk)

 

IMG2019121911085394351576751679.jpg

 

IMG2019121911090673851576751681.jpg

 

 

Zo meteen ga ik ruimtegebrek krijgen maar uit experimenten die ik verleden jaar heb gedaan weet ik dat je een heleboel kan sturen door ze juist in (te) kleine potjes te laten staan en minimaal voeding te geven. De groei zal dan stagneren maar je moet er voor zorgen dat de planten wel gezond blijven. Op het moment dat je ze dan overpot of op hun definitieve plek zet zal de plant zichzelf weer herpakken en gaat het als een speer. Van enkele planten heb ik zelfs de groei voor 3 maanden kunnen te stoppen.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar waarom zou je dan vroeg zaaien?

Als experiment begrijp ik het wél maar als het gaat om gezonde plantjes die je 'normaal' wil laten opgroeien...

 

Je stagneert de groei en laat ze bewust 'achter' blijven, waarom niet ineens later zaaien dan?

 

Zelf zaai ik tegenwoordig pepers vanaf begin Januari.

Ik kan warmte en licht bieden en plaats is geen issue voor mij.

De bedoeling van het vroeg zaaien is net grotere planten te hebben vrij vroeg in het seizoen maar daar moet wel weg mee kunnen natuurlijk.

 

 

Mooi 'oventje' hoor! Top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar waarom zou je dan vroeg zaaien?

 

Ik zaai graag vroeg aangezien ik in het verleden vaker te maken heb gehad met niet kiemende of slecht kiemende zaden. Bij peper, paprika en tomaten-zaden kan dat een probleem opleveren aangezien je zo maar 4 weken of langer achterloopt op wat je bedoeling was. Nu kan je zelfs een enkele plant laten opgroeien om daar stekken van te nemen zodat je de oogst kan spreiden

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ok

 

valabele reden

Stekken van vroeg gezaaide planten,

mooi experiment, ga ik ook eens doen, nog nooit pepers en/of paprika's gestekt denk ik

Hoe ga je te werk, net als bij tomaat?

 

 

Stekken van tomaten doe ik geregeld,

vooral met de speciale soorten van resistente tomaten = duuuur zaad dus stekken om te besparen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...